CSM a adoptat Ghidul privind procedura de selecţie a candidaţilor pentru ICCJ

Consiliul Superior al Magistraturii a adoptat, joi, Ghidul privind procedura de selecţie a candidaţilor pentru promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ).

Urmărește
30 afișări

Astfel, îşi încetează efectele Hotărârii Plenului 366 din 13 mai 2010, implicit a Hotărârii 482 din 19 octombrie 2005 privind Ghidul de interviu pentru evaluarea candidaţilor pentru ICCJ.

Decizia de joi a CSM se comunică Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Potrivit articolului 1, promovarea în funcţia de judecător la ICCJ se face de către Consiliul Superior al Magistraturii, dintre judecătorii şi procurorii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 52 alin. (1) din Legea 303/2004 (persoanele care au îndeplinit funcţia de judecător în ultimii doi ani la tribunale sau curţi de apel, au obţinut calificativul "foarte bine" la ultima evaluare, nu au fost sancţionaţi disciplinar, s-au remarcat în activitatea profesională şi au o vechime în funcţia de judecător sau procuror de cel puţin 12 ani-n.r.).

Art. 2 – (1) Persoanele prevăzute la art. 1 îşi pot depune candidaturile pentru funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 30 de zile de la publicarea postului vacant, la colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. (2) Candidaturile se depun cu precizarea postului pentru care se candidează. (3) În afara documentelor prevăzute expres de alin. (2), candidaţii pot depune, dacă este cazul, lucrările de specialitate publicate, precum şi orice alte înscrisuri pe care le consideră relevante.

Art. 3 – Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie analizează candidaturile şi documentele însoţitoare şi le înaintează Consiliului Superior al Magistraturii, însoţite de un raport consultativ asupra promovării şi de o recomandare motivată, în termen de zece zile de la primire.

Art. 4 - (1) După primirea rapoartelor consultative şi a recomandărilor din partea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Direcţia resurse umane şi organziare verifică îndeplinirea de către candidaţi a condiţiilor prevăzute de lege pentru promovarea în funcţia de judecător la ICCJ. (2) În urma acestor verificări, Direcţia resurse umane întocmeşte pentru fiecare candidat o fişă profesională, ce conţine informaţii referitoare la vechimea în funcţia de judecător sau procuror, cariera de magistrat, activitatea profesională în alte profesii juridice, participarea la cursuri de formare continuă etc.

Art. 6 - (1) În vederea selecţiei candidaţilor, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii numeşte prin hotărâre, la propunerea colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, pentru fiecare secţie pentru care s-au depus candidaturi, câte o comisie de evaluare şi verificare a pregătirii profesionale a candidaţilor, formată din trei membri, judecători care îşi desfăşoară activitatea în cadrul secţiei respective a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în baza acordului liber exprimat.

Art. 7 - (1) Evaluarea şi verificarea pregătirii profesionale a fiecărui candidat se face de către comisiile constituite, potrivit art. 6, în baza documentelor prevăzute la art. 2 alin. (2) şi (3), a ultimului raport de evaluare a activităţii profesionale, precum şi a oricăror alte documente din dosarul profesional al candidatului. (2) Membrii comisiei de evaluare şi verificare a pregătirii profesionale pot solicita instanţei sau, după caz, parchetului la care îşi desfăşoară activitatea candidatul, orice date statistice sau orice documente pe care le consideră relevante pentru evaluarea candidaturii în baza crieriilor enumerate la art. 8. În vederea evaluării candidatului, membrii comisiei pot avea acces la dosarul profesional al acestuia. (3) Procedura de evaluare şi verificare a pregătirii profesionale se finalizează cu un interviu susţinut în faţa comisiei, interviu care vizează aprofundarea de către candidat, din perspectivă preponderent practică, a unor aspecte rezultate din hotărârile, sau, în cazul procurorilor, din soluţiile ori actele analizate de comisie. Interviul are drept scop şi verificarea cunoaşterii de către candidat a jurisprudenţei Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a Curţii Europene a Drepturilor Omului, a Curţii Europene de Justiţie şi a Curţii Constituţionale, în funcţie de specializarea secţiei pentru care candidează.

Art. 8 - (1) Criteriile obligatorii pentru analizarea cerinţei vizând activitatea profesională remarcabilă a candidatului sunt următoarele: a) specializarea într-un anumit domeniu al dreptului, în funcţie de secţia la care candidează; b) activitate profesională desfăşurată sub aspect calitativ; c) activitatea profesională desfăşurată sub aspect cantitativ; d) respectarea normelor de etică şi deontologie profesională; e) implicarea candidatului în apărarea şi promovarea valorilor fundamentale ale justiţiei;

(2) Criteriile facultative în baza cărora este evaluată activitatea profesională a candidatului sunt următoarele: a) urmarea unor forme aprofundate de pregătire, în ţară sau străinătate, inclusiv titlul de doctor în drept sau doctorat în desfăşurare, într-un domeniu al dreptului corespunzător secţiei Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pentru care candidează; b) activitatea didactică şi/sau de cercetare, precum şi activitatea publicistică într-un document al dreptului corespunzător secţiei Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pentru care candidează;

(3) La analizarea criteriului prevăzut la alin. (1) lit. a) comisia va avea în vedere documentele depuse de candidat şi informaţiile furnizate în cadrul interviului, luându-se în considerare secţia instanţei sau parchetului la care funcţionează, materiile la care a susţinut în trecut examenul sau concursul de promovare în funcţi de execuţie, secţiile sau completele specializate în care a activitate pe parcursul carierei, activităţile de formare şi perfecţionare profesională pe care le-a urmat, activitatea didactică şi publicistică în domeniu etc.

(4) La analizarea criteriului prevăzut la alin. (1) lit. b), comisia va avea în vedere calitatea redactării lucrărilor întocmite, inclusiv hotărâri judecătoreşti desfiinţate sau casate ori acte ale procurorului infirmate, cunoaşterea, asimilarea şi aplicarea jurisprudenţei în domeniu a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a Curţii Europene a Drepturilor Omului, a Curţii Europene de Justiţie şi a Curţii Constituţionale, claritatea şi rigurozitatea limbajului juridic, capacitatea de analiză şi sinteză.

(5) La analizarea criteriului prevăzut la alin. (1) lit. c), comisia va avea în vedere datele comunicate de instanţa sau parchetul de unde provine candidatul şi informaţiile furnizate în cadrul interviului, luându-se în considerare vechimea în magistratură şi vechimea în funcţia de judecător sau procuror, încărcătura de lucrări pe magistrat, operativitatea, numărul dosarelor soluţionate, numărul hotărârilor redactate peste termen, numărul dosarelor mai vechi de şase luni, un an, doi ani aflate pe rol. Datele statistice se raportează la media instanţei sau parchetului de la care provine candidatul şi la media naţională.

(6) La analizarea criteriului prevzăut la alin. (1) lit. d), comisia va avea în vedere raportul de evaluare profesională, documentele depuse de candidat, datele existente la dosarul profesional şi aspectele ridicate în cadrul interviului.

(7) La analizarea criteriului prevăzut la alin. (1) lit. e), comisia va avea în vedere modul în care candidatul se raportează la valori precum independenţa justiţiei, imparţialitatea magistraţilor, necesitatea unificării practicii judiciare, protecţia drepturilor şi a libertăţilor fundamentale etc.

(8) La analizarea criteriului prevăzut la alin. (2) lit. a), comisia va avea în vedere documentele depuse de candidat.

(9) La analizarea criteriului prevăzut la alin. (2) lit. b), comisia va avea în vedere documentele depsue de candidat, cu precizarea că activitatea didactică şi/sau caitatea de formator la Institutul Naţional al Magistraturii sau la Şcoala Naţională de Grefieri se ia în considerare numai dacă a trecut cel puţin 1 an de la data începerii acestei activităţi, la data depunerii candidaturii.

Art. 9. – (1) La finalizarea activităţii de evaluare şi verificare, comisia întocmeşte un raport consultativ de evaluare şi verificare a pregătirii profesionale, pe care îl înaintează Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.

(2) Raportul trebuie să fie motivat şi să cuprindă constatările şi concluziile comisiei de evaluare şi verificare a pregătirii profesionale cu privire la fiecare dinte aspectele supuse evaluării.

(3) Consiliul Superior al Magistraturii comunică raportul, în copie, fiecărui candidat, prin intermediul Direcţiei resurse umane şi organizare, cu precizarea datei stabilite pentru susţinerea candidaturii în faţa Plenului, precum şi a posibilităţii de a formula, în scris sau verbal, observaţii şi eventuale obiecţiuni cu privire la constatările şi concluziile raportului.

(4) Observaţiile şi obiecţiunile scrise se transmit Consiliului Superior al Magistraturii cu cel puţin cinci zile înainte de data stabilită pentru susţinerea candidaturii în faţa Plenului.

(5) Observaţiile şi obiecţiunile pot fi prezentate de candidaţi şi verbal, cu ocazia susţinerii candidaturii în faţa Plenului.

Art. 10 - (1) Candidaţii cu privre la care s-a constatat, de către Secţia pentru judecători, îndeplinirea condiţiilor legale pentru promovarea în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, îşi susţin candidatura în faţa Plenului Consiliului Superior al Magistraturii. (2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii pot pune candidaţilor întrebări referitoare la aspecte sau împrejurări rezultate din cuprinsul raportului întocmit de comisia de evaluare şi verificare a pregătirii profesionale, precum şi din raportul şi recomandarea motivată primite din partea colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Întrebările pot viza şi aspecte referitoare la conduită şi deontologia profesională.

Art. 11 - (1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii adoptă, pentru fiecare candidat în parte, o hotărâre prin care admite sau respinge, motivat, candidatura pentru promovarea în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. (2) Motivarea hotărârii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii prin care se admite sau se repinge candidatura trebuie să facă referire la raportul comisiei de evaluare şi verificare a pregătirii profesionale, la raportul şi recomandarea primite din partea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la eventualele observaţii şi obiecţiuni ale candidatului şi la modul de susţinere a candidaturii.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici