Doar autorităţile locale gestionează serviciile publice de iluminat şi înfiinţează altele - proiect

Autorităţile publice locale vor fi singurele care vor gestiona sistemele publice de iluminat, fie direct, fie prin delegare către firme, putând de asemenea înfiinţa noi sisteme şi ajusta tarifele speciale propuse de operatori pentru prestarea serviciilor.

Urmărește
31 afișări

Proiectul de lege privind serviciul de iluminat public se înscrie în acţiunea de revizuire a legislaţiei referitoare la serviciile comunitare de utilităţi publice şi corelarea reglementărilor cu dispoziţiile Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice 51/2006, potrivit expunerii de motive afişată pe site-ul Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI).

Modificările şi amendamentele propuse în proiectul de lege definesc rolul şi responsabilităţile Guvernului, ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, respectiv ale operatorilor şi utilizatorilor cu privire la prestarea serviciului de iluminat public şi clarifică competenţele, atribuţiile, drepturile şi obligaţiile ce revin fiecărei părţi implicate.

Proiectul clarifică competenţele şi responsabilităţile autorităţilor administraţiei publice locale şi stabileşte drepturile şi obligaţiile acestora cu privire la serviciul de iluminat public la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor.

Astfel, sunt stabilite atribuţiile şi competenţele exclusive ale autorităţilor administraţiei publice locale cu privire la elaborarea şi adoptarea politicilor, a programelor de acţiune şi a strategiilor locale de dezvoltare a serviciului de iluminat, conferind acestora dreptul exclusiv de a înfiinţa, organiza, coordona şi de a exploata serviciul de iluminat public la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi de a înfiinţa, dezvolta, moderniza, administra şi exploata sistemele de iluminat public.

De asemenea, autorităţile locale au dreptul să verifice şi să aprobe modul de stabilire, ajustare sau modificare, după caz, a tarifelor sau taxelor speciale propuse de operatori pentru prestarea serviciului.

În proiect s-a stipulat explicit că, în ceea ce priveşte reglementarea, monitorizarea şi controlul serviciului de iluminat public, autorităţile publice locale au competenţe partajate cu autorităţile administraţiei centrale şi cu autorităţile de reglementare competente.

Potrivit reglementărilor adoptate, serviciul de iluminat public se realizează prin intermediul unor operatori ce acţionează sub conducerea, coordonarea şi controlul autorităţilor administraţiei publice locale.

Operatorii pot fi compartimente funcţionale, fără personalitate juridică, organizate în structura aparatului de specialitate al primarului sau, după caz, al consiliului judeţean. De asemenea, pot fi servicii publice de interes local sau, după caz, judeţean, fără personalitate juridică, înfiinţate şi organizate prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale sau servicii publice de interes local sau judeţean, cu personalitate juridică, înfiinţate şi organizate prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, ce funcţionează pe bază de gestiune economică proprie şi au autonomie financiară şi funcţională.

Firmele pot de asemenea să fie operatori, dacă au capital social integral al unităţilor administrativ-teritoriale şi au fost înfiinţate şi organizate prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, dacă au capital social privat şi dacă au capital social mixt.

Reglementările adoptate clarifică definitiv şi regimul juridic al sistemelor de iluminat public, stipulându-se explicit faptul că acestea aparţin proprietăţii publice a unităţilor administrativ-teritoriale.

În ceea ce priveşte forma de gestiune a serviciului de iluminat public, autorităţile administraţiei publice locale pot opta pentru gestiune directă sau delegată.

În mod direct, gestiunea poate fi realizată prin compartimente sau servicii publice de interes local sau judeţean, specializate, cu sau fără personalitate juridică, subordonate direct autorităţilor administraţiei publice locale, înfiinţate în cadrul aparatului de specialitate al primarului sau al consiliului judeţean prin hotărâri ale consiliilor locale, ale consiliilor judeţene, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz.

Gestiunea delegată se realizează prin societăţi comerciale cu capital social integral al unităţilor administrativ-teritoriale, înfiinţate prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale sau prin societăţi comerciale cu capital privat ori mixt, în baza unui contract de delegare a gestiunii. Acest tip de gestiune implică concesionarea către operatori a infrastructurii aferente serviciului delegate, precum şi dreptul şi obligaţia acestora de a administra şi de a exploata aceste sisteme.

Proiectul de lege cuprinde şi prevederi vizând reabilitarea, întreţinerea şi dezvoltarea sistemelor de iluminat public, respectiv modalităţile de finanţare şi condiţiile de realizare a investiţiilor în infrastructura specifică acestora.

Prin actul normativ se promovează principiul dezvoltării durabile, urmărind să se creeze condiţiile favorabile dezvoltării şi reabilitării infrastructurii tehnico-edilitare a localităţilor şi să se contribuie la întărirea autonomiei locale, la descentralizarea reală a serviciului de iluminat public, la creşterea nivelului calitativ şi cantitativ al acestora şi, implicit, la îmbunătăţirea condiţiilor de viată, de muncă şi de locuire ale populaţiei.

"Având în vedere faptul că obiectul proiectului de act normativ vizează asigurarea cadrului juridic şi instituţional pentru organizarea, funcţionarea şi exploatarea serviciului de iluminat public, implementarea acestuia după aprobare nu aduce modificări ale veniturilor bugetare, ale cheltuielilor bugetare şi nu are un impact financiar suplimentar asupra bugetului general consolidat şi/sau asupra bugetelor locale", precizează MAI în expunerea de motive.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici