DNA anunţă cum va fi afectată activitatea Direcţiei de ordonanţa de urgenţă pe legile justiţiei/ DIICOT: Modificările pun Parchetul în imposibilitatea de a-şi realiza atribuţiile

DNA îşi exprimă îngrijorarea, miercuri, cu privire la modalitatea pripită de adoptare a ordonanţei de urgenţă pe legile justiţiei, dar şi cu privire la conţinutul acestuia şi atrage atenţia că interzicerea delegărilor în funcţiile de conducere va bloca activitatea Direcţiei.

Urmărește
1477 afișări
Imaginea articolului DNA anunţă cum va fi afectată activitatea Direcţiei de ordonanţa de urgenţă pe legile justiţiei/ DIICOT: Modificările pun Parchetul în imposibilitatea de a-şi realiza atribuţiile

DNA: Interzicerea delegărilor în funcţiile de conducere va bloca activitatea Direcţiei

DNA îşi exprimă îngrijorarea atât cu privire la modalitatea pripită de adoptare a actului normativ, cât şi cu privire la conţinutul acestuia şi atrage atenţia asupra blocării activităţii.

Procurorii anticorupţie spun că proiectul de act normativ nu a fost discutat cu reprezentanţii magistraţilor, iar transmiterea spre avizarea CSM în aceeaşi zi în care ordonanţa a fost adoptată de Guvern denotă o lipsă de preocupare pentru un dialog onest între puteri cu privire la prevederi de o importanţă deosebită, care vor afecta semnificativ funcţionarea autorităţii judecătoreşti.

"Trebuie menţionat că Direcţiei Naţionale Anticorupţie nu i-a fost comunicată nici în prezent o versiune oficială a actului normativ adoptat, observaţiile fiind formulate pe baza textelor apărute în mass media. Nu există nicio urgenţă şi nicio situaţie extraordinară care să justifice adoptarea prin ordonanţă de urgenţă a unor prevederi referitoare la eliberarea din funcţie a magistraţilor. Singura urgenţă în acest sens ar putea fi constituită de intenţia de a influenţa proceduri disciplinare în curs sau care urmează să fie exercitate, argument care nu poate fi acceptat. În acelaşi sens, nu există nicio urgenţă referitoare la schimbarea modului de organizare a parchetelor", arată DNA, într-un comunicat de presă remis MEDIAFAX.

Reprezentanţii Direcţiei spun că avizarea propunerilor de numire a procurorilor cu funcţii de conducere va fi făcută de Plen şi nu de către Secţia de procurori din cadrul CSM, ca în prezent, "ceea ce reprezintă o încălcare a principiului separării carierelor".

"Nu există nicio justificare pentru ca Guvernul să răstoarne un principiu stabilit de Parlament. Eliminarea condiţiilor de vechime pentru numirea în funcţii de conducere creează posibilitatea ca persoanele care vor îndeplini aceste atribuţii să nu deţină experienţa necesară exercitării corespunzătoare a atribuţiilor (modificarea art. 54 alin. 1 din Legea nr. 303/2004). Interzicerea delegărilor in funcţiile de conducere va bloca activitatea Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi o va pune în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile legale, având în vedere că nu vor mai putea fi verificate rechizitoriile de către procurorii şefi secţie şi nu vor putea fi traşi la răspundere autorii de fapte penale (introducerea art. 54 alin. (71) din Legea nr. 303/2004)", potrivit sursei citate.

Concret, din data de 20 martie 2019, Secţia de combatere a corupţiei şi Secţia judiciară din cadrul DNA rămân fără procurori şefi, prin expirarea delegărilor, avertizează procurorii, care precizează că, în mod real, indiferent ce procedura de numire ar fi parcursă, nu se poate finaliza până la data de 20 martie 2019.

"Precizam că, între alte atribuţii pe care le are, procurorul şef secţie conduce şi controlează activitatea întregului personal din cadrul secţiei, verifică rechizitoriile întocmite de procurorii din subordine (inclusiv cele întocmite de procurorii şefi ai serviciilor teritoriale, soluţionează plângerile formulate împotriva măsurilor procesuale luate şi a soluţiilor dispuse de procurori). In plus, procurorul sef al Secţiei judiciare sprijină pregătirea temeinică a procurorilor pentru şedinţele de judecată şi poate participa chiar acesta la judecarea cauzelor în care instanţa a fost învestită de DNA prin rechizitoriu. A fost introdusă posibilitatea eliberării din funcţie a magistraţilor pentru neîndeplinirea condiţiei de bună reputaţie; în lipsa unor garanţii privind modul în care se poate exercita această atribuţie de către secţiile CSM, se aduce atingere independenţei magistraţilor, care pot fi supuşi unor forme de presiune în acest mod (Modificarea art. 65 alin. 1 lit. i din Legea nr. 303/2004)", mai transmite DNA.

OUG pentru legile justiţiei care prevede o serie de modificări, precum numirea procurorilor de rang înalt sau chiar atribuţiile şefului Secţiei de anchetă. Una dintre prevederi arată că şeful Secţiei de anchetă poate dispune asupra tuturor soluţiilor cu magistraţi. Este modificată şi procedura de numire în funcţie a procurorilor de rang înalt, astfel că aceştia nu mai primesc aviz din partea Secţiei de procurori a CSM, ci din partea plenului Consiliului.

O altă schimbare importantă se referă la delegările în funcţiile de conducere ale parchetelor. Astfel, potrivit noii OUG, procurorii nu pot fi delegaţi în funcţiile de conducere din cadrul parchetelor pentru care numirea se face de preşedintele României. În prezent, Călin Nistor, adjunctul DNA, este delegat în funcţia de şef al Direcţiei, deoarece Preşedintele Klaus Iohannis a refuzat numirea Adinei Florea pe această funcţie. În prezent, Adina Florea este la Secţia de anchetare a magistraţilor.

Procurorii DIICOT au decis, miercuri, în Adunarea Generală, ralierea şi susţinerea punctelor de vedere emise de către procurorul general cu referire la OUG pe legile justiţiei, precvizând că modificările ar pune Ministerul Public în imposibilitatea de a-şi realiza atribuţiile.

"În urma consultărilor procurorilor prezenţi în cadrul Adunării Generale, aceştia au decis în unanimitate ralierea şi susţinerea punctelor de vedere emise de către Procurorul General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de Secţia de procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii în sensul că, modificările aduse Legilor justiţiei contravin arhitecturii instituţionale stabilite prin Constituţie şi ar pune Ministerul Public în imposibilitatea de a-şi realiza atribuţiile specifice, prevăzute de Constituţia României şi legile organice", arată DIICOT, printr-un comunicat de presă remis MEDIAFAX.

Şi DNA şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la modalitatea pripită de adoptare a ordonanţei de uregnţă pe legile justiţiei, dar şi cu privire la conţinutul acestuia, procurorii anticorupţie atrăgând atenţia că interzicerea delegărilor în funcţiile de conducere va bloca activitatea Direcţiei.

OUG pentru legile justiţiei care prevede o serie de modificări, precum numirea procurorilor de rang înalt sau chiar atribuţiile şefului Secţiei de anchetă. Una dintre prevederi arată că şeful Secţiei de anchetă poate dispune asupra tuturor soluţiilor cu magistraţi. Este modificată şi procedura de numire în funcţie a procurorilor de rang înalt, astfel că aceştia nu mai primesc aviz din partea Secţiei de procurori a CSM, ci din partea plenului Consiliului.

O altă schimbare importantă se referă la delegările în funcţiile de conducere ale parchetelor. Astfel, potrivit noii OUG, procurorii nu pot fi delegaţi în funcţiile de conducere din cadrul parchetelor pentru care numirea se face de preşedintele României. În prezent, Călin Nistor, adjunctul DNA, este delegat în funcţia de şef al Direcţiei, deoarece Preşedintele Klaus Iohannis a refuzat numirea Adinei Florea pe această funcţie. În prezent, Adina Florea este la Secţia de anchetare a magistraţilor.

Până la ora transmiterii ştirii, ordonanţa de urgenţă nu a fost publicată în Monitorul Oficial.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici