Publicitatea este deseori blamată pentru promovarea unor obiceiuri nesănătoase, nocive într-un fel sau altul societăţii. A fost cazul celebru al reclamelor la ţigări şi produse din tutun, interzise reţelelor de televiziune şi radio-difuzorilor americani încă din 1970. Totuşi, brandurile care se ştiu cu musca pe căciulă au găsit mereu portiţe de scăpare, ocolind fel de fel de restricţii care le-au fost impuse de-a lungul timpului.
Despre junk food se vorbeşte de multă vreme. Nu este un secret faptul că între alimentaţie şi starea de sănătate există o legătură strânsă, iar obezitatea a devenit un fenomen de mare amploare la nivel mondial. Asta pe lângă problemele mai puţin evidente care apar odată cu consumul excesiv de alimente nesănătoase.
În Marea Britanie, Guvernul vrea să pună piciorul în prag şi să restricţioneze intervalul orar în care reclamele la junk food (produse considerate a fi bogate în sare şi zahăr şi grăsimi) pot fi difuzate la televizor. Acestea ar urma să fie acceptate pe micile ecrane doar noaptea, după ora 21:00. Noile reguli vizează şi publicitatea online: anunţurile plătite pe site-uri, inclusiv pe Facebook sau Google, vor fi, de asemenea, interzise. Regulile anunţate joi ar urma să intre în vigoare la sfârşitul anului viitor.
Propunerea nu a fost primită cu braţele deschise de toată lumea, nici măcar de militanţii împotriva alimentelor nesănătoase, care susţin că măsurile sunt prea laxe pentru a avea un efect real asupra nivelului de obezitate ridicat din Marea Britanie, scrie
The Guardian.
Guvernul britanic permite numeroase excepţii. Companiile vor putea afişa conţinutul dorit pe site-urile web şi conturile de socializare proprii. În plus, restricţiile nu vor viza campaniile şi marketingul companiilor mici, cu mai puţin de 250 de angajaţi.
Reclamele la unele alimente bogate în sare, zahăr şi grăsimi, care nu sunt privite ca „junk food” (de exemplu mierea sau avocado), vor fi în continuare permise. În aceeaşi situaţie se află şi băuturile şi produsele cu zero zahăr, chiar şi McDonald’s nuggets, care din punct de vedere nutriţional nu intră în categoria junk.
„Propunerile reprezintă un pas semnificativ înainte în reducerea expunerii la un flux constant de publicitate pentru alimente şi băuturi nesănătoase, la televizor şi în mediul online”, a declarat Barbara Crowther, coordonator al Campaniei Alimentare pentru Copii. „Rămânem îngrijoraţi de faptul că măsurile propuse vor permite în continuare giganţilor junk food şi platformelor de livrare să desfăşoare campanii de mare anvergură”.
Dr. Petra Hanson, cercetător clinic la Institutul Medical Warwick, a declarat că Guvernul trebuie să interzică total publicitatea TV şi online pentru produsele junk food. „Copiii continuă să fie expuşi la reclame nesănătoase. Adulţii tineri vor continua să fie expuşi la aceste reclame după ora 21:00 şi ştim că obiceiurile alimentare dezvoltate la începutul vieţii persistă adesea până la maturitate”, spune ea.
Guvernul susţine că noile restricţii ar putea elimina până la 7,2 miliarde de calorii din dietele copiilor din Marea Britanie, reducând numărul de copii obezi cu 20.000. În prezent, unul din trei elevi care termină şcoala primară este supraponderal sau obez.
News Media Association, care reprezintă toţi marii publisheri de presă scrisă la nivel naţional şi local, a declarat că măsurile „draconice” vor dăuna editorilor, „care se bazează pe veniturile din publicitate pentru a finanţa jurnalismul şi a ne menţine pe toţi informaţi”.
Se estimează că în Marea Britanie sunt investite anual peste 400 de milioane de lire sterline în promovarea online a produselor alimentare. Interzicerea reclamelor TV i-ar putea costa pe difuzori sume importante, de peste 200 de milioane de lire sterline pe an.