Custode Snagov: Regulamentul de navigaţie, nerespectat. Ministerul Mediului nu aprobă planul de management

Custodele rezervaţiei Lacul Snagov, Constantin Turmac, a declarat, pentru MEDIAFAX, că încearcă de ani de zile limitarea vitezei navelor şi activităţilor de agrement pe lac, în concordanţă cu legislaţia de mediu, dar Ministerul Mediului amână aprobarea planului de management.

Urmărește
906 afișări
Imaginea articolului Custode Snagov: Regulamentul de navigaţie, nerespectat. Ministerul Mediului nu aprobă planul de management

Custode Snagov: Regulamentul de navigaţie, nerespectat. Ministerul Mediului nu aprobă planul de management (Imagine: Elvira Gheorghita/Mediafax Foto)

Constantin Turmac, preşedintele Fundaţiei Snagov, care a câştigat prin concurs custodia Lacului Snagov - arie naturală protejată - spune că nu poate aplica legislaţia de mediu în zonă, deşi a depus, de doi ani şi jumătate, un plan de management la Ministerul Mediului.

Pe Lacul Snagov circulă ambarcaţiuni de sute de cai putere, care ating şi peste 100 de kilometri la oră, se face schi nautic şi se merge cu ski jet-ul, în zona de protecţie, unde aceste activităţi sunt interzise iar limita de viteză este de 40 km/h, spune Turmac.

În aceeaşi zonă s-a produs accidentul de sâmbătă noapte, când o navă Commander, condusă de tânărul Alexandru Popescu, ar fi intrat cu viteză într-o ambarcaţiune Spat a localului Dolce Vita de pe malul lacului, provocând scufundarea acesteia din urmă, moartea unei persoane şi rănirea altor cinci, o femeie fiind în comă. Nava localului nu ar fi fost semnalizată luminos.

Potrivit lui Turmac, în zona respectivă, în mod curent, se circulă cu viteză şi se practică activităţi de agrement interzise.

"Dacă daţi căutare pe YouTube după « Snagov schi nautic» sau «Snagov ski-jet» vedeţi că sunt sute de filmuleţe în care se încalcă Regulamentul de navigaţie pe lacul Snagov. Sunt sute de contravenţii şi chiar infracţiuni", explică el.

Regulamentul de navigaţie pe lacul Snagov a fost întocmit în 2003 de Autoritatea Navală Română (ANR), care răspunde de respectarea sa.

Lacul este împărţit în trei zone: zona I, care cuprinde zona dintre extremitatea lacului Tâncăbeşti - pod DN 1 până în dreptul pontonului Oficiului de Căpitănie Snagov, unde viteza maximă de deplasare este de 20 km/oră, zona a II-a, care cuprinde zona dintre pontonul Oficiului de Căpitănie Snagov până la promontoriul Liceul "Mihail Kogălniceanu" Snagov, unde viteza maximă este de 40 km/oră, şi zona a III-a, care cuprinde zona dintre promontoriul Liceul "Mihail Kogălniceanu" Snagov până la extremitatea lacului Siliştea Snagovului - pod deversor, zonă fără limită de viteză şi în care se permite practicarea schiului nautic, mai puţin în zona Complexului Astoria. În zona I şi în zona a II-a este interzisă practicarea schiului nautic.

Potrivit lui Turmac, ANR ar fi trebuit să amplaseze marcaje şi panouri cu limitările de viteză şi celelalte restricţii în 30 - 40 de puncte ale lacului, ceea ce nu s-a întâmplat.

În aria protejată, care se suprapune peste zona a II-a şi o parte din zona I, regulile ar trebui să fie mai drastice, conform legislaţiei de mediu, dar în absenţa unui plan de management aprobat de Ministerul Mediului, Regulamentul de navigaţie nu este modificat.

Astfel, Fundaţia Snagov s-a adresat ANR punându-i în vedere că regulamentul său trebuie actualizat pentru a corespunde regimului de arie naturală protejată pe care o are Lacul Snagov şi semnalându-i că nici măcar prevederile în vigoare nu sunt respectate.

"La adresa din 12 mai am primit răspuns săptămâna trecută. Nu au făcut nicio referire la faptul că le-am semnalat că trebuie să-şi schimbe regulamentul, iar despre încălcările acestuia au spus că sunt cazuri nerelevante, sporadice. Când sunt sute de filmuleţe pe YouTube", a spus Turmac.

El a mai precizat că la toate dezbaterile privind proiectul de plan de management al zonei, organizate de fundaţie cu invitarea tuturor autorităţilor interesate, ANR nu s-a prezentat.

Turmac a avut un mandat de custode al ariei naturale protejate în perioada 2007 - 2012 şi a obţinut un nou mandat în decembrie 2014.

În accidentul produs sâmbătă noaptea pe Lacul Snagov au fost implicate o ambarcaţiune Spat, a restaurantului şi hotelului Dolce Vita, în aceasta aflându-se şase persoane, şi una Commander, în care se aflau cinci persoane. Ambarcaţiunea localului, condusă de Ionuţ Conea, s-a scufundat în urma impactului cu Commander-ul condus de Alexandru Popescu.

Conea a fost testat cu etilotestul, rezultatul fiind zero, în timp ce Popescu a refuzat testarea, fiind dus la Spitalul Elias pentru analize.

În urma accidentului, un bărbat de aproximativ 60 de ani a murit, trupul său neînsufleţit fiind găsit duminică, în jurul orei 11.30, pe fundul lacului, de scafandrii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Bucureşti - Ilfov.

O femeie de 30 de ani este în comă, fiind internată la Spitalul Floreasca alături de un bărbat cu traumatism cranio-cerebral minor, iar la Spitalul Elias au fost internaţi o femeie şi un bărbat cu traumatisme cranio-cerebrale minore şi fracturi deschise de membre inferioare, potrivit coordonatorului SMURD Bucureşti, Bogdan Opriţa.

Alexandru Popescu este fiul fostului proprietar al Petrolexportimport, Ovidiu Popescu, care a murit în 2011. După moartea tatălui său, Alexandru Popescu ar fi moştenit o avere estimată la aproximativ 10 milioane de euro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici