- Home
- Social
- BUCUREŞTI, (04.06.2015, 16:30)
- Departamentul Social - Mediafax
CJUE: Eticheta unui produs nu poate sugera existenţa unui ingredient pe care nu îl are în realitate
Etichetarea unui produs alimentar nu trebuie să inducă consumatorul în eroare sugerând prezenţa unui ingredient pe care produsul nu îl conţine în realitate, potrivit unui decizii a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE).
Urmărește
141 afișări
CJUE: Eticheta unui produs nu poate sugera existenţa unui ingredient pe care nu îl are în realitate (Imagine: Mediafax Foto-AFP)
Potrivit unui comunicat de presă al CJUE, Curtea a trebuit să soluţioneze cazul unei societăţi germane - Teekanne -, care comercializează o infuzie de fructe denumită "Felix aventură zmeură-vanilie".
Ambalajul cuprinde, printre altele, imagini cu zmeură şi cu flori de vanilie, precum şi menţiunile "infuzie de fructe cu arome naturale", "infuzie de fructe cu arome naturale – gust de zmeură-vanilie' şi "nu conţine decât ingrediente naturale".
În realitate, arată CJUE, infuzia de fructe nu conţine ingrediente naturale obţinute din vanilie sau din zmeură, nici aromă obţinută din acestea din urmă. Lista ingredientelor care apare pe una dintre părţile laterale ale ambalajului menţionează următoarele: "Hibiscus, măr, frunze de mure dulci, coajă de portocală, măceş, aromă naturală cu gust de vanilie, coajă de lămâie, aromă naturală cu gust de zmeură, mure, căpşuni, afine, soc".
ULTIMELE ȘTIRI
-
TU l-ai vota pe Donald Trump, dacă ar candida la Președinția României? VOTEAZĂ AICI / Sondaj Aleph News – Mediafax – Ziarul Financiar
-
Exportul de arme ruseşti s-a prăbuşit cu 92% în anul 2024, a scăzut de 14 ori faţă de 2021, la sub 1 miliard de euro. Paradoxal, România a ajuns Rusia la exportul de arme
-
Germania ar fi dispusă să trimită trupe de menţinere a păcii în Ucraina: „Suntem cel mai mare partener NATO din Europa”
-
Şeful gigantului grup austriac de construcţii Strabag, prezent şi în România, „a murit brusc şi neaşteptat” la vârsta de 44 de ani
"O asociaţie de protecţie a consumatorilor din Germania impută societăţii Teekanne faptul că, prin intermediul elementelor care figurează pe ambalaj, a indus consumatorul în eroare cu privire la compoziţia infuziei. Astfel, consumatorul s-ar aştepta, având în vedere aceste elemente, ca infuzia să conţină constituenţi din vanilie şi din zmeură sau, cel puţin, arome naturale de vanilie şi de zmeură", conform reprezentanţilor Curţii.
Asociaţia solicită firmei Teekanne să înceteze acţiunile de promovare a infuziei.
Sesizată în ultimă instanţă, Bundesgerichtshof (Curtea Federală de Justiţie) a cerut Curţii de Justiţie să stabilească dacă etichetarea unui produs alimentar poate să inducă consumatorul în eroare atunci când sugerează prezenţa unui ingredient pe care, în realitate, produsul nu îl conţine, singura modalitate de care dispune consumatorul pentru a constata absenţa acestuia fiind citirea listei ingredientelor.
"Dreptul Uniunii impune ca cumpărătorul să dispună de o informare corectă, neutră şi obiectivă care să nu îl inducă în eroare şi prevede că etichetarea unui produs alimentar nu trebuie să prezinte un caracter înşelător. Deşi este adevărat că se prezumă faptul că un consumator citeşte lista ingredientelor înainte de a cumpăra un produs, Curtea nu exclude posibilitatea ca etichetarea produsului să fie de natură să inducă cumpărătorul în eroare atunci când anumite elemente ale etichetării sunt mincinoase, eronate, ambigue, contradictorii sau incomprehensibile", conform deciziei de joi a CJUE.
Curtea precizează că, într-un astfel de caz, "lista ingredientelor poate, chiar dacă este exactă şi exhaustivă, să fie inaptă să corecteze suficient impresia eronată sau echivocă care rezultă, în percepţia consumatorului, din etichetarea acestui produs".
Astfel, atunci când etichetarea unui produs alimentar sugerează prezenţa unui ingredient care, în realitate, nu există - absenţa acestuia reieşind numai din lista ingredientelor -, o asemenea etichetare este de natură să inducă cumpărătorul în eroare cu privire la caracteristicile produsului în cauză.
"Instanţa naţională va trebui, aşadar, să verifice, examinând diferitele elemente care compun etichetarea infuziei, dacă un consumator mediu, normal informat şi suficient de atent şi de avizat poate fi indus în eroare cu privire la prezenţa unor constituenţi din zmeură şi din flori de vanilie sau a unor arome obţinute din aceste ingrediente. În cadrul acestei examinări, instanţa naţională va trebui să ţină seama în special de termenii şi de imaginile utilizate, precum şi de amplasarea, de dimensiunea, de culoarea, de fontul, de limba, de sintaxa şi de punctuaţia diverselor elemente care figurează pe ambalajul infuziei de fructe", conchide CJUE.
Citește pe alephnews.ro: STUDIU. Dispozitivele erotice smart sunt vulnerabile la atacuri cibernetice
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Surpriză la început de an: FMI a schimbat şeful pentru România şi descinde la Bucureşti la începutul lunii februarie să se întâlnească cu Guvernul şi BNR pentru a ”analiza evoluţiile economice şi financiare recente”
A doua cea mai mare metropola a lumii riscă să dispară sub ape, iar soarta mega-oraşului atârnă în mâinile unui miliardar
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Prezentatoarea știrilor și iubita ei cântăreață, imagini îndrăznețe din vacanța romantică din Costa Rica
PROSPORT.RO
Tabel pentru bărbați și femei | Pe ce dată ieși la PENSIE, în funcție de luna și de anul nașterii
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe