CJUE: Un semn constituit din cifre poate fi înregistrat ca marcă comunitară, în anumite condiţii

Un semn constituit exclusiv din cifre poate fi înregistrat ca marcă comunitară, dar numai dacă acesta este o caracteristică evidentă a produsului şi îl distinge de altele, putând fi percepută cu uşurinţă de public, a decis Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE).

Urmărește
5 afișări

Decizia Curţii vizează cererea agenţiei Wydawnicza Technopol, editor polonez de broşuri şi de periodice caracterizate prin cuvinte încrucişate şi jocuri, de a înregistra semnul "1.000" la Oficiul mărcilor comunitare (OAPI) în 2005, potrivit unui comunicat de presă de joi al Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE).

Potrivit regulamentului privind marca comunitară, pot constitui mărci comunitare toate semnele care pot avea o reprezentare grafică, inclusiv cifrele, cu condiţia ca astfel de semne să permită distincţia între produsele sau serviciile unei întreprinderi de cele ale altor întreprinderi. În consecinţă, se respinge înregistrarea, printre altele, a mărcilor care sunt compuse exclusiv din semne sau indicaţii ce desemnează numai specia, calitatea sau cantitatea.

OAPI a respins cererea agenţiei, pe motiv că acest semn putea servi pentru a desemna conţinutul publicaţiilor Technopol şi că, în orice caz, semnul menţionat nu era distinctiv, întrucât ar fi perceput de consumator ca elogiul respectivelor publicaţii, nu ca o indicaţie de provenienţă.

Agenţia a introdus o acţiune împotriva deciziei OAPI la Tribunalul de Primă Instanţă, care a confirmat decizia oficiului, apreciind că semnul "1000" face trimitere la o cantitate şi, în privinţa produselor vizate în cererea de înregistrare, va fi perceput imediat şi fără nicio reflecţie suplimentară de publicul vizat ca o descriere a caracteristicilor produselor în cauză, în special cantitatea de pagini, precum şi de lucrări, de informaţii şi de jocuri compilate, sau clasamentul ierarhic de referiri conţinute.

Technopol a formulat atunci recurs în faţa Curţii de Justiţie.

Curtea arată că regulamentul mărcii comunitare asigură posibilitatea ca semnele descriptive în ceea ce priveşte una sau mai multe caracteristici ale produselor sau ale serviciilor pentru care se solicită o înregistrare să fie utilizate în mod liber de toţi operatorii economici care oferă asemenea produse sau servicii.

În plus, pentru ca înregistrarea unui semn constituit numai din cifre să poată fi refuzată pentru că desemnează o cantitate, trebuie să se anticipeze că, în percepţia mediilor interesate, cantitatea indicată de aceste cifre caracterizează produsele sau serviciile pentru care se solicită înregistrarea.

Tribunalul a considerat, în mod întemeiat, că în ipoteza în care o cerere de înregistrare vizează, printre altele, o categorie de produse a cărei conţinut este desemnat cu uşurinţă şi, de regulă, prin cantitatea unităţilor sale - precum, în speţă, periodice care conţin în special cuvinte încrucişate - este rezonabil să se anticipeze că un semn constituit din cifre va fi recunoscut de mediile interesate ca o descriere a cantităţii respective şi, prin urmare, a unei caracteristici a acestor produse.

În ceea ce priveşte argumentul invocat de Technopol, în sensul că OAPI nu a respectat practica sa anterioară în materie de cereri similare, Curtea subliniază că Oficiul trebuie, în cadrul examinării unor cereri de înregistrare, să ia în considerare deciziile adoptate deja cu privire la cereri similare şi să analizeze dacă este sau nu este necesar să decidă în acelaşi sens.

Prin urmare, examinarea oricărei cereri de înregistrare trebuie să fie strictă şi completă pentru a evita înregistrarea necorespunzătoare a mărcilor.

În cauză, s-a dovedit că, spre deosebire de cererile anterioare de înregistrare ca mărci a unor semne constituite din cifre, prezenta cerere de înregistrare era afectată de unul dintre motivele de refuz prevăzute în regulamentul privind marca comunitară.

În consecinţă, Curtea a respins recursul formulat de Technopol.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici