Întrebat de ce şedinţele nu sunt publice aşa cum prevedea proiectul de ordonanţă de urgenţă întocmit de consilierul premierului, istoriul Marius Oprea, Cazimir Ionescu a precizat că şedinţele rămân secrete urmând ca doar dezbaterea avizului CNSAS în instanţă, în eventualitatea în care va fi contestat, să fie publică.
Pe de altă parte, Mircea Dinescu, şi el membru al colegiului CNSAS, sosit la şedinţă cu câteva minute după Cazimir Ionescu, a declarat că nu cunoaşte motivul pentru care şedinţa este secretă.
„Ştiu că trebuia să fie publică, aşa rămăsese ultima formă a ordonanţei. Era vorba ca jurnaliştii să participe. Dacă nu în aceeaşi sală în care Colegiul îşi ţine şedinţa, într-o alta alăturată în care să vadă dezbaterea pe monitoare. O să verific, pentru că nu ştiu pentru care motiv presa nu are acces la lucrări”, a declarat Dinescu.
Guvernul a aprobat, în 5 martie, prin ordonanţă de urgenţă, noul cadru de organizare a CNSAS, documentul fiind introdus pe ordinea de zi suplimentară a şedinţei la insistenţele noului ministru al Justiţiei, Cătălin Predoiu.
„Practic, prin modificările aduse, în momentul de faţă putem vorbi de faptul că CNSAS nu are nimic comun cu o instanţă de judecată. CNSAS se rezumă la a constata, pe baza documentelor din arhivă, dacă cineva a colaborat cu Securitatea sau a fost lucrător al Securităţii, prin acesta ducând la îngrădirea drepturilor şi libertăţilor unei persoane, după care instituţia emite către instanţa de judecată această constatare, iar instanţa de judecată este cea care ia decizia finală în legătură cu colaborarea sau calitatea de lucrător al Securităţii a unei persoane”, declara, în martie, consilierul premierului, istoricul Marius Oprea, cel care s-a ocupat de redactarea actului normativ.
Ordonanţa de urgenţă a intrat în vigoare în 14 martie.
Curtea Constituţională a decis, în 31 ianuarie, că Legea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS) este neconstituţională.