Criza economică a pus românul la gătit în 2009

Gospodăriile din România au plătit în 2009 cu până la 6% mai mult pe bunuri de uz curent faţă de anul precedent, ca urmare a majorării preţurilor, potrivit unui studiu GfK, care arată o tendinţă a românilor către consumul casnic, ca urmare a creşterilor la ulei, bere şi cafea.

Urmărește
39 afișări
Imaginea articolului Criza economică a pus românul la gătit în 2009

Criza economică a pus românul la gătit în 2009 (Imagine: Lucian Alecu/Mediafax Foto)

Prima jumătate a anului 2009 a debutat cu un avans al consumului casnic în valoare mai accentuată faţă de perioada similară din 2008, în principal din cauza majorării sumei plătite de consumatori pentru coşul de cumpărături (de până la 9%).

"După acest prim avânt curajos, în a doua jumătate a anului comportamentul de cumpărare al gospodăriilor a fost unul mai temperat. Creşterea valorii plătite la un act de cumpărare faţă de a doua jumătate a anului 2008 a fost de doar 3%, pe fondul unei uşoare creşteri a frecvenţei de cumpărare", a declarat într-un comunicat directorul departamentului Consumer Tracking GfK România, Raluca Răschip.

O tendinţă importantă sesizată în 2009 a fost orientarea consumatorului român către consumul in-home, astfel că anumite categorii de produse au înregistrat creşteri mai însemnate.

Dintre produsele alimentare de bază, consumul de ulei a crescut cu aproape 4%.

"Consumatorii au gătit mai mult în cadrul gospodăriei, tendinţă susţinută de creşterea cantităţii de ulei achiziţionată la nivel de gospodărie, în timp ce numărul de cumpărători a rămas constant. Creşterile au fost influenţate cu siguranţă şi de scăderea puternică a preţului mediu plătit pentru ulei, o diferenţă de până la 24% în 2009 faţă de 2008", se arată în studiu GfK.

Printre produsele "de răsfăţ" pe care consumatorii şi le-au permis în ciuda contextului economic mai puţin favorabil se situează cafeaua măcinată şi prăjită.

Potrivit GfK, producătorii au susţinut acest consum, prin promoţii axate atât pe valoare adăugată, cât şi pe preţ, rezultatul fiind tradus într-o frecvenţă de cumpărare mai mare şi, implicit, un consum mai ridicat. Mai mult, importanţa cafelei vrac a fost mai mică, gospodăriile preferând cafeaua ambalată.

Orientarea in-home este reflectată şi de bere, al cărei consumul casnic a crescut simţitor, cu 9%, în contextul scăderii ocaziilor de consum pentru categoriile în afara casei.

"Activităţile agresive de promovare i-au convins pe consumatori să achiziţioneze categoria mai des şi în cantităţi mai mari la un act de cumpărare. Preferinţele consumatorilor au fost destul de clare în ceea ce priveşte tipul de ambalaj: PET-ul şi berea ambalată la cutie fiind achiziţionate cel mai mult", se mai arată în studiu.

Totodată, numărul de gospodării consumatoare de iaurturi a crescut în 2009 comparativ cu 2008, atât pentru segmentul de iaurt simplu, cât şi pentru cel cu fructe.

Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 categorii de bunuri de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 2.200 gospodării, reprezentativ la nivel naţional.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici