Cauza accidentului de la Valea Călugărească: Şuruburi de la macaz desfăcute

Accidentul feroviar de la Valea Călugărească s-a produs din cauza deplasării casetei care face parte din mecanismul macazului, în urma desfacerii şuruburilor de prindere a acesteia de către persoane necunoscute, potrivit rezultatelor anchetei Ministerului Transporturilor prezentate vineri.

Urmărește
516 afișări
Imaginea articolului Cauza accidentului de la Valea Călugărească: Şuruburi de la macaz desfăcute

Cauza accidentului de la Valea Călugărească: Şuruburi de la macaz desfăcute (Imagine: Mediafax Foto)

Rezultatele anchetei în cazul accidentului feroviar din 10 mai, în care o tânără de 17 ani şi-a pierdut viaţa şi alte patru persoane au fost rănite după ce locomotiva şi primele patru vagoane ale unui tren accelerat care circula dinspre Bucureşti către Iaşi au deraiat la intrarea în gara din Valea Călugărească, în momentul în care au trecut peste macazul situat la câteva sute de metri de clădirea gării, au fost prezentate, vineri, de şeful comisiei de anchetă, Laurenţiu Dumitru.

Laurenţiu Dumitru a declarat, într-o conferinţă de presă, că accidentul feroviar de la Valea Călugărească s-a produs din două cauze: neînzăvorârea acului drept de contraacul curb la manevrarea macazului 9, din poziţia "abătută" în poziţia "directă", corespunzătoare parcursului de trecere pe linia trei şi pătrunderea printre acul drept şi contraacul curb a buzelor bandajelor roţilor din partea dreaptă a locomotivei şi celor patru vagoane.

Aceste lucruri s-au produs ca urmare a deplasării casetei de înzăvorâre a macazului simultan cu drugul de acţionare, datorită lipsei piuliţelor de la şuruburile de prindere ale casetei (pe partea dreaptă), a mai spus Dumitru.

El a precizat că piuliţele şi şuruburile de prindere au fost desfăcute de persoane necunoscute, fiind găsite de organele de cercetare în timpul anchetei.

Laurenţiu Dumitru a explicat că mecanismul de acţionare a macazului are trei funcţii, respectiv lipirea acului de contraac, înzăvorârea acului contraac şi controlul electric, adică asigurarea faptul că acul macazului este lipit de contraac.

În cazul accidentului de la Valea Călugărească, "funcţia de înzăvorâre a acului contraac nu s-a mai produs", a adăugat Laurenţiu Dumitru.

Acesta a mai spus că desfacerea piuliţelor care a dus la slăbirea şuruburilor s-ar fi putut produce în 10 mai, între orele 7.46 - 16.43, timp în care macazul a stat pe poziţia "directă". La ora 16.43 s-a făcut comandă de trecere a macazului pe poziţia "abatere", pentru că urma să treacă un tren de marfă. Ulterior, la ora 16.53, s-a făcut comandă de trecere a macazului pe poziţia "direct", pentru trecerea acceleratului de Iaşi, dar nu s-a mai produs înzăvorârea acului contraac, a explicat Laurenţiu Dumitru.

Membrii comisiei de anchetă exclud vina personalului CFR în cazul accidentului de la Valea Călugărească, explicând că experimentele şi testele făcute la faţa locului au demonstrat acest lucru.

Directorul general al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR, Constantin Manea, prezent la conferinţa de presă, a declarat că verificările şinelor se fac zilnic. Manea a precizat că şuruburile de prindere care au fost desfăcute în acest caz sunt într-un loc vizibil şi ar fi fost observate în momentul verificării din ziua respectivă dacă ar fi fost desfăcute.

Totodată, prin testele făcute s-a demonstrat că în condiţiile în care macazul ar fi funcţionat normal nu s-ar fi produs niciun incident.

Membrii comisiei de anchetă au identificat doar cauza tehnică în cazul accidentului de la Valea Călugărească, restul problemelor nefiind în competenţa lor, ci a organelor de anchetă.

Procurorii de la Parchetul Curţii de Apel Ploieşti au început urmărirea penală în cazul accidentului feroviar de la Valea Călugărească, în cadrul anchetei fiind realizate experimente tehnice şi fiind audiate mai multe persoane.

Potrivit purtătorului de cuvânt al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti, procurorul Viorica Costea, în cazul accidentului feroviar soldat cu un mort şi patru răniţi a început urmărirea penală "in rem", ceea ce înseamnă cu privire la faptă, şi nu la anumite persoane.

Procurorul a precizat că urmărirea penală în acest dosar se face pentru mai multe infracţiuni, respectiv ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă, neîndeplinirea cu ştiinţă a atribuţiilor de serviciu sau îndeplinirea lor defectuoasă şi distrugere şi semnalizare falsă, ultimele două infracţiuni raportate la articolul 277 din Codul Penal, care se referă la "accidentul şi catastrofa pe calea ferată".

Potrivit sursei citate, în acest caz au fost audiate mai multe persoane, printre care şi cele patru care se aflau în trenul implicat în accident şi care au fost rănite.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici