Pandemia a scos la lumina probleme care stăteau de mult ascunse sau neobservate în şcolile din România. Forţaţi să se adapteze noii metode de învăţare, nu doar elevii au avut de suferit, ci şi profesorii. Studiile arată că peste 50% dintre profesorii începători părăsesc profesia în primii 5 ani de predare. Cauza principală este stresul. Ca să îi ajute, Fundaţia Transylvania College de la Cluj a creat programul “Profesori fericiţi pentru România”. Gratuit, până acum, sute de profesori s-au redescoperit prin acest program şi au învăţat să construiască pedagogii bazate pe ştiinţa educaţiei pozitive. Până să înveţe asta, Gabriela îşi aminteşte că nu de puţine ori, stresul şi presiunea de la catedră au îndemnat-o să renunţe.
Întrebată dacă a avut momente în care a vrut să renunţe, Gabriela a răspuns: „Da, nenumărate. Un exemplu a fost presiunea părinţilor. De la părinţi care veneau să se plângă că la clasa pregătitoare copilul lui încă nu ştie să citească după două luni de şcoală. O altă presiune ar fi mediul în care am lucrat, era un mediu agresiv, de multe ori am avut sentimentul că nu sunt capabilă să fac faţă. Copiii sunt bine, nu au nimic greşit, dar noi adulţii din viaţa lor trebuie să ne învăţăm să ne construim nişte tipare şi să ne dăm seama că absolut tot ce facem este un model pentru copii”, a spus Gabriela Secoşan, profesor şi director program Părinţi fericiţi pentru România.
Inspirată de poveştile profesorilor care au participat în program, dar şi de statisticile îngrijorătoare făcute la nivel mondial, Simona Baciu, fondatorul programului, a hotărât să facă primul studiu din România privind starea de bine a profesorilor. Rezultatele vor ajuta la dezvoltarea altor programe de susţinere a cadrelor didactice.
„Studiile arată că profesorii sunt în categoria profesională care manifestă un stres foarte ridicat, alături de medici şi asistenţi medicali. Până în prezent, am primit peste 3300 de răspunsuri. Un profesor în România are nevoie în primul rând de pregătire la nivelul secolului XXI. Noi toţi am fost pregătiţi pentru secolul XX în care profesorul a fost pregătit să predea materia şi copiii să dea nişte examene. Paradigma în care trăim astăzi este total diferită. Când intrăm în clasă în primul rând intrăm ca nişte oameni, apoi ca specialişti”, a afirmat Simona Baciu, fondatorul programului Părinţi fericiţi pentru România.