Ecaterina Andronescu: O creştere de 50% a salariilor profesorilor universitari este uşor exagerată

Candidatul nominalizat pentru funcţia de ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu (PSD), a declarat, sâmbătă, la audierea de către comisiile pentru Învăţământ ale celor două Camere, că o creştere de 50 la sută a salariilor pentru profesorii universitari este uşor exagerată.

Urmărește
48 afișări
Imaginea articolului Ecaterina Andronescu: O creştere de 50% a salariilor profesorilor universitari este uşor exagerată

Ecaterina Andronescu: O creştere de 50% a salariilor profesorilor universitari este uşor exagerată (Imagine: Mediafax Foto)

"Cand s-a discutat în comisia de la camera decidentă despre legea salarizării, am avut o propunere care nu a fost acceptată. Cred că pentru profesorii universitari este o creştere uşor exagerată. Aş face propunerea de a amenda la acest capitol legea, pentru că majoritatea dintre ei obţin majorările salariale din venituri extrabugetare pe care le aduc în universitate prin contract", a spus Andronescu.

Aceasta a precizat că nu se poate dezice de legea creşterilor salariale, însă salarizarea pentru personalul din învăţământul preuniversitar nu mai este de 50 la sută, pentru că au fost deja făcute câteva măriri, fiind vorba de fapt de o creştere de circa 37 la sută în prezent.

Ecaterina Andronescu a explicat că această lege a fost iniţiată în noiembrie 2007, când era vorba de 50 de procente, dar după acel moment au mai fost măriri salariale "care au făcut să ne apropiem de acest procent". Ea a precizat că doar profesorii universitari nu au avut creşteri salariale anterior ultimei ordonanţe de guvern privind majorările salariale.

În opinia lui Andronescu, profesionalizarea şi depolitizarea managenentului în educaţie trebuie stabilite clar prin pachetul legislativ.

"Profesionalizarea este un obiectiv urmărit şi prin formarea iniţială, dar şi prin cea continuă. Şcoala nu trebuie să ajungă să fie un teatru politic. Din fericire, în domeniul academic situaţia s-a rezolvat, senatele universitare aleg în mod democratic conducerile universităţilor, dar mai trebuie făcute demersuri în domeniul învăţământului preuniversitar", a spus Andronescu.

De asemenea, ea a subliniat că este nevoie de modernizarea evaluării elevilor, apreciind că tezele cu subiect unic trebuie înlocuite.

"E un aspect important să ne construim competenţele de evaluare, iar evaluare la sfârşit de ciclu trebuie regândită. Tezele cu subiect unic sunt caduce şi trebuie înlocuite cu altceva, iar bacul a devenit nerelevant, să îl regândim şi să îi creştem relevanţa", a mai spus Adronescu, adăugând că evaluările la mijloc de ciclu nu se justifică.

Andronescu a susţinut în faţa comisiilor parlamentare reunite că trebuie regândită structura liceului, pentru a o adapta la formarea unor oameni care să răspundă nevoilor pieţei, iar autorităţile locale ar trebui să îşi asume rolul important pe care îl deţin în acest proces.

"Nu am avut o instituţie de adaptare a învăţământului la nevoia muncii. Am încercat să fac asta în mandatul anterior în şcolilele de arte şi meserii. Am avut discuţii cu autorităţile pentru a le adapta la nevoia pieţei. Aceste şcoli ar trebui să funcţioneze doar pe bază de contract cu agenţii economici", a mai spus Andronescu.

Referitor la tezele de doctorat care sunt susţinute în Casele de cultură, potrivit unui membru al comisiilor parlamentare de Învăţământ, Andronescu a apreciat că locul în care se susţin este mai puţin important, cel mai important fiind dacă teza este originală sau nu.

În ceea ce priveşte descentralizarea, Ecaterina Andronescu a spus că este necesară o strategie a sistemului de educaţie, după care, pe baza ei, trebuie construit un rol echilibrat în asumarea resposabilităţilor fiecăruia.

"Autorităţile locale trebuie să joace un rol important în descentralizare. Poate în fiecare şcoala ar trebui să avem un buget pe care şcoala să şi-l asume. Totodată, în şcoală există consiliul, unde sunt reprezentanţi ai părinţilor, profesorilor, şi rolul lor fiind unul foarte important în descentralizare. De asemenea, finanţarea per capita nu trebuie să rămână singurul mod de finanţare a unităţilor de învăţământ, fiind nevoie de introducerea unei componente a finanţării complementare", a arătat Andronescu.

Ea a mai spus că este nevoie de evaluări externe la universităţi ca să crească perfomanţa celor care se află în deficit în acest moment, precizând că prin aceasta nu îşi doreşte uniformizarea acestora.

Ecaterina Andronescu şi-a exprimat speranţa ca această evaluare să se întâmple în primul an de mandat, însă a precizat că ARACIS decide termenul. "Vom încerca să îi stimulăm", a spus Andronescu.

Aceasta a adăugat că aşteaptă cu mare atenţie execuţia bugetară. "Presupun că nu vom depăşi cu mult 4 la suta din PIB, în niciun caz 6 la sută", a spus Andronescu.

Referitor la salarizarea pe criterii de performanţă, Ecaterina Andronescu a arătat că nu se va pune problema dacă sindicatele vor fi supărate pe acest lucru din moment ce acestea şi-au asumat şi pactul de educaţie, şi strategia în care aceste lucruri sunt prevăzute ca punte distincte.

Andronescu a mai spus că rolul inspectoratelor şcoale ar trebui să crească în monitorizarea şcolilor, fiind nevoie să facă şi o evaluare a resurselor umane.

"Cred că mandatul oricărui ministrul depinde de priceperea, susţinerea şi resursele, ultimele două depind foarte mult de dumneavoastră", a spus Andronescu în faţa membrilor comisiilor parlamentare de Învăţământ.

Un membru al comisiilor parlamentare i-a reproşat că nu s-a "bătut" pe mandatul ei pentru obţinerea unor finanţări corespunzătoare. Ecaterina Adronescu i-a dat ca exemplu mai multe proiecte cum ar fi proiectul pentru dezvoltarea învăţământului rural, în valoare de 200 milioane de dolari care se încheie anul viitor, dezvoltarea învăţământului rural şi tehnic, pentru care au rămas proiecte de 400 de milioane de euro, reabilitarea şcolilor BEI, toate acestea fiind resurse pe care le-a atras în sistem din alte finanţări decât cele din bugetul de stat.

Ecaterina Andronescu a precizat că pentru 2004-2008 au fost resuse financiare foarte multe, dar ele nu au fost cheltuite cu eficienţă.

Candidatul nominalizat pentru funcţia de Ministru al Educaţiei, deputatul Ecaterina Andronescu, a primit, sâmbătă, avizul favorabil din partea Comisiilor pentru învăţământ ale celor două Camere, întrunite în şedinţă comună, cu 31 de voturi "pentru", cinci "împotrivă" şi nicio abţinere.

Citeşte şi:

Comisiile au avizat nominalizarea Ecaterinei Andronescu pentru funcţia de ministru al Educaţiei

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici