CCR a admis sesizarea PNL şi USR privind modificările aduse Legii referendumului: Nesocotesc competenţele Parlamentului

CCR a admis, marţi, sesizarea PNL şi USR privind proiectul de lege care modifică Legea referendumului, în care se contestă faptul că Parlamentul, CCR şi preşedintele au fost eliminaţi din procedura de stabilire a obiectului şi datei de organizare a scrutinului. Prevederea potrivit căreia data organizării referendumului pentru revizuirea Constituţiei ar urma să fie stabilită de Guvern nesocoteşte competenţele constituţionale conferite Parlamentului, a statuat, marţi, CCR, care a admis, cu unanimitate, sesizarea depusă de PNL şi USR.

Urmărește
1575 afișări
Imaginea articolului CCR a admis sesizarea PNL şi USR privind modificările aduse Legii referendumului: Nesocotesc competenţele Parlamentului

CCR a admis sesizarea PNL şi USR privind modificările aduse Legii referendumului - surse

CCR a dezbătut, marţi, în cadrul controlului anterior promulgării, obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, obiecţie formulată de un număr de 38 de senatori aparţinând grupurilor parlamentare PNL şi USR.

Curtea a apreciat că este întemeiată critica referitoare la faptul că, prin art.6 alin.(5) fraza a doua din legea de modificare a Legii nr.3/2000, data organizării referendumului pentru revizuirea Constituţiei ar urma să fie stabilită de Guvern, fiind nesocotite, astfel, competenţele constituţionale conferite Parlamentului, prin art.151, în ceea ce priveşte dreptul de a declanşa un referendum naţional.

CCR a declarat neconstituţională şi abrogarea art.15 alin.(1) din Legea nr.3/2000, care stipulează expres că obiectul şi data referendumului se stabilesc prin lege.

Totodată, CCR a constatat că dispoziţiile articolului unic pct.2 [cu referire: la sintagma „în termen de două zile” cuprinsă în art.6 alin.(3) din Legea nr.3/2000, la art.6 alin.(5) fraza a doua, precum şi la art.6 alin.(7) din Legea nr.3/2000] şi cele ale articolului unic pct.3 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului sunt neconstituţionale.

Pentru pronunţarea soluţiei de admitere, Curtea a constatat, în ce priveşte dispoziţiile articolului unic pct.2 [cu referire la sintagma „în termen de două zile” cuprinsă în art.6 alin.(3) din Legea nr.3/2000], că stabilirea unui termen de două zile în care Parlamentul să trimită Curţii Constituţionale proiectul legii de revizuire în vederea exercitării din oficiu a controlului de constituţionalitate, termen care se deduce din termenul de cinci zile de la data adoptării proiectului de lege de revizuire a Constituţiei, nu îşi găseşte nicio justificare în procedura urgentă ce caracterizează acest tip de control.

În economia controlului de constituţionalitate exercitat în acest caz din oficiu de instanţa constituţională, prezintă importanţă utilizarea eficientă a întregului interval de cinci zile pe care Legea nr.47/1992 îl oferă Curţii Constituţionale în acest scop, instituirea termenului de două zile fiind contrară prevederilor art.1 alin.(5) şi art.146 lit.a) teza a doua din Constituţie, arată CCR.

Grupul parlamentar PNL din Senat, căruia i s-au raliat şi 13 senatori USR, au înaintat la CCR, la începtul lunii septembrie, o sesizare privind proiectul de lege care modifică Legea referendumului.

„Prin acest demers, PNL nu blochează organizarea niciunui referendum la nivel naţional. PNL nu a contestat Legea 3/2000 în forma actuală, care permite organizarea oricărui referendum, ci am contestat legea de modificare a acestei legi prin care Parlamentul, CCR şi preşedintele au fost eliminaţi din procedura legală şi constituţională prevăzută anterior cu privire la stabilirea obiectului şi datei de organizare a referendumului”, a spus senatorul PNL Iulia Scântei, la acel moment.

Ea a precizat că PNL a contestat prevederile nou introduse de majoritatea PSD-ALDE la Legea referendumului, întrucât consideră că acestea încalcă Legea fundanetală şi compromit şansele organizării oricărui referendum, inclusiv a referendumului pentru revizuirea Constituţiei.

Preşedintele PNL, Ludovic Orban, a anunţat, tot la acel moment, că modificările aduse legii referendumului au ca singur obiectiv să reducă pe cât posibil atribuţiile preşedintelui.

”Din neant a apărut un proiect de lege de modificare a Legii referendumului care a trecut de Parlament, de Camera Deputaţilor, în decurs de două zile, cred, sau trei zile. Face parte din categoria proiectelor legislative susţinute de cooperativa vechililor roşii care urmăreşte acelaşi scop: să reducă pe cât posibil atribuţiile preşedintelui. Practic, prin modificarea la Legea referendumului se prevede că proiectul de lege de modificare a Constituţiei prin care se modifică Constituţia nu îşi mai urmează parcursul obişnuit şi după avizul CCR Guvernul hotărăşte organizarea referendumului”, a declarat Ludovic Orban.

”Or, nouă ni se pare că există chiar o pronunţare a CCR privitoare la organizarea referendumului care spune că intervalul orar de organizare a referendumului nu poate fi stabilit de către Guvern, ci trebuie stabilit prin lege. Cred că orice încercare de confiscare a unui astfel de referendum este imorală şi s-ar putea întoarce împotriva celor care încearcă să confişte politic acest referendum”, a mai spus Orban.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici