CE adoptă măsuri pentru îmbunătăţirea drepturilor şi o mai bună informare a călătorilor

Comisia Europeană a adoptat miercuri o serie de propuneri menite să îmbunătăţească experienţa pasagerilor şi a călătorilor prin consolidarea drepturilor acestora. Decizia a fost luată după experienţele din pandemie şi cele provocate de falimentului grupului de voiaje Thomas Cook.

Urmărește
100 afișări
Imaginea articolului CE adoptă măsuri pentru îmbunătăţirea drepturilor şi o mai bună informare a călătorilor

CE adoptă măsuri pentru îmbunătăţirea drepturilor şi o mai bună informare a călătorilor

Potrivit unui comunicat al CE, noile norme se vor baza pe lecţiile învăţate, inclusiv pe experienţele recente ale crizei provocate de pandemia de COVID-19 şi ale falimentului grupului de voiaje Thomas Cook în 2019, care au avut un impact major atât asupra călătorilor, cât şi asupra pieţei călătoriilor.

În special, propunerile vor clarifica normele privind rambursarea atunci când zborurile sau călătoriile multimodale sunt rezervate printr-un intermediar, astfel încât pasagerii să fie mai bine protejaţi împotriva anulărilor.

„Pasagerii care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu vaporul sau cu autobuzul se bucură deja de o protecţie recunoscută la nivel mondial prin drepturile pasagerilor din UE. Aceştia au, de exemplu, dreptul la redirecţionare, rambursare, despăgubiri şi/sau asistenţă (în funcţie de circumstanţe) în cazul în care călătoria este perturbată. Cu toate acestea, persistă unele lacune în normele actuale, în timp ce deficienţele în ceea ce priveşte punerea în aplicare şi asigurarea respectării legislaţiei împiedică pasagerii să beneficieze pe deplin de aceste drepturi. Propunerea de revizuire a regulamentelor privind drepturile pasagerilor abordează aceste probleme prin consolidarea mecanismelor de punere în aplicare şi prin introducerea unor norme pentru pasagerii aerieni care şi-au rezervat zborurile printr-un intermediar, inclusiv în ceea ce priveşte rambursarea”, arată CE.

Propunerea privind drepturile pasagerilor în contextul călătoriilor multimodale stabileşte, de asemenea, pentru prima dată, noi norme de protecţie a pasagerilor care utilizează diferite tipuri de transport, cum ar fi autobuzele, trenurile şi avioanele, toate în cadrul unei singure călătorii. Pasagerii se vor bucura de drepturi de informare mai bune înainte şi în timpul acestor călătorii, inclusiv în ceea ce priveşte duratele minime de legătură între diferitele servicii de transport. În plus, în cazul în care au cumpărat călătoria multimodală în cadrul unui contract de transport, aceştia vor avea dreptul la asistenţă din partea transportatorului în cazul pierderii legăturilor.

Se acordă, de asemenea, o atenţie deosebită nevoilor pasagerilor cu handicap sau cu mobilitate redusă. Persoanele cu mobilitate redusă care trec de la un mod de transport la altul în timpul călătoriei vor fi asistate la punctele de legătură de către transportatori şi operatorii terminalelor atunci când călătoresc în temeiul unui singur contract de transport sau când călătoresc prin noduri multimodale pentru călători.

În cazul în care o companie aeriană obligă un pasager cu handicap sau o persoană cu mobilitate redusă să călătorească însoţit de o persoană, deoarece pasagerul are nevoie de asistenţă pentru a respecta cerinţele de siguranţă a aviaţiei (de exemplu, pentru a fixa centura de siguranţă), compania aeriană va fi obligată să transporte însoţitorul gratuit şi, atunci când este practic, să aşeze persoana respectivă lângă pasagerul pe care îl asistă. Acest drept există deja atunci când călătoriţi cu trenul, vaporul sau autobuzul/autocarul.

Odată cu revizuirea Directivei din 2015 privind pachetele de servicii de călătorie, protecţia călătorilor care achiziţionează pachete de servicii va fi mai eficace în viitor, în special în situaţii de criză. Modificările propuse vor oferi călătorilor drepturi mai puternice şi mai clare şi vor clarifica obligaţiile şi responsabilităţile organizatorilor de pachete de servicii de călătorie.

„În ceea ce priveşte rambursările, există un lanţ de furnizori de servicii, organizatori de pachete de servicii şi călători. Călătorii vor avea în continuare dreptul la rambursare în termen de 14 de zile. Acest lucru va fi facilitat deoarece organizatorii de pachete, dintre care majoritatea sunt întreprinderi mici şi mijlocii (IMM-uri), vor avea dreptul la o rambursare din partea prestatorilor de servicii în termen de 7 de zile. Faptul că aceştia primesc rambursarea în termen de o săptămână le permite, la rândul lor, să îşi ramburseze clienţii în termen de două săptămâni în total. Aconturile efectuate de călători pentru pachete nu pot depăşi 25 % din preţul pachetului, cu excepţia cazului în care organizatorii se confruntă cu costuri care justifică un acont mai mare, de exemplu, deoarece aceştia trebuie să plătească în avans companiei aeriene preţul integral al biletului. Organizatorii nu pot solicita plata totală mai devreme de 28 de zile înainte de începerea derulării pachetului”, transmite Comisia.

Călătorii cărora li se oferă un voucher vor primi informaţii clare cu privire la faptul că pot solicita rambursarea şi vor fi informaţi cu privire la caracteristicile voucherului înainte de a-l accepta. Aceste vouchere vor fi rambursate automat dacă nu sunt utilizate înainte de sfârşitul perioadei lor de valabilitate. În plus, titlurile valorice şi drepturile de rambursare vor fi acoperite de protecţia în caz de insolvenţă.

De asemenea, turiştii vor primi informaţii clare cu privire la măsura în care o combinaţie de servicii de călătorie constituie un pachet, cine este răspunzător în caz de probleme, precum şi cu privire la drepturile lor în calitate de călători care achiziţionează pachete de servicii.

Potrivit Comisiei, revizuirea Regulamentului delegat privind serviciul de informare cu privire la călătoriile multimodale (MMTIS) la nivelul UE va facilita găsirea de către pasageri, prin intermediul serviciilor de informare cu privire la călătorii, a informaţiilor în timp real cu privire la diferite moduri de transport şi accesul la actualizări în timp real în timpul călătoriei, de exemplu cu privire la întârzieri şi anulări. De asemenea, vor fi disponibile noi tipuri de informaţii, cum ar fi dacă bicicletele pot fi transportate în tren şi accesibilitatea, inclusiv pentru călătorii cu handicap sau cu mobilitate redusă.

În conformitate cu Strategia europeană privind datele şi sprijinită de programul Europa digitală, iniţiativa privind un spaţiu european comun al datelor privind mobilitatea (EMDS), adoptată tot miercuri, va facilita accesul, punerea în comun şi partajarea datelor din sursele existente şi viitoare de date privind transporturile şi mobilitatea. Aceasta va permite accesul la date în timp real şi partajarea acestora, permiţând publicului călător să rămână la curent cu situaţia transportului şi cu condiţiile de trafic, permiţându-i să îşi planifice mai bine călătoriile. Aceasta va permite, de asemenea, actorilor publici şi privaţi să dezvolte servicii de transport inovatoare şi elaborarea de politici bazate pe date în domeniul transporturilor.

Aproximativ 13 miliarde de pasageri care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu autocarul, cu autobuzul sau cu feribotul în fiecare an în UE beneficiază de drepturile pasagerilor din UE şi mulţi alţii utilizează transportul local. Se preconizează că această cifră va ajunge la 15 miliarde până în 2030 şi la aproape 20 miliarde până în 2050.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici