Director ROMATSA Cluj: Pilotul avionului prăbuşit nu a luat legătura cu Clujul, nu avem centru zonal

Directorul ROMATSA Cluj, Gelu Suliţeanu, a declarat, miercuri, că pilotul Adrian Iovan nu a luat legătura cu Clujul în timpul zborului spre Oradea al avionului prăbuşit, aşa cum se menţionează în raportul prezentat la Guvern, Suliţeanu spunând că la Cluj nu mai există un centru de control zonal.

Urmărește
554 afișări
Imaginea articolului Director ROMATSA Cluj: Pilotul avionului prăbuşit nu a luat legătura cu Clujul, nu avem centru zonal

Director ROMATSA Cluj: Pilotul avionului prăbuşit nu a luat legătura cu Clujul, nu avem centru zonal (Imagine: AFP/ Mediafax Foto)

Gelu Suliţeanu, director al Direcţiei Serviciilor de Navigaţie Aeriană Cluj din cadrul ROMATSA, a declarat, miercuri, corespondentului MEDIAFAX, că în formularea din raport, care se referă la faptul că Iovan ar fi intrat la ora 15.18 în legătură cu Centrul de control zonal Cluj "sunt greşiţi termenii", în condiţiile în care nu există un astfel de centru zonal, ci doar unul regional, la Bucureşti, care asigură şi sectorul Cluj.

"În formularea din raport în care se spune că la ora 15.18 pilotul a intrat în legătură cu Centrul de control zonal Cluj sunt greşiţi termenii. Nu există zonă de control decât la Bucureşti, care asigură şi un sector Cluj, locaţia nu este la Cluj, ci la Bucureşti. Pilotul nu a luat legătura cu Clujul, noi la Cluj nu am avut nicio legătură cu el. Este doar acest Centru Regional Bucureşti, pilotul ar fi încercat să ia legătura cu el, nu ştiu din ce motive nu a reuşit. În urmă cu câţiva ani fusese un centru la Cluj, dar a fost mutat la Bucureşti", a spus Suliţeanu.

Potrivit acestuia, sectorul Cluj înseamnă doar că sunt mai multe staţii radio, care sunt controlate de la Bucureşti.

RAPORTUL INTEGRAL al lui Oprea

În raportul redactat de vicepremierul Gabriel Oprea şi prezentat premierului Victor Ponta, se prezintă, pe ore, filmul evenimentelor, şi anume: "La ora 13.38: aeronava a decolat; la ora 14.35: pilotul a solicitat ROMATSA coborârea la 3.050 m, din cauza givrajului (peliculă de gheaţă formată pe structura aeronavei), iar ROMATSA l-a informat că înălţimea minimă de siguranţă în zona este de 3.200 m; la ora 14.42: pilotul a solicitat coborârea la 2.450 m şi a comunicat că schimbă frecvenţa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, corespunzătoare zborurilor după regulile «la vedere», coborând sub nivelul regulamentar de zbor controlat de ROMATSA; la ora 15.18: fiind la circa 36 km, după ce a trecut de Sibiu, la altitudinea de 2600 metri, nereuşind să contacteze centrul de informare a zborurilor Bucureşti, pilotul a intrat în legătură cu Centrul de control zonal Cluj; între orele 15.32-15.33, pilotul a încercat să comunice cu un sector de control al traficului aerian aferent zonei de Nord-Vest a ţării, dar mesajele nu au fost înţelese; la ora 15.35 ROMATSA solicită pilotului să comunice poziţia aeronavei, dar apelurile nefiind recepţionate, o altă aeronavă aflată în zonă (BMS 215B), conform procedurilor, a intermediat dialogul cu aeronava aflată în misiunea umanitară. ROMATSA a fost informată că aeronava în dificultate se afla la altitudinea de 2.450 m, la orele 15.45 si 15.49 operatorul ROMATSA a încercat să ia legătura cu aeronava, dar nu a răspuns".

Directorul general al ROMATSA, Aleodor Frâncu, a declarat miercuri, pentru MEDIAFAX, că şi-a înaintat demisia Consiliului de Administraţie, "pentru liniştea şi stabilitatea instituţiei", dar că nu are nimic să-şi reproşeze.

Ponta declara, miercuri dimineaţă, că secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper (PNL) va fi demis şi va cere înlocuirea directorului general şi a directorului de operaţiuni ROMATSA, dar şi a şefului STS.

Premierul a arătat că, la nivelul Ministerului de Interne, ROMATSA şi STS, lucrurile au funcţionat inacceptabil de încet şi fără asumarea autorităţii şi a responsabilităţii, iar intervenţia de luni a fost un eşec.

Acestea sunt şi concluziile preliminare ale raportului privind modul în care reprezentanţii instituţiilor statului au intervenit după producerea accidentului aviatic, respectiv existenţa unor deficienţe inacceptabile, care necesită îmbunătăţirea sistemului de intervenţie.

Conform raportului, ROMATSA nu a manifestat un rol activ în cazul accidentului aviatic din Cluj, nu a luat măsurile necesare pentru stabilirea zonei de căutare a aeronavei, nu a declanşat operaţiuni de căutare şi nu a cerut sprijinul Centrului de Operaţii Aeriene din MApN.

Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa după ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba. Unul dintre medicii din aeronavă a reuşi să sune la 112, la ora 16.16, anunţând incidentul.

La bord se aflau patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor -, o studentă şi doi membri ai echipajului de zbor - pilotul Adrian Iovan şi copilotul Răzvan Petrescu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici