Cifra de şcolarizare în preuniversitar, cu peste 50.000 de locuri mai mică în anul şcolar 2011-2012

Cifra de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar în anul 2011-2012 va fi cu peste 50.000 de locuri mai mică faţă de anul şcolar actual, în schimb, în universitar vor fi cu 236 locuri mai multe, potrivit unui proiect al Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

Urmărește
415 afișări
Imaginea articolului Cifra de şcolarizare în preuniversitar, cu peste 50.000 de locuri mai mică în anul şcolar 2011-2012

Cifra de şcolarizare în preuniversitar, cu peste 50.000 de locuri mai mică în anul şcolar 2011-2012 (Imagine: Marius Vasilica/Mediafax Foto)

"Ţinând seama că, la nivelul învăţământului preuniversitar de stat, pe ansamblu, se înregistrează o scădere a cifrei de şcolarizare faţă de planul aprobat pentru anul şcolar precedent (cu 50 de mii de locuri) apreciem că, pentru anul şcolar 2011 - 2012, proiectul de Hotărâre înaintat Guvernului României nu generează cheltuieli bugetare suplimentare şi nici creşteri numerice ale totalului normelor/posturilor didactice la nivel naţional. Cifrele propuse au caracter maximal, nu pot fi depăşite şi nu vor fi repartizate inspectoratelor şcolare decât după o atentă şi corectă analiză în funcţie de populaţia şcolară existentă, de opţiunile acestora şi de asigurarea calităţii educaţiei, urmărind corelarea pregătirii profesionale cu necesarul calificărilor solicitate de piaţa muncii, precizează proiectul MECTS", se arată în proiectul de hotărâre privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar şi superior de stat în anul şcolar/universitar 2011 - 2012, postat pe site-ul MECTS.

Prin proiectul de plan de şcolarizare pentru anul 2011 - 2012, inspectoratele şcolare au confirmat că se încadrează în numărul de posturi repartizat, cu respectarea prevederilor HG 1395/2010, privind finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, finanţate din bugetele locale, pe baza standardelor de cost pe elev/preşcolar pentru 2011.

Acelaşi proiect prezintă defalcat situaţia locurilor din preuniversitar.

Astfel, MECTS susţine menţinerea cifrei de şcolarizare la nivelul anului şcolar precedent pentru elevii din învăţământul special, pentru clasele cu program de artă şi sportiv şi pentru elevii din cluburile sportive şcolare, dar pe de altă parte, scăderea cifrei de şcolarizare, în concordanţă cu evoluţia demografică şi pentru armonizarea cifrelor de plan cu efectivele reale de elevi, pentru învăţământul primar cu 50.000 de locuri (850.000 de locuri în total), pentru învăţământul gimnazial tot cu 50.000 de locuri (900.000 de locuri în total), iar pentru învăţământul liceal, clasa a XI/XII-a învăţământ de zi sau seral cu 5.000 de locuri (235.000 de locuri în total).

De asemenea, proiectul prevede majorarea cifrei de şcolarizare pentru creşterea gradului de cuprindere a copiilor şi elevilor în învăţământul preşcolar şi liceal, respectiv cu 5.000 de locuri la învăţământul preşcolar (665.000 locuri totale) şi cu 25.000 de locuri la învăţământul liceal, clasa a IX-a învăţământ de zi.

MECTS propune, totodată, menţinerea, în mod excepţional, a învăţământului profesional - anul de completare numai în anul şcolar 2011 - 2012 şi alocarea unei cifre de 10.000 de locuri, cât şi alocarea a 10.000 de locuri pentru stagiile de pregătire practică pentru absolvenţii ciclului inferior al liceului care au optat pentru întreruperea studiilor şi finalizarea pregătirii profesionale, de nivel 2.

Pentru anul universitar 2011 - 2012, cifra de şcolarizare pentru ciclul universitar de licenţă va fi de 62.850 granturi de studiu (locuri - n.r.), fiind cu 236 granturi de studiu mai multe decât în anul universitar anterior când au fost 62.614, aceasta fiiind cifra minimă cuprinsă de bugetul de stat în anul financiar 2011, cu respectarea angajamentului luat în cadrul Strategiei Europa 2020.

Pentru învăţământul universitar de master se prezervă numărul de granturi de studii în conformitate cu prevederile Legii 288/2004 privind Ciclurile universitare şi a Legii Educaţiei Naţionale 1/2011 de a asigura minimum jumătate din numărul de granturi de studiu alocate învăţământului universitar de licenţă. Astfel, numărul propus este de 35.600 granturi de studiu.

Pentru ciclul universitar de doctorat, cifra de şcolarizare propusă pentru anul universitar 2011 - 2012 este de 3.500 granturi de studiu ca urmare a necesităţii implementării Strategiei Europa 2020, precum şi a asigurării condiţiilor de realizare a Programului POSDRU - Axa prioritară 1, Domeniul major de intervenţie 5, "Studii doctorale şi post doctorale în sprijinul cercetării", unde România trebuie să absoarbă până în 2013, 335 de milioane de euro, din care 284 de milioane de euro sunt fonduri europene, alocate pentru învăţământul doctoral şi post doctoral, având ca ţintă strategică la finalizarea programului atingerea unui număr minimum de 15.000 absolvenţi de studii universitare de doctorat.

Pentru a asigura în continuare, condiţiile de realizare a acestui programului cu finanţare asumat de către România, precum şi din analiza dinamicilor de evoluţie a numărului de studenţi înscrişi în prezent, cifra minimală care permite atingerea obiectivului a fost evaluată la valoarea 3.500 granturi de studiu. Se poate face menţiunea că studiile doctorale fără frecvenţă, conform Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt în lichidare, fapt ce degrevează semnificativ bugetul de stat în favoarea suplimentării cifrelor de şcolarizare la doctoratul cu frecvenţă organizat conform Legii nr. 288/2004 privind ciclurile de studii universitare şi a Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011.

Astfel, anii universitari 2008 - 2009 şi 2009 - 2010 au fost anii de implementare a Procesului Bologna ce presupune raportarea la două legi aflate în vigoare, element determinant în fundamentarea cifrei de şcolarizare propuse, iar începând cu anul universitar 2010 - 2011 se finalizează perioada de trecere către sistemul de învăţământ universitar organizat pe trei cicluri: licenţă, master, doctorat.
Ministerul Sănătăţii propune pentru rezidenţiat păstrarea cifrei de 4.000 locuri şi pentru anul universitar 2011 - 2012.

Potrivit cifrei de şcolarizare pentru anul 2010 - 2011 aprobate de Guvern, în grădiniţele de stat sunt 660.000 de locuri, iar în învăţământul liceal, clasa a IX-a, învăţământ de zi, 210.000 de locuri. Numărul elevilor în clasele V - VIII, învăţământ de zi, a fost stabilit la 930.000, faţă de 950.000 în anul şcolar 2009 - 2010. Pentru învăţământul postliceal de zi şi seral sunt alocate 14.732 de locuri în anul şcolar 2010-2011.

Astfel, pentru studiile universitare de licenţă (anul I) în anul academic 2010 - 2011 s-au alocat 62.600 de locuri, pentru masterat au fost repartizate 35.500 de locuri (la fel ca în anul 2009 - 2010), iar pentru doctorat numărul locurilor a ajuns la 3.500 (cu 500 mai mult).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici