- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Cozi şi drumuri inutile pentru a da bani la pensie şi şomaj, din cauza regulilor neclare
Publicarea târzie a formularelor sau a conturilor în care pot fi viraţi banii pentru pensii şi şomaj, informarea deficitară şi lipsa explicaţiilor concrete au pus pe drumuri şi la cozi interminabile mii de oameni care până miercuri trebuie să dea contribuţii din ce au câştigat din drepturi de autor.
Cozi şi drumuri inutile pentru a da bani la pensie şi şomaj, din cauza regulilor neclare (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)
Regulile neclare şi diferite privind depunerea declaraţiilor pentru contribuţiile individuale la şomaj, pensie şi asigurări de sănătate au creat haos şi aglomeraţie la unele instituţii, oamenii care au venituri de natură profesională aşteptând până în ultima clipă să afle cum trebuie să procedeze.
Teoretic, regulile privind depunerea declaraţiilor pentru contribuţiile individuale privind asigurarea în sistemul asigurărilor pentru şomaj, în cel pentru pensie sau pentru sănătate sunt aceleaşi. În practică, lucrurile diferă foarte mult, în funcţie de modul de organizare şi chiar de pregătirea funcţionarilor care înregistrează declaraţiile.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Valdimir Putin s-ar confrunta cu o revoltă a armatei. Comandanții militari ruși refuză să-și trimită subordonații la atacuri
-
Coreea de Nord ar putea trimite şi mai multe trupe şi drone în Rusiei
-
Donald Trump a făcut o numire importantă în consiliul DOGE condus de Elon Musk
-
Avertismentul ministrului german al Apărării: Berlinul trebuie să fie pregătit pentru „războiul hibrid” al Rusiei
Astfel, dacă la Agenţia Municipală pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AMOFM) Bucureşti erau câteva zeci de persoane, care se consiliau reciproc pentru a putea completa formularul şi a-l depune la unicul ghişeu care funcţiona în acest scop, la Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti, sute de oameni formau cozi de câţiva metri pe culoarele înguste, timpul de aşteptare fiind în medie de o oră şi jumătate, asta în condiţiile în care personalul desemnat pentru primirea dosarelor a fost majorat de la patru la 16 persoane.
Întrebaţi cum îşi explică faptul că la AMOFM cozile şi timpii de aşteptare sunt mai mici, oamenii au dat o singură explicaţie: "Acolo nu se uită nimeni. Pun ştampila şi gata. Nu stă nimeni să verifice ce s-a completat".
Mai mult, un tânăr care aştepta să depună declaraţia la Casa de Pensii reclama faptul că la AMOFM nu a putut nimeni să-i confirme că modul în care completase formularul era corect, funcţionarii de la ghişeu precizându-i că nu sunt specialişti şi că ei trebuie "doar să pună ştampila".
Tot de la oamenii care stăteau la cozi am aflat că la AMOFM declaraţiile pot fi depuse şi de altcineva decât titularul, fără procură sau împuternicire.
"La AMOFM n-am fost eu. Am strâns toate declaraţiile şi s-a dus o colegă şi le-a depus pe toate", a declarat o tânără care aştepta de aproape o oră la rând la Casa de Pensii.
În plus, oamenii erau nervoşi că nu puteau găsi formularul pentru asigurările de şomaj la sediul AMOFM, mulţi dintre ei trebuind să facă drum întors acasă, pentru a-l descărca de pe site-ul instituţiei, sau la un xerox din zonă, dacă reuşeau să împrumute de la altcineva un exemplar necompletat.
"Formularul nu e decât pe site. Mă duc să fac vreo 50 de exemplare şi stau aici la colţ să le vând. Să vezi ce de bani fac", a spus un bărbat de aproape 40 de ani, în timp ce cobora scările instituţiei.
Întrebat dacă ştie cât la sută din venit reprezintă contribuţia pentru asigurările de şomaj, omul a recunoscut că habar nu are şi că speră să fie cineva înăuntru care să-i spună câţi bani trebuie să dea.
Pe uşa de la intrare şi pe pereţii din interior erau lipite afişe prin care oamenii erau informaţi că pot depune declaraţiile şi prin poştă, dar că instituţia nu are deocamdată şi un cont în care pot fi viraţi banii.
Contactată telefonic de MEDIAFAX, directorul interimar de la AMOFM, Adriana Iorga, a declarat că este la Ministerul de Finanţe unde un grup de lucru pune la punct, cu o zi înainte de termenul limită, procedurile pentru depunerea declaraţiilor.
La Casa de Pensii Bucureşti, deşi personalul a fost suplimentat, sute de oameni formau cozi de câţiva metri, la două etaje, la unul fiind camerele pentru depunerea dosarelor şi la celălalt casieriile.
Oamenii erau nervoşi pentru că nu ştiau ce trebuie să facă şi pentru că nu aveau de la cine să afle, toţi fiind trimişi să primească informaţii la două camere unde cozile erau atât de mari încât timpul de aşteptare depăşea o oră.
Reprezentanta Casei de Pensii Bucureşti, Marie Jean Romanenco, a explicat că oamenii trebuie să pregătească un dosar care să conţină şi o copie de pe buletinul titularului, procură sau împuternicire, dacă este necesar, certificat de înregistrare fiscală, pentru persoanele fizice autorizate, copie de pe decizia de impunere de la circa financiară unde este înregistrată persoana cu venituri suplimentare şi declaraţie pe propria răspundere că deţine venitul menţionat în declaraţie.
În aceste condiţii, personalul desemnat să înregistreze dosarele persoanelor care au venituri din drepturi de autor trebuia să verifice toate documentele primite şi modul de completare a declaraţiei.
La fel ca în cazul declaraţiilor pentru asigurările de şomaj, şi cele pentru pensii pot fi trimise prin poştă, casele de pensii de sector având deja deschise conturi în care pot fi virate sumele necesare, iar reprezentanţii instituţii făcând chiar recomandări în acest sens.
Oamenii care stăteau la rând au recunoscut că ştiau că pot trimite documentele prin poştă, dar au spus că au preferat să vină să le depună personal pentru a se asigura că au îndeplinit toate condiţiile şi că nu au probleme după aceea.
O altă dilemă a persoanelor care obţin venituri de natură profesională era contribuţia de asigurări sociale de sănătate, discuţiile pe acest subiect fiind contradictorii şi având aceeaşi concluzie: "o să mă duc şi până acolo să mă lămuresc".
De altfel, reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti (CASMB) au recunoscut că primesc multe telefoane şi că sunt persoane care vin până la sediul instituţiei pentru a afla dacă trebuie să completeze ceva.
La intrarea în instituţie au fost lipite afişe prin care oamenii sunt înştiinţaţi că, pentru veniturile de natură profesională, contribuţia de asigurări sociale de sănătate se plăteşte la termenele stabilite prin Legea 25/2006, respectiv trimestrial, până la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru, în cazul persoanelor fizice autorizate şi anual, până la data de 25 a lunii ianuarie a anului următor celui pentru care se face plata, pentru persoanele care obţin venituri din drepturi de autor sau convenţii civile.
Existenţa unor prevederi legislative clare, instruirea oamenilor din instituţiile implicate şi transmiterea din timp a unor informaţii clare privind posibilităţile de depunere a documentelor ar fi evitat cozile, drumurile inutile şi chiar prezenţa la ghişeu a unor funcţionari publici care nu pot face mai mult decât să aplice o ştampilă.
(Serviciul FOTO al agenţiei MEDIAFAX vă pune la dispoziţie imagini)
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
GANDUL.RO