Fie că suntem şoferi, pietoni sau biciclişti, trebuie să respectăm o serie de reguli în trafic. În caz de conflict, nu trebuie să reacţionăm agresiv, ci să fim calmi, să nu provocăm agresorul şi să anunţăm întotdeauna incidentul la 112.
„În primul rand, plecăm de la cele trei reguli pe care trebuie să le respectăm pe stradă: 1) reguli de circulaţie, 2) reguli de conducere defensivă, 3) reguli de bun simţ.
Expertul în conducere defensivă, Titi Aur spune că prioritatea, atunci când ne aflăm la volan este să ne asigurăm că ajungem întregi şi sănătoşi la destinaţie.
Care este atitudinea corectă în trafic? Cum (să) reacţionăm când suntem şicanaţi sau agresaţi?
„În cazul în care un alt participant la trafic (pieton, biciclist, şofer) te agresează, nu trebuie să îl bagi în seamă sau să îl provoci. Persoana poate fi băută, drogată sau cu probleme de sănătate. Nu trebuie să intri în concurenţă cu astfel de persoane, ci să le ignori, să te îndepărtezi de ele. Daca eşti la volan, mai bine acordăm prioritate deşi ele nu au, decât să intrăm într-un conflict”, recomandă Titi Aur.
Titi Aur mai spune că, dacă şoferul este foarte agresiv, nu avem alte şanse decât să ne apărăm, să blocăm maşina şi să sunăm la 112. Este foarte important să nu îi provocăm. „Orice tentativă de a răspunde unei provocări poate duce la un accident sau la o stare conflictuală care poate degenera în bătaie, atac cu cuţitul sau împuşcături”, mai spune specialistul în conducere defensivă.
„Anunţăm la 112 incidentul. Este binevenită o camera de bord sau să filmăm cu telefonul agresiunea, pentru că îl descurajează pe agresor”, arată fostul pilot de raliu.
Situaţiile de şicanare sau agresiune în traficul din România nu sunt rare, iar comunicarea pare să fie elementul cel mai important în aplanarea unui conflict.
„Comportamentul agresiv în trafic nu este decât o parte din comportamentul nostru general, care a devenit mai violent în ultima perioadă, în ultimul an de izolare. Am devenit mai irascibili, mai puţin toleranţi şi cu un prag de toleranţă mai scăzut”, consideră Keren Rosner, psiholog, psihoterapeut.
Psiholog: Reacţiile în trafic nu reflectă decât modul în care suntem obişnuiţi să reacţionăm când lucrurile nu ies cum vrem
Lipsa comunicarii este un factor important, consideră Keren Rosner, psiholog. „În afara faptului că suntem mai puţini toleranţi, şi comunicarea a avut de suferit în ultima perioadă, în pandemie. Oricum, nu aveam o comunicare foarte bună şi nu ne bazam pe ea în rezolvarea conflictelor”.
Specialista consideră că modul în care ne comportăm în trafic ţine de educatie, de auto-cunoaştere şi gestionarea propriilor emoţii în momente critice, când latura emoţională preia controlul asupra celei raţionale.
Cel mai des, comportament agresiv în trafic pare că au tinerii care sunt educaţi că lor li se cuvine totul, care au o maşină mai bună, care fac parte dintr-un grup social puternic. „Aceştia tind să creadă că este dreptul lor ca în trafic să se întâmple cum vor ei, că au mereu prioritate şi că ceilalţi participanţi la trafic trebuie să fie atenţi la nevoile şi dorinţele lor, dându-le prioritate mereu. Convingerea asta determină comportamentul agresiv”, explică Rosner.
„În general, persoanale care reacţionează violent şi faptul că sunt pregătiţi cu obiecte ce pot fi folosite în conflicte, uneori caută astfel de situaţii pentru a se detensiona emoţional şi pentru a ieşi în evidenţă dar şi pentru a intimida alte persoane şi a se simţi ei puternici. Acet tip de oameni sunt dispuşi să aibă mereu astfel de comportamente agresive în trafic”, mai arată psihologul.
Agresivitatea în trafic îi afectează pe şoferi pe termen lung
Persoanele agresive în trafic se valorizează prin maşina pe care o conduc şi atitudinea pe care o au faţă de alţi şoferi. Ele au convingerea că doar restul trebuie să se supună regulilor, fiind deranjate de reguli şi de ceilalţi şoferi. Dar atitudinea de „macho” provoacă frici şi traume şoferilor agresaţi, susţine Keren Rosner. „Sunt mulţi şoferi, în special femei, care sunt terifiate de comportamentul unor astfel de indivizi. Am avut în terapie persoane care au avut astfel de incidente şi le era teamă apoi să mai conducă, se temeau de astfel de conflicte pe viitor. Sunt şi bărbaţi care sunt intimidaţi şi devin timizi în trafic, evită conflcitele, lasă de la ei, nu reacţionează”.
Specialiştii spun că în caz de conflict sau agresiune, trebuie sunat la 112. Pe termen lung însă, politici şi campanii ar fi binevenite. „Poliţia trebuie să intervină, să ia masuri, astfel de comportamente să fie penalizate. Iar dacă acest timp de comportamnt este repetitiv, atunci şi sancţiunile ar trebui să fie progresiv suficent de drastice, astfel încât să descurajeze astfel de comportamente”, mai arată Rosner, care susţine că dacă nu exista consecinţe, comportamentele violente continuă, poate şi în formă mai gravă.
În practică, de multe ori, conflictele pornesc de la lucruri minore şi escalează. Ce este de reţinut este faptul că persoanele care agresează alţi participanţi la trafic nu sunt paşnice ci din contră, sunt pregătite să reacţioneze la orice provocare, oricât de măruntă ar fi.
Cum interacţionăm cu indisciplinaţii traficului rutier
Titi Aur şi psihologul Keren Rosner consideră că cel mai indicat este să evităm situaţii conflictuale în trafic, să nu provocăm persoanele agresive.
„Cel mai important este să îţi păstrezi calmul, să fi prudent şi să ieşi din situaţia de pericol. Este indicat să nu ieşi din maşină, să nu reacţionezi, ci să ai un ton calm şi o atitudine de reconciliere şi, de asemenea, să păstrezi o distanţă de siguranţă. Totodată, e de preferat să nu arăţi că eşti intimidat, că îţi e frică”, mai spune psihoterapetul. Aceasta spune că este nevoie de educaţie, auto-educaţie şi empatie, precum şi interiorizare a regulilor de circulaţie. Iar pentru agresori, specialista consideră că ar trebui să fie obligaţi să participe la cursuri de reeducare a comportamentului în trafic pentru a-şi redobândi carnetul.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.