Curtea de Justiţie a Uniunii Europene: Călătorii trebuie informaţi despre întârzierile sau anulările trenurilor

Călătorii trebuie să fie informaţi cu privire la întârzierile sau la anulările trenurilor care reprezintă principalele legături feroviare, oricare ar fi întreprinderea feroviară care le asigură, a stabilit Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE).

Urmărește
151 afișări
Imaginea articolului Curtea de Justiţie a Uniunii Europene: Călătorii trebuie informaţi despre întârzierile sau anulările trenurilor

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene: Călătorii trebuie informaţi despre întârzierile sau anulările trenurilor (Imagine: Razvan Chirita/Mediafax Foto)

Gestionarul de infrastructură feroviară are obligaţia de a furniza întreprinderilor feroviare, în timp real, toate informaţiile cu privire la legăturile asigurate de celelalte întreprinderi, arată, joi, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene într-un comunicat de presă.

Decizia a fost luată într-un caz în care întreprinderea feroviară Westbahn Management GmbH din Austria a dat în judecată gestionarul de infrastructură ÖBB-Infrastruktur AG, instanţa austriacă solicitând CJUE clarificări privind interpretarea dreptului Uniunii.

Westbahn Management GmbH furnizează servicii de transport feroviar de călători în Austria pe traseul Viena-Salzburg. ÖBB-Infrastruktur AG este gestionarul de infrastructură feroviară din Austria şi administrează cea mai mare parte a reţelei de cale ferată din Austria, inclusiv traseul Viena-Salzburg. Aceasta dispune de datele în timp real cu privire la poziţia tuturor trenurilor care circulă pe reţeaua de cale ferată austriacă pe care o administrează. Aceste date sunt transmise diferitelor întreprinderi feroviare atunci când ele privesc trenurile întreprinderilor respective, a precizat CJUE.

Westbahn Management a solicitat ÖBB-Infrastruktur să îi furnizeze în timp real datele referitoare la trenurile celorlalte întreprinderi feroviare pentru a putea să îşi informeze călătorii cu privire la orele de plecare reale ale trenurilor şi să asigure legăturile.

ÖBB-Infrastruktur a refuzat să permită accesul la aceste informaţii pentru motivul că, în principiu, ea transmite doar datele aferente întreprinderii feroviare în cauză. Aceasta a recomandat Westbahn Management să încheie un acord cu celelalte întreprinderi feroviare prin care acestea să accepte transmiterea datelor proprii.

"Nu s-a putut însă încheia niciun acord de acest tip între Westbahn Management şi celelalte întreprinderi feroviare. Întrucât a considerat că netransmiterea acestor date contravine dreptului Uniunii, Westbahn Management a introdus o cerere la Schienen-Control Kommission, instanţa competentă să soluţioneze litigiile din domeniul feroviar", arată CJUE în documentul citat.

Schienen-Control Kommission a întrebat Curtea de Justiţie dacă informaţiile despre principalele legături feroviare trebuie să cuprindă, pe lângă orele de plecare programate, şi întârzierile sau anulările cu privire la aceste legături şi mai ales cele referitoare la celelalte întreprinderi feroviare.

Totodată, Schienen-Control Kommission a solicitat Curţii să stabilească dacă gestionarul de infrastructură are obligaţia de a furniza în mod nediscriminatoriu datele în timp real cu privire la poziţia trenurilor administrate de celelalte întreprinderi feroviare atunci când aceste trenuri asigură principalele legături.

În hotărârea pronunţată joi, Curtea subliniază că, pentru a respecta interesele călătorilor, precum şi obiectivele generale urmărite de dreptul Uniunii, informaţiile furnizate călătorilor trebuie să le fie utile.

"În această privinţă, informaţiile referitoare la întârzierile sau la anulările legăturilor feroviare de care călătorii ar fi putut avea cunoştinţă consultând panourile de afişaj înaintea plecării, presupunând că acestea erau cunoscute la acel moment, constituie elemente care trebuie de asemenea comunicate călătorilor în cazul în care aceste întârzieri sau anulări de trenuri survin după plecare", a arătat CJUE în hotărâre.

Potrivit instanţei, în caz contrar, călătorii ar fi informaţi numai cu privire la orarul de plecare programat al principalelor legături feroviare, dar nu şi cu privire la schimbările survenite după plecare, iar informaţiile care sunt comunicate sunt, în consecinţă, desuete.

"Întreprinderile feroviare au, aşadar, obligaţia să furnizeze în timp real informaţii privind principalele legături feroviare", a notat CJUE în hotărâre.

Curtea a comunicat că această obligaţie vizează toate legăturile feroviare principale, atât pe cele ale întreprinderii feroviare în cauză, cât şi pe cele asigurate de celelalte întreprinderi.

"O interpretare restrictivă a informaţiilor la care trebuie să aibă acces călătorii ar împiedica transferul lor. Aceasta ar pune în discuţie obiectivul de informare urmărit de dreptul Uniunii, determinându-i pe aceştia să prefere marile întreprinderi feroviare care ar fi în măsură să le furnizeze în timp real informaţii referitoare la toate etapele călătoriei lor", a mai notat instanţa.

În cazul obligaţiilor gestionarului de infrastructură feroviară, Curtea a remarcat faptul că, pentru a asigura o concurenţă echitabilă pe piaţa transportului feroviar de călători, trebuie să se garanteze că toate întreprinderile feroviare sunt în măsură să furnizeze acestora din urmă un serviciu de o calitate comparabilă.

"Prin urmare, pentru ca întreprinderile feroviare să îşi exercite dreptul de acces la infrastructura feroviară, gestionarul de infrastructură trebuie să furnizeze acestora informaţii în timp real cu privire la principalele legături asigurate de celelalte întreprinderi feroviare", mai scrie CJUE.

În acest context, Curtea a arătat că nu se poate considera că informaţiile disponibile pe panourile de afişaj din gări ar avea un caracter confidenţial sau sensibil care ar împiedica divulgarea lor către diversele întreprinderi feroviare interesate.

În consecinţă, Curtea apreciază că gestionarul de infrastructură feroviară are obligaţia de a furniza întreprinderilor în mod nediscriminatoriu şi în timp real datele cu privire la trenurile exploatate de celelalte întreprinderi feroviare atunci când aceste trenuri asigură principalele legături.

Trimiterea preliminară permite instanţelor din statele membre ca, în cadrul unui litigiu cu care sunt sesizate, să adreseze Curţii întrebări cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea unui act al Uniunii. Curtea nu soluţionează litigiul naţional. Instanţa naţională are obligaţia de a soluţiona cauza conform deciziei Curţii.

Această decizie este obligatorie, în egală măsură, pentru celelalte instanţe naţionale care sunt sesizate cu o problemă similară, a precizat CJUE.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici