Codul de Procedură Penală: Procurorul poate cere de la bănci datele financiare ale unei persoane, fără aprobarea judecătorului

Procurorul poate solicita de la bănci datele financiare ale unei persoane, fără aprobarea iniţială a unui judecător, se arată în ordonanţa de modificare a Codului de Procedură Penală adoptată de Guvern, măsura despre care unii avocaţi, dar şi un ONG, susţin că este neconstituţională.

Urmărește
3468 afișări
Imaginea articolului Codul de Procedură Penală: Procurorul poate cere de la bănci datele financiare ale unei persoane, fără aprobarea judecătorului

Codul de Procedură Penală: Procurorul poate cere de la bănci datele financiare ale unei persoane, fără aprobarea judecătorului (Imagine: Shutterstock)

Procurorul poate să ceară direct de la bănci, fără încuviinţarea prealabilă a unui judecător, datele financiare ale unei persoane, se arată în Ordonanţa de urgenţă pentru modificarea Codului Penal şi a celui de Procedură Penală, adoptată miercuri de Guvern. Modificarea elimină astfel filtrul judecătoresc, prevăzut până acum de Codul Penal.

Unii avocaţi de drept penal susţin că modificarea, cu dispariţia sintagmei „cu încuviintarea prealabilă a judecatorului de drepturi si libertăţi”, încalcă drepturile şi libertăţile prevăzute de Constituţie.

“Noile modificări ale Codului Penal şi de Procedură penală şi NECONSTITUŢIONALE: (1) Procurorul poate solicita unei institutii de credit sau oricărei alte instituţii care deţine date privind situaţia financiară a unei persoane comunicarea datelor privind existenţa şi conţinutul conturilor unei persoane, în cazul în care există indicii temeinice cu privire la săvârşirea unei infracţiuni şi există temeiuri pentru a se crede că datele solicitate constituie probe”, se arată într-o postare a avocatului Marius Vicenţiu Coltuc, pe blogul său personal.

De asemenea, APADOR-CH (Asociaţia privind apărarea drepturilor omului din România) susţine că modificarea încalcă dreptul la viaţă privată, garantat în art. 26 din Constituţie şi în art. 8 din Convenţia Drepturilor Omului. APADOR-CH reclamă totodată că „este în acelaşi timp şi o măsură vădit neconstituţională, întrucât art. 115 al. 6 din Constituţie interzice adoptarea de ordonanţe de urgenţă prin care sunt afectate drepturile şi libertăţile prevăzute de Constituţie.”

“Modificarea art. 153 din codul de procedură penală, constând în eliminarea filtrului judecătoresc, ce era prevăzut, şi în abilitarea procurorului de a cere direct de la bănci, fără încuviinţarea judecătorului, datele financiare ale unei persoane, nu a fost cerută în nicio decizie a Curţii Constituţionale şi nici prin vreo directivă europeană ce trebuie implementată“, se arată în comunicatul APADOR-CH.

Ordonanţa adoptată de Guvern prevede, în total, peste 150 de modificări ale Codului Penal şi Codului de Procedură Penală.

"Guvernul a modificat şi a completat, printr-o ordonanţă de urgenţă, legea 286 privind Codul Penal şi Legea privind Codul de Procedură Penală. Această ordonanţă a fost necesară pentru că, de la intrarea în vigoare a noului Cod Penal şi a noului Cod de Procedură Penală, au fost nu mai puţin de 15 decizii al CCR, care au produs un impact important asupra acestor acte normative. În consecinţă a fost necesară transpunerea urgentă a unor acte normative pentru clarificarea unor elemente din aceste două coduri, conform indicaţiilor pe care Curtea le-a făcut", a declarat Dan Suciu, purtătorul de cuvânt Executivului.

Printre modificările aduse se află şi dreptul procurorului de a revoca o hotărâre judecătorească, în cazul controlului judiciar şi al controlului judiciar pe cauţiune.

„În cursul urmăririi penale, revocarea măsurilor preventive ale controlului judiciar şi controlului judiciar pe cauţiune, precum şi înlocuirea acestor măsuri între ele, se dispune de procuror, chiar dacă masură a fost luată de către judecătorul de drepturi şi libertăţi”, se mai arată la punctul 57 din ordonanţă.

O măsură contestată de unii avocaţi şi de cei de la APADOR-CH este şi abrogarea aliniatului 1 din art. 228 din Codul de procedură penală, care prevedea că după luarea măsurii arestării preventive, inculpatului i se aduc la cunoştinţă, de îndată, în limba pe care o înţelege, motivele pentru care s-a dispus această măsură.

"Întrebarea care se pune în mod firesc este care era urgenţa abrogării acestui text de lege care reglementa dreptul la informare al persoanei arestate, componentă esenţială a dreptului la un proces echitabil?Abrogarea acestui text nu a fost cerută nici prin vreo decizie a Curţii Constituţionale şi nici prin vreo directivă europeană.", adaugă reprezentanţii APADOR-CH.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici