CC: Dincolo de înlocuirea denumirilor prin reglementarea Parlamentului unicameral, alte modificări

Distinct de modificările constând în înlocuirea denumirilor de deputaţi şi senatori, respectiv a referirilor la cele două Camere ale forului legislativ, prin reglementarea Parlamentului unicameral, Curtea Constituţională spune că sunt necesare reformulări a normelor constituţionale.

Urmărește
8 afișări

Proiectul de revizuire a Constituţiei, propus de Preşedinţie şi Guvern, propune reglementarea Parlamentului unicameral, reducându-se astfel numărul de parlamentari la 300.

Examinând celelalte dispoziţii ale proiectului legii de revizuire, Curtea constată că recorelarea, din perspectiva acestei propuneri, a textelor constituţionale, determină modificarea următoarelor articole din Constituţie: art.37 alin.(2) – Dreptul de a fi ales, art.60 – Raportul în faţa Parlamentului, art.61 alin.(2) – Rolul şi structura Parlamentului; art.62 – Alegerea Camerelor, devenit Alegerea Parlamentului, art.63 alin.(1), (2) şi (4) – Durata mandatului, art.64 – Organizarea internă, art.65 – Şedinţele Camerelor, devenit Şedinţele Parlamentului, art.66 – Sesiuni, art.67 – Actele juridice şi cvorumul legal, art.68 –
Caracterul public al şedinţelor (abrogat), Titlul III, Capitolul I, titlul Secţiunii a doua – Statutul deputaţilor şi senatorilor, devenit Statutul parlamentarilor, art.69 alin.(1) – Mandatul reprezentativ, art.70 - Mandatul deputaţilor şi senatorilor, devenit Mandatul parlamentarilor, art.71 alin.(1) şi (2) – Incompatibilităţi, art.72 – Imunitatea parlamentară, art.73 alin.(3) lit.c) – Categorii de legi, art.74 alin.(1), (3), (4) şi (5) – Iniţiativa legislativă, art.75 – Sesizarea Camerelor – abrogat ; art.76 – Adoptarea legilor şi hotărârilor, art.77 alin.(2) - Promulgarea legii, art.82 alin.(2) - Validarea mandatului şi depunerea jurământului, art.89 alin.(1) – Dizolvarea Parlamentului, art.95 – Suspendarea din funcţie, art.96 alin.(1) şi (2) – Punerea sub acuzare, art.98 – Interimatul funcţiei, art.103 alin.(2) şi (3) – Învestitura, art.105 alin.(1) – Incompatibilităţi, art.107 alin.(1) – Primul –ministru, art.111 alin.(1) - Informarea Parlamentului, art.112 – Întrebări, interpelări şi moţiuni simple, art.113 - Moţiunea de cenzură, art.114 – Angajarea răspunderii Guvernului, art.115 alin.(5) – Delegarea legislativă, art.133 alin.(2) – Rolul şi structura [Consiliului Superior al Magistraturii], art.140 alin.(3) – Curtea de Conturi, art.142 alin.(3) – Structura [Curţii Constituţionale], art.146 lit.a), b), c) şi e) – Atribuţii [ale Curţii Constituţionale], art.148 - Integrarea în Uniunea Europeană, art.150 alin.(1)– Iniţiativa revizuirii, art.151 alin.(1) şi (2) – Procedura de revizuire.

Distinct de modificările constând în înlocuirea denumirilor de deputaţi şi senatori, respectiv a referirilor la cele două Camere ale forului legislativ, consecinţă directă, de ordin formal, a reglementării structurii unicamerale a Parlamentului, în cadrul Capitolului I – Parlamentul, cuprins în Titlul III - Autorităţile publice, se mai constată existenţa unor propuneri de modificare de ordin substanţial, respectiv a unor reformulări a normelor constituţionale, explică CC, în decizia sa privind revizuirea Constituţiei.

Art.64 – Organizarea internă. Propunerile de modificare vizează, în esenţă, adaptarea organizării interne a Parlamentului la structura unicamerală şi nu pun în discuţie limite ale revizuirii Constituţiei.

Pentru a conferi însă mai multă claritate alin.(1) al art.64, care, referindu-se la regulamentul Parlamentului, utilizează sintagma „adoptat cu votul majorităţii
membrilor săi”, şi în corelare cu art.76 alin.(1) din Constituţie, se recomandă înlocuirea acesteia cu sintagma „adoptat prin hotărâre cu votul majorităţii
membrilor săi”.

De asemenea, pentru a se da deplină expresie principiului autonomiei parlamentare, în sensul de a se stabili dreptul parlamentarilor de a decide, prin
regulament propriu, asupra înţelesului noţiunii de „configuraţie politică”, alineatul (5) al art.64, care, în redactarea propusă, prevede că „Biroul permanent şi comisiile parlamentare se alcătuiesc potrivit configuraţiei politice a Parlamentului”, ar trebui completat cu sintagma „stabilită conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a Parlamentului.”

Art.65 – Şedinţele Parlamentului. În redactarea propusă, textul constituţional este adaptat specificului structurii unicamerale a Parlamentului. Referirea, în cuprinsul acestuia, la caracterul şedinţelor, determină, în mod corespunzător, propunerea de abrogare a actualului art.68 – Caracterul public al şedinţelor.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici