Cartel Alfa:Situaţia de la Oil Terminal Constanţa se poate extinde în toată ţara din cauza noului CM

Situaţia de la Oil Terminal din Constanţa se poate extinde la nivel naţional, în toate sectoarele de activitate, angajatorii putând modifica discreţionar contractele individuale de muncă, susţine "Cartel Alfa", care atrage atenţia cu privire la consecinţele grave ale aplicării noului Cod al Muncii.

Urmărește
7 afișări

Potrivit sindicaliştilor, noul Cod al Muncii produce efecte negative asupra salariaţilor din România, încă din primele momente ale intrării sale în vigoare.

"Un prim efect este acela al plasării sub semnul unei incertitudini absolute, al lăsării la discreţia angajatorilor a tuturor lucrătorilor din România. Angajatorii au primit posibilitatea să acţioneze discreţionar, să ignore poziţia şi părerile salariaţilor, să nu respecte poziţia sindicatelor. În plus, se creează posibilitatea conflictelor deschise care vor genera costuri enorme", se arată într-un comunicat de joi al "Cartel Alfa".

O altă gravă consecinţă, în opinia sindicaliltilor, este creşterea alarmantă a gradului de violenţă în societatea românească prin învrăjbirea a două importante categorii - angajaţi şi angajatori. Pe de o parte, angajatorii se simt încurajaţi de lege să comită abuzuri. Pe de altă parte, angajaţii se văd puşi în situaţia de a reacţiona împotriva unor măsuri dure prin duritate, ei fiind privaţi, prin chiar noua lege, de dreptul de a se concerta, de a fi asistaţi profesionist în formularea revendicărilor prin organizarea unor proteste clare şi eficiente, deoarece Guvernul a retezat sindicatelor o parte esenţială a rolului lor în exercitarea dreptului la dialog social şi realizarea păcii sociale, susţin sindicaliştii.

Potrivit "Cartel Alfa", ceea ce s-a întâmplat, miercuri, la Oil Terminal din Constanţa este sugestiv şi alarmant mai ales că situaţia se poate extinde la nivelul întregii ţări, în toate sectoarele de activitate.

"Conducerea societăţii a anunţat, sub pretext că există pierderi si doreşte astfel să facă economii la fondul de salarii, decizia discreţionară de a modifica prevederile contractuale individuale, potrivit art. 52 alin 3 din noul Cod al Muncii, astfel încât angajaţii să muncească de acum încolo nu cinci, ci patru zile pe săptămână. Ceea ce în mod evident, pentru lucrători ar însemna reducerea salariilor, peste noapte, cu 35 la sută", potrivit confederaţiei sindicale.

La aflarea acestei veşti, salariaţii au convocat o adunare generală în curtea unităţii, directorul a refuzat să ofere explicaţii, astfel că s-a ajuns la un protest spontan. În încercarea de a vorbi cu directorii, lucrătorii au dărâmat pur şi simplu uşile, au spart geamuri din palatul administrativ, s-au înghesuit pe holurile instituţiei în căutarea dreptăţii. În ciuda apelului la calm şi căutarea unor soluţii de rezolvare paşnice al liderilor de sindicat, mulţimea a reacţionat dur, neavând încredere în eficienţa dialogului social astfel cum a fost ea amputată prin noul Cod al Muncii.

După sosirea forţelor de ordine, în cele din urmă, o delegaţie a sindicaliştilor de la Oil Terminal a fost primită la discuţii de către conducere. După câteva zeci de minute de negocieri, liderii de sindicat au comunicat oamenilor soluţia găsită, respectiv acceptul directorului de a reveni asupra deciziei prin care erau reduse salariile şi timpul de lucru.

"Consecinţa directă a faptului că Guvernul, care a redactat şi impus noul Cod al Muncii precum şi noua Lege a Dialogului Social, a refuzat constant să asculte argumentele partenerilor sociali - ale sindicatelor şi patronatelor - este amplificarea gradului de violenţă", potrivit sursei citate.

"Cartel Alfa" trage un semnal de alarmă asupra faptului că există pericolul ca situaţia de la Oil Terminal să se extindă şi la nivelul altor angajatori a căror predispoziţie la abuzuri este încurajată de noul Cod al Muncii, iar lucrătorii, puşi în situaţia de a le fi impuse noi condiţii de muncă prin încălcarea drepturilor constituţionale să se revolte, uneori chiar violent cum a fost cazul de la Constanţa, manifestându-şi deci nemulţumirea, în căutarea "disperată" a unei rezolvări favorabile revendicărilor, absolut cum cred ei de cuviinţă.

Potrivit sindicaliştilor, revolta salariaţilor de la Oil Terminal din Constanţa este prima dovadă a faptului că Guvernul a greşit fundamental atunci când, dorind să servească grupurilor de interese cu rol important financiar în sponsorizările viitoarelor campanii electorale şi în susţinerea partidelor politice din cadrul coaliţiei de guvernare, a făcut eforturi disperate să distrugă mişcarea sindicală, să reducă rolul şi importanţa dialogului social în rezolvarea revendicărilor privind dreptul muncii şi al protecţiei lucrătorilor, în crearea păcii sociale.

Aproximativ 500 de angajaţi ai Oil Terminal Constanţa au protestat, miercuri după-amiază, timp de oră, în curtea instituţiei, faţă de decizia conducerii de reducere a săptămânii de lucru de la cinci la patru zile, fapt ce însemna şi o diminuare a salariile cu aproximativ 20-30 la sută.

Liderul de sindicat de la Oil Terminal, Aurel Gheorghe, a declarat corespondentului MEDIAFAX că angajaţii societăţii sunt nemulţumiţi de decizia respectivă.

El a mai spus că a avut o întâlnire, miercuri după-amiază, cu conducerea Oil Terminal, care i-ar fi promis că această hotărâre va fi suspendată în viitoarea şedinţă a Consiliului de Administraţie, care va avea loc până la sfârşitul săptămânii, urmând ca în 9 mai să aibă loc o întâlnire între conducerea societăţii şi reprezentanţii sindicaliştilor în care să se stabilească deciziile care pot fi luate pentru îmbunătăţirea situaţiei economice a Oil Terminal.

Consiliul de Administraţie al Oil Terminal a decis, săptămâna trecută, reducerea temporară a activităţii angajaţilor de la cinci zile pe săptămână la patru zile pe săptămână din cauza crizei economice, iar în acest mod cheltuielile instituţiei ar fi reduse cu 800.000 de lei pe lună.

Directorul Oil Terminal, Silviu Wagner, precizat, într-o conferinţă de presă, că ar fi avut şi varianta concedierii a 10-15 la sută dintre angajaţi, dar Consiliul de Administraţie a hotărât că este mai indicat să nu fie daţi oamenii afară, ci să lucreze doar patru zile pe săptămână, şi nu cinci pentru a putea face economii.

"Încă de la începutul lunii februarie au fost puse în aplicare mai multe măsuri de reducere a cheltuielilor şi ne referim la cheltuielile pe reparaţii-întreţinere, pe achiziţii şi, evident, reducerea cheltuielilor pe ceea ce înseamnă utilităţi. Tot pe această linie a recorelării veniturilor cu cheltuielile, s-a impus şi o anume compatibilizare a ceea ce se numeşte fondul de salarii. Şi atunci, discutând despre cheltuielile pe fondul de salarii şi având în vedere adresa Ministerului Finanţelor Publice nr. 445703 din 9.03.2011, în care ni se cerea să elaborăm o strategie privind restructurarea operatorilor economici cu capital majoritar de stat în conformitate cu prevederile punctului 23 din scrisoarea de intenţie încheiată cu FMI, mai exact, până la 15 aprilie noi trebuia să prezentăm un program de reducere, de restructurare, a locurilor de muncă în OIL Terminal, cu 10-15%", a declarat Silviu Wagner.

Oil Terminal Constanţa este specializată în prestări de servicii privind primirea, depozitarea, condiţionarea şi expedierea ţiţeiului, a păcurii şi a altor materii prime lichide pentru import, export şi tranzit.

Ministerul Economiei deţine 59,62% din capitalul Oil Terminal. Fondul Proprietatea are o participaţie de 10% din titluri, iar diferenţa de 30,37% aparţine altor acţionari.

Cele mai recente tranzacţii cu acţiunile companiei au fost derulate miercuri, la preţul de 0,2295 lei pe unitate, iar la această cotaţie Oil Terminal are o capitalizare de 133,6 milioane lei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici