Crearea Platformei naţionale pentru reducerea riscurilor la dezastre, în procedură de avizare
Potrivit articolului 2 al proiectului Ministerului Afacerilor Interne (MAI), unul dintre obiectivele strategice ale Platformei constă în integrarea reducerii riscurilor la dezastre în planurile şi politicile de dezvoltare durabilă. De asemenea, se doreşte dezvoltarea şi întărirea instituţiilor cu atribuţii, dar şi a mecanismelor stabilite în acest sens şi a capacităţilor de intervenţie.
În nota de fundamentare a proiectului se menţionează că este vizată în mod direct protecţia comunităţilor aflate în zone predispuse producerii de dezastre, cât şi populaţia din zone adiacente acestora, care poate fi afectată în situaţia producerii unui dezastru.
„În ultimii ani se constată creşterea frecvenţei manifestării factorilor de risc care ameninţă viaţa şi sănătatea populaţiei, mediul înconjurător şi valorile patrimoniului naţional, precum şi apariţia unor noi factori de risc, generaţi îndeosebi de schimbările climatice radicale şi diversificarea activităţilor economice care utilizează, produc şi comercializează substanţe/materiale periculoase. Securitatea naţională poate fi pusă în pericol din cauza unor fenomene grave de natură geofizică, meteo-climatică ori asociate sau a unor activităţi umane periculoase. (…) Se impune o abordare integrată a prevenirii tuturor situaţiilor de urgenţă, pornind de la conceptul de bază conform căruia prevenirea este de 8 ori mai eficientă decât reacţia”, se mai aartă în nota de fundamentare.
Iniţiatorii proiectului susţin că acesta nu are impact asupra bugetului de stat. Astfel, fondurile necesare pentru activităţile de secretariat în cadrul Platformei naţionale se asigură de la bugetul de stat, prin bugetele Secretariatului General al Guvernului şi al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă. În plus, finanţarea cheltuielilor materiale şi de servicii şi a cheltuielilor de capital ale Platformei naţionale se asigură de la bugetul de stat prin bugetele ministerelor, precum şi din alte surse constituite potrivit legii.
„Finanţarea temelor de cercetare ştiinţifică, activităţilor de educare, de pregătire şi a celorlalte activităţi se asigură din bugetul fiecărui minister sau instituţie publică centrală care asigură managementul tipului de risc specific ce face obiectul acţiunii respective, din bugetele instituţiilor şi organizaţiilor care asigură funcţii de sprijin, precum şi din alte surse constituite potrivit legii”, se mai precizează în nota de fundamentare.