Raportul PISA | Turcan: Confirmă măsurile luate după ureche. 10 miniştri în ultimii cinci ani / Deputat PSD: Trebuia să predăm, noi, politicienii, la şcoală?

Publicat: 04 12. 2019, 13:51
Actualizat: 24 08. 2021, 10:55

„Rezultatele pun un diagnostic îngrijorător şi confirmă un lucru pe care l-am tot repetat în ultima perioadă: măsurile hei-rup-iste, după ureche, pe fond emoţional, de multe ori prin lupa electorală, au afectat la temelie sistemul de educaţie românesc. Practic, rezultatele acestea sunt consecinţa a 10 miniştri în cinci ani de zile, a 64 de ordonanţe de urgenţă pe o singură Lege a Educaţiei, plus alte iniţiative legislativă făcute pur şi simplu în Parlament. Eu cred că reprezintă şi un semnal de alarmă şi un imbold pentru toţi actorii politici să pună într-adevăr educaţia ca prioritate naţională”, a spus, miercuri, într-o conferinţă de presă, Raluca Turcan.

Aceasta le-a transmis colegilor săi din Guvern, dar şi parlamentarilor că ar trebui să ia în considerare „în mod serios” platforma preşedintelui Klaus Iohannis, „România educată”.

„Prin toţi actorii politici am avut în vedere, evident, Guvernul României, dar şi parlamentari ai României, care ar trebui să ia în considerare faptul că în momentul de faţă avem o platformă extraordinară de expertiză prin proiectul

Deputat PSD, despre raportul PISA: Trebuia să predăm, noi, politicienii, la şcoală?

Deputatul PSD, Nicuşor Halici, a declarat, la Digi TV, că politicienii din partidul pe care îl reprezintă au făcut lucruri pentru educaţie, „dar nu suficient”.

Întrebat dacă îşi asumă faptul că testele au fost date în 2018, în timpul Guvernului PSD, Halici a răspuns: „Trebuia să predăm noi, politicienii, la şcoală?”.

„Şi acum vreţi să spuneţi că (raportul PISA – n.r.) e rezultatul unui politician? Că trebuia să predăm noi, politicienii, la şcoală sau că trebuia să facem curriculele şcolare?”, a spus deputatul PSD.

Acesta a afirmat că rolul politicului este de a crea mecanisme şi cadru de intervenţie şi fiecare trebuie să îşi asume „partea de care răspunde”.

„Din păcate, repet, toate aceste mecanisme au fost la propunerea entităţilor profesionale. Că vorbim de educaţie, că vorbim de sănătate, de orice domeniu. Nu. A fost o colaborare. Dacă nu a fost una eficientă, fiecare trebuie să-şi asume şi să răspundă de partea care îi aparţine”, a mai spus Nicuşor Halici.

Halici a precizat că are doi copii, unul în clasa a cincea şi unul în clasa a şasea şi cunoaşte situaţia învăţământului românesc.

59% dintre elevii români pot înţelege un text de mărime medie şi doar 1% au rezultate foarte bune la citire sau la ştiinţe. Aproape la fel arată procentele la matematică, dar aici 3% fac performanţă, potrivit raportului PISA, care clasează România aproape de Emiratele Arabe, Bulgaria sau Moldova.

În urma acestor rezultate, se apreciază că gradul de analfabetism funcţional este mare: 44% dintre elevi nu înţeleg ce citesc.

România ocupă în clasamentul PISA locul 47 din 79 de ţări.