CNAS: Furnizorii de servicii încă mai cer adeverinţe asiguraţilor care nu au card emis. Nu este cazul

Reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi ai celor judeţene monitorizează utilizarea cardului de sănătate, care de marţi este obligatorie, singurele nereguli depistate în Capitală fiind legate de solicitarea adeverinţelor în cazul celor care nu au cardul emis.

Urmărește
6705 afișări
Imaginea articolului CNAS: Furnizorii de servicii încă mai cer adeverinţe asiguraţilor care nu au card emis. Nu este cazul

CNAS: Furnizorii de servicii încă mai cer adeverinţe asiguraţilor care nu au card emis. Nu este cazul (Imagine: Shutterstock)

Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea, a făcut, marţi o vizită la Policlinica Titan din Sectorul 3 al Capitalei, pentru a verifica modul în care este folosit cardul de sănătate în prima zi în care este obligatoriu pentru acordarea de servicii medicale, cu excepţia celor de urgenţă.

"Au venit doi colegi de la Direcţia de control şi monitorizare pentru a vedea ce se întâmplă şi cum se descurcă furnizorii şi ce fac unii şi ce reclamă alţii. Nu au găsit lucruri pentru care să luăm o măsură administrativă în acest moment. Dar, aş vrea să îi rog pe toţi cei care au probleme să ne informeze. Am explicat că persoanele care nu au cardul emis pot să primescă servicii medicale şi să nu fie trimise după adeverinţă pentru că nu este cazul. Se verifică pe site-ul CNAS şi acolo se vede. Iar dacă un pacient nu are card emis şi figurează neasigurat se duce la casă pentru adeverinţă de asigurat, altfel nu are de ce să fie trimis la Casa de asigurări. Pot spune că astăzi am avut o sesizare de la o pacientă care a venit la CNAS pentru că medicul de familie, deşi a văzut că nu are card emis şi avea şi captura de pe ecran, a trimis-o după adeverinţă. Am făcut o adresă în care explic articolul de lege în baza căriuia furnizorii pot să le acorde servicii medicale celor care nu au cardul emis", a adăugat Ciurchea.

Potrivit acestuia, acolo unde vor fi identificate probleme în acordarea serviciilor medicale, acestea vor fi remediate, iar în cazul în care se vor constată abateri de la legislaţie vor fi luate măsuri în funcţie de gravitatea abaterii.

În Bucureşti, marţi, zece echipe de control au monitorizat acordarea asistenţei medicale în cazul a peste 30 de furnizori de servicii medicale: spitale, policlinici, laboratoare, medici de familie.

Serviciile medicale sunt acordate, începând de marţi, 1 septembrie, doar cu cardul de sănătate în cazul asiguraţilor cărora le-a fost emis, iar persoanele care nu l-au primit trebuie să îl solicite de la casele de asigurări de sănătate de care aparţin.

Începând de marţi, au program cu publicul prelungit până la ora 20.00 un număr de 18 case de asigurări de sănătate, respectiv cele din Arad, Bihor, Bistriţa, Braşov, Buzău, Caraş, Cluj, Constanţa, Dolj, Galaţi, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Neamţ, Prahova, Suceava, Timiş şi municipiul Bucureşti, în condiţiile în care luni mai erau neridicate de către asiguraţi peste 5.000 de carduri de sănătate, la fiecare dintre aceste instituţii.

Dacă pacientul nu este asigurat sau are card emis, dar nu îl prezintă furnizorului, acesta va putea primi doar servicii medicale de urgenţă. Pentru servicii medicale programate, asiguratul va trebui să solicite eliberarea cardului de sănătate de la casa de asigurări în evidenţa căreia se află.

Adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate se eliberează la casele de asigurări în următoarele situaţii: refuzul de utilizare a cardului de sănătate din motive religioase şi de conştiinţă sau solicitarea unui card duplicat în cazul pierderii sau distrugerii cardului de sănătate primit.

Asiguraţii care din motive personale sau religioase refuză utilizarea cardului de sănătate vor depune o cerere în scris la casa de asigurări, în care vor menţiona motivele refuzului şi vor restitui cardul de sănătate, în cazul în care l-au primit.

Cardul de sănătate se eliberează automat pentru cetăţeni la împlinirea vârstei de 18 ani sau la dobândirea calităţii de asigurat.

Cei care nu mai plătesc asigurarea de sănătate, după trei luni, au card, dar nu mai este valid.

Asiguraţii care au pierdut sau deteriorat cardul trebuie să meargă la casa de asigurări să depună o cerere pentru eliberarea unui duplicat şi să plătească 15,5 lei. Duplicatul va fi primit de asigurat tot prin Poştă.

Până în prezent, au fost tipărite aproximativ 15 milioane de carduri şi activate peste 8,7 milioane, iar cardul de sănătate este activat atunci când asiguratul solicită un serviciu medical. Anual, aproximativ şase milioane de asiguraţi accesează sistemul de sănătate.

În luna iulie, au fost acordate 13.419.279 de servicii medicale, dintre care 8.864.438 cu card. Fără card au fost acordate 2.428.168 de servicii pentru persoane peste 18 ani şi 2.126.673 pentru cele sub 18 ani.

Din 1 mai, cardul naţional de sănătate trebuia să fie unicul sistem de validare şi decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Întrucât nu toţi asiguraţii au intrat în posesia cardului, CNAS a decis ca serviciile medicale să fie acordate, o perioadă, atât cu cardul, cât şi fără.

După 1 mai, au fost înregistrate o serie de probleme, pe de-o parte pentru că asiguraţii care nu intraseră în posesia cardului au format cozi la casele de asigurări pentru a-şi ridica documentul şi, pe de altă parte, la activarea cardului în cabinetele medicilor.

Aproape 1.000 de persoane au aşteptat la coadă, în 4 mai, la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti pentru a-şi lua cardul de sănătate sau o adeverinţă, după ce medicii de familie le-au spus că din 1 mai nu vor mai fi primiţi în spitale fără acesta.

Totodată, mai mulţi medici de familie au reclamant că validarea cardului este greoaie, iar sistemul se blochează frecvent. De aceea, în primele zile din mai, unii medici de familie au avut nevoie şi de patru ore pentru a consulta trei pacienţi, după cum au semnalat aceştia.

Potrivit CNAS, cardul naţional de sănătate permite, prin înregistrarea fiecărui serviciu medical acordat, un control mai bun al utilizării fondurilor din sănătate.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici