- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
De la egocentric la Grinch. 10 profiluri de donatori de Crăciun
În spiritul sărbătorilor de iarnă, darurile îşi fac loc în vieţile noastre, dezvăluind mai mult decât am putea crede despre personalitatea noastră. Într-o lume plină de opţiuni, cercetătorii au identificat 10 profiluri de donatori, fiecare cu propriul său stil distinct.
De la egocentric la Grinch. 10 profiluri de donatori de Crăciun
Egocentricul
Poate că, dintre toţi oamenii, acesta este cel căruia îi place cel mai mult să ofere cadouri, dar şi le oferă lui însuşi. Aşa că va cumpăra hi-fi pentru soţie, jocuri video pentru fiul său de doi ani.
"Dacă am vrea să găsim o circumstanţă atenuantă, am putea spune că atribuirea gusturilor noastre celorlalţi este un mod de a transforma stresul de a face cadouri în căutarea bucuroasă a ceva ce ne dorim pentru noi înşine", subliniază psihologul Ilaria Bordone, autoarea cărţii Cadoul potrivit pentru fiecare ocazie. Egocentricul a învăţat să dribleze stresul cadourilor alegând cadouri de care este sigur că vor plăcea cel puţin unei singure persoane: el/ea. Din această categorie face parte şi bricoleurul: artistul în devenire care îşi dăruieşte acuarele, prietenul care apare cu borcanul pictat de mâinile sale de aur.
ULTIMELE ȘTIRI
-
ICC emite mandat de arestare pe numele lui Netanyahu și Gallant
-
Ciolacu efectuează o vizită de lucru la Budapesta: Vreau să îmi finalizez mandatul cu obţinerea deciziei intrării depline în Schengen
-
Şef al armatei britanice: „Suntem pregătiţi să luptăm cu Putin în Europa de Est”
-
Florian Coldea şi Dumitru Dumbravă rămân sub control judiciar
Geniul
El este cel care găseşte întotdeauna cadoul potrivit pentru fiecare. Reuşeşte să facă asta pentru că este empatic/ă, chiar şi atunci când alege papucii pentru mătuşa sau gadgetul pentru colegul care se pensionează. "El se poate pune în locul celeilalte persoane pentru a-şi imagina dorinţele acesteia. De asemenea, ştie să calibreze mărimea cadourilor sale pentru a nu-i stânjeni pe destinatari", explică Bordone. Femeile sunt, în general, mai pricepute la alegerea cadoului potrivit. Acest lucru a fost verificat de un experiment realizat de Monique M. H. Pollmann de la Universitatea din Tilburg (Olanda), în care bărbaţilor şi femeilor li s-a cerut să aleagă un cadou, dintr-o listă de obiecte, pentru o prietenă sau o rudă care şi-a indicat preferinţele. Iar femeile au nimerit mai des obiectele dorite. Potrivit lui Pollmann, acest lucru se explică printr-un interes mai mare faţă de ceilalţi.
Binevoitorul
Gândeşte, depune efort, caută peste tot cadoul perfect. Cu toate acestea, cadoul său atât de bine gândit, odată livrat, rămâne să adune praful.
O echipă condusă de Mary Steffel, de la Universitatea din Cincinnati (SUA), a explicat de ce: persoana binevoitoare se străduieşte să găsească un cadou "personalizat", explică Steffel, "prin care încearcă să arate că îl cunoaşte bine pe celălalt". Ironia este că noi - atunci când suntem de partea celui care despachetează - în loc de cadouri 'personalizate' le preferăm versatile. Pentru a testa acest lucru, Steffel a rugat două grupuri de voluntari să se imagineze în locul celui care dăruieşte sau al celui care primeşte şi să aleagă între două opţiuni: un voucher pentru magazinul preferat al celuilalt (sau al lor) sau unul care poate fi cheltuit oriunde. Rezultatul: donatorii au ales, în general, cadoul mai bine direcţionat, iar destinatarii voucherul mai versatil. Acesta este motivul pentru care donatorul bine intenţionat "cârpeşte", spune Steffel, "atunci când exagerează cu personalizarea: prietenul care adoră cocktailurile Margarita s-ar putea să nu folosească niciodată aparatul pentru a le prepara acasă şi să prefere un blender”.
Donatorul
Oferă daruri, dar numai pentru că este o obligaţie socială de la care este imposibil să se sustragă. Când este de neconceput să fii prins cu mâinile goale, salvarea este cadoul făcut în grup. "Facem cadoul împreună?", întreabă întotdeauna, pune banii şi nu se mai gândeşte la asta. "Nici zgârcit, nici insensibil, donatorul este pur şi simplu prea supraîncărcat de angajamente pentru a găsi timp pentru cadouri. Cel mult se concentrează asupra unui singur cadou, de obicei cel pentru persoana iubită", spune Ilaria Bordone.
Dezinteresatul
Nici el nu se fereşte de protocol. Dar este lipsit de idei, dăruieşte orbeşte, fără să-şi storcă creierii: de la setul de săpun la cutia de praline, totul este permis, atâta timp cât există o cutie de cadouri. "Sunt oameni cu puţine abilităţi interpersonale. Persoana dezinteresată nu este empatică şi are tendinţa de a se concentra nu pe substanţă, ci pe efect", explică psihologul. "Este o strategie pentru a dribla stresul gestului de a face cadouri".
Last minute
Tergiversează, amână şi ajunge ameţit pe 24 decembrie, cu cadourile încă nefăcute. Este incorigibil, dar cu un tur de forţă epuizant reuşeşte întotdeauna să se salveze. "Procrastinatorul de ultimă oră", în special, face parte din categoria procrastinatorilor identificaţi de Diana De Lonzor, autoarea cărţii "Never Be Late Again", drept "cei ai termenului limită": ei spun că nu dau tot ce au mai bun decât sub presiune. "Scapă de stresul prezentului concentrându-şi toate resursele într-un gest final, o provocare cu sine însuşi care necesită efort, dar care garantează adesea un rezultat excelent", spune Bordone.
Alţii se blochează din cauza prea multor opţiuni, după cum explică Karen Pine de la Universitatea din Hertfordshire (Marea Britanie), o cercetătoare a mecanismelor de oferire a cadourilor: abia în ultimul moment, când sunt cu adevărat nevoiţi, iau o decizie.
Cel care reciclează
Cadourile, de la el, sunt în tranzit. Sfidând gafele, el redirecţionează eşarfele, cărţile sau seturile de lumânări pe care tocmai le-a primit către alţi destinatari. Zgârcit şi lipsit de tact, însă are o latură pozitivă. "El este adesea condus de dorinţa de a oferi cadoul potrivit persoanei potrivite. Ce se face cu o sticlă de vin roşu fin dacă nu îi place vinul? Îl dă mai departe colegului care îl apreciază", subliniază Bordone. Şi chiar şi cercetările ştiinţifice justifică această practică pe care anglo-saxonii o numesc regifting. Un studiu realizat de universităţile Stanford, Harvard şi London Business School a analizat şi punctul de vedere al donatorului iniţial al cadoului care a fost apoi reciclat: a reieşit că acesta se simte mai puţin rănit dacă darul nereuşit este transmis altora în loc să fie aruncat.
Cel care organizează totul din timp
Pentru el, Crăciunul este un proiect care trebuie pus la cale cu luni de zile înainte: este triumfător atunci când îşi anunţă cu superioritate prietenii şi colegii: "Cadourile? Deja făcute". "Organizarea misiunii de oferire a cadourilor ia locul impulsului altruist: ceea ce persoana pune la treabă este doar nevoia sa de perfecţiune", spune psihologul.
Exhibiţionistul
Este un narcisist, cu o înclinaţie pentru cadouri megalomane. Spune Bordone: "Cadourile sale transmit un singur mesaj: "Eu pot". Cu toate acestea, destinatarul cadoului s-ar putea să nu aprecieze generozitatea gestului: acesta declanşează un sentiment de datorie care poate chiar să pună în dificultate relaţia dintre cei doi.
Grinch-ul
El este non-donatorul. Opusul celui care are întotdeauna un pacheţel pentru toată lumea. El nu face cadouri, pretinzând că este anticonsumist. Joel Waldfogel, economist la Universitatea din Minnesota (SUA), este de acord cu el. În eseul său Scroogenomics: Why You Shouldn't Buy Presents for the Holidays, el afirmă că, din punct de vedere economic, a cumpăra lucruri pentru oameni ale căror preferinţe nu le cunoşti este o "modalitate teribilă de a aloca resursele".
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
CANCAN.RO