Cum percep românii preţurile la restaurant în contextul inflaţiei şi cât de des mai ies în oraş

Unul din doi români merge mai rar la restaurant acum decât înainte de creşterea inflaţiei. Pentru a reduce costul consumaţiei, românii se orientează spre mâncărurile din meniu care au preţuri mai accesibile (35%).

Urmărește
1184 afișări
Imaginea articolului Cum percep românii preţurile la restaurant în contextul inflaţiei şi cât de des mai ies în oraş

Cum percep românii preţurile la restaurant în contextul inflaţiei şi cât de des mai ies în oraş

Conform Institutului Naţional de Statistică, rata anuală a inflaţiei în luna octombrie 2022 comparativ cu luna octombrie 2021, calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum, este 13,5%. În spatele datelor oficiale, impactul real e semnificativ mai mare când vine vorba de cum resimt românii scumpirile actuale. Cele mai mari diferenţe s-au înregistrat la preţurile alimentelor (>20%), ceea ce impactează nu numai listele de cumpărături, ci şi ieşirile la restaurant.

Iar acest lucru e valabil şi dacă trecem graniţele României. Un sondaj realizat de SIAL Paris arată că şi celelalte ţări din Europa se adaptează în consecinţă. 78% dintre respondenţi au afirmat că preţurile în restaurante au crescut semnificativ faţă de anul trecut şi 55% recunosc că aceste scumpiri influenţează frecvenţa ieşirilor în oraş.

În contextul inflaţiei, o platformă de rezervări online a analizat cum percep românii preţurile la restaurant în 2022 şi cum le influenţează asta ieşitul în oraş.

Acum, 1 din 2 români iese la restaurant rar sau foarte rar, o schimbare evidentă faţă de obiceiurile dinaintea pandemiei când majoritatea (53%) ieşeau mai des. Scumpirile afectează semnificativ stilul de viaţă al românilor, iar asta se reflectă inclusiv în felul în care îşi petrec timpul liber. Datele arată că 27% dintre români ies foarte rar la restaurant (o dată pe lună sau nici măcar), în timp ce 21% spun că ies de 2-3 ori pe lună.

Întrebaţi cât de des mergeau la restaurant înainte de pandemie, majoritatea participanţilor la studiu (53%) au declarat că ieşeau mai des decât acum. Totuşi, pentru 27% nu s-a schimbat nimic, în timp ce 19% au afirmat că ies mai des acum decât înainte de pandemie.

94% dintre români consideră că preţurile din restaurante au crescut. Majoritatea văd aceste creşteri drept semnificative (55%), pe când alţii le percep ca fiind mici (39%). Totuşi, există şi români care consideră că nu s-a schimbat nimic (6%).

Respondenţii au evaluat noile preţuri din restaurante. Cei mai mulţi dintre respondenţi (32%) au impresia că acestea sunt cu 20% mai mari decât înainte de izbucnirea pandemiei şi creşterea inflaţiei. 31% dintre participanţii la studiu cred că preţurile au crescut şi mai mult de atât – cu 25%. 23% percep o creştere de 15%, iar 14% văd o creştere de 10%.

35% dintre români aleg preparatele mai ieftine din meniu ca să reducă nota de plată. Cei care vor totuşi să iasă în oraş şi să facă şi economie, găsesc diferite metode. Întrebaţi ce fac pentru a reduce costul consumaţiei, cei mai mulţi dintre respondenţi (35%) au spus că se orientează după produsele din meniu care au preţuri mai accesibile. Unii români renunţă la desert (23%), împart un fel de mâncare cu altcineva (12%), sau nu mai comandă şi de mâncare, ci doar de băut (3%).

Datele arată că sunt şi români care nu-şi propun să reducă nota de plată. 15% dintre respondenţi au afirmat că nu s-a modificat nimic în comportamentul lor la restaurant.

Bookingham a realizat studiul pe baza unui chestionar la care au răspuns peste 500 de persoane.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici