#euprimar Transportul public, de la „cazanele” fără aer, până la „Fata Morgana” de pe Magistrala 5

Chiar dacă Primăria Capitalei a cumpărat recent 400 de autobuze noi, din Turcia, transportul public din oraş rămâne unul neatractiv, asta din cauza faptului că este şi el blocat în traficul infernal. În aceste condiţii, benzile unice reprezintă cea mai bună soluţie, spun specialiştii, dar şi Primăria. Urmează un material din campania #euprimar.

Urmărește
3572 afișări
Imaginea articolului #euprimar Transportul public, de la „cazanele” fără aer, până la „Fata Morgana” de pe Magistrala 5

#euprimar Transportul public, de la „cazanele” fără aer, până la „Fata Morgana” de pe Magistrala 5

Transportul public din Bucureşti, în linii mari:

  • Sute de vehicule nu au aer condiţionat;
  • S-au cumpărat autobuze noi, diesel, dar stau şi ele blocate în trafic;
  • Sunt prea puţine benzi unice pentru STB;
  • Pentru că nu sunt parcări, multe benzi sunt ocupate de autoturisme, iar pe acolo ar putea circula autobuze;
  • Bucureştenii, amăgiţi de zeci de ani cu noi magistrale de metrou;
  • Legătura dintre capitala europeană şi Aeroportul Internaţional se face doar cu…un expres

Pe larg:

Transportul public de suprafaţă din Bucureşti este în prezent blocat în trafic, iar sute de autobuze şi troleibuze stau la cozile infernale care se crează în marile intersecţii. Pe de altă parte, în zilele de vară, multe dintre autobuze, troleibuze şi tramvaie sunt ca nişte adevărate saune pe roţi.

Iar măsurile luate de actuala administraţie sunt prea puţine pentru ca oraşul să aibă un transport public atrăgător şi civilizat. Totuşi, Primăria Capitalei admite că benzile unice reprezintă cel mai bun mod de a fluidiza transportul public. În prezent însă, sunt prea puţine astfel de benzi.

„În vara anului 2018, Primăria Capitalei a demarat lucrările de creare a benzii unice de transport pentru liniile de tramvai 1 şi 10, prin montarea unor stâlpişori de separare a liniilor de tramvai de traficul auto. De asemenea, calea unică a fost instituită şi pe liniile de tramvaie 21, 41 şi 32.

Odată cu instalarea gardurilor de separare a căii de rulare pe partea carosabilă a crescut  atractivitatea liniilor precizate mai sus, ca urmare a sporirii confortului călătoriei prin reducerea duratei, respectiv mărirea vitezei de deplasare”, se arată într-un răspuns al Primăriei Capitalei, la solicitarea Gândul şi MEDIAFAX.

În ceea ce priveşte banda unică pentru autobuze, Primăria Capitalei spune că a implementat tronsoane dedicate STB pe următoarele artere: Bd. Regina Elisabeta, Bd. Mihail Kogălniceanu, Bd. Unirii (între Piaţă Alba Iulia şi Piaţă Unirii), Calea Dorobanţilor (între Bd. Dacia şi Sos. Ştefan cel Mare), Bd. Dacia (între Calea Dorobanţilor şi Calea Moşilor), Splaiul Independenţei (între Sos. Cotroceni şi Bd. Eroilor).

„De asemenea, în ultimul trimestru al anului 2018, specialiştii din cadrul PMB au analizat punctual timpii de deplasare pierduţi de autobuzele STB în marile intersecţii, astfel încât, în Piaţa Victoriei, între bd. Ion Mihalache şi Calea Victoriei, a fost deja materializat un culoar pentru transportul public. Pentru anul 2019, în cadrul Comisiei Tehnice de Circulaţie, se analizează, împreună cu specialiştii Brigăzii de Poliţie Rutieră, realizarea unor modificări geometrice ale arterelor, în scopul creşterii capacităţii de circulaţie şi creării de benzi dedicate transportului public”, se mai arată în răspunsul PMB.

Potrivit specialiştilor în infrasctructură rutieră, pentru a amenaja benzi unice pentru autobuze, Capitala ar trebui să aibă mai multe parcări.

„În anumite zone poţi face parcări, şi să desfiinţezi parcările de pe banda 1, pe care o poţi face pentru transportul în comun. Dar nu ai cum să faci bandă acolo unde parchează maşinile, dacă nu le oferi şoferilor o alternativă de parcare”, a explicat Ionuţ Ciurea, director Pro Infrasctructura.

Pe de altă parte, Andrei Avram, expert în mobilitate urbană, este de părere că autobuzele ar trebui să fie mult mai mari, cu capacitatea unui tramvai, şi ar trebui să aibă prioritate în faţa autoturismelor.

„În momentul de faţă, transportul în Capitală este extrem de mare în ceea ce priveşte maşina personală. Cea mai mare problemă este că autobuzul, care transportă sute de persoane, nu are deloc prioritate în faţa unei maşini care transport patru persoane, iar de cele mai multe ori vedem maşina şi şoferul. Nu este normal aşa ceva. Practic, trebuie create peste tot culoare unice pentru autobuze, iar aceste vehicule ar trebui să fie mult mai mari, cu capacitatea unui tramvai. În felul acesta, când autobuzele vor avea prioritate, aer condiţionat, să vină la timp şi să nu stea în trafic, atunci mulţi şoferi vor renunţa la maşina personală”, a precizat, pentru MEDIAFAX, Andrei Avram.

Aproape toate autobuzele Mercedes, folosite şi după 12 ani

La capitoul „măsuri pentru modernizarea transportului public”, Primăria Capitalei punctează controversata achiziţie a celor 400 de autobuze Otokar diesel din Turcia, vehicule la care s-au semnalat probleme încă de la cumpărare - cel mai cunoscut incident fiind cel în care expresul către Otopeni a fost inundat după ce s-a spart furtunul instalaţiei de încălzire. Pe de altă parte, chiar dacă sunt EURO 6, administraţiei actuale i s-a reproşat faptul că nu trebuia să achiziţioneze 400 de autobuze diesel, ci electrice. 

Reprezentanţii STB au precizat că toate cele 400 de autobuze Otokar au intrat în flota companiei de transport din Capitală. Pe lângă acestea, STB încă foloseşte, aproape în proporţie de 100% autobuzele Mercedes CITARO, cumpărate acum 12 ani.

Sute de autobuze, tramvaie şi troleibuze fără aer condiţionat

„În prezent, din cele 1000 de autobuze Mercedes-Benz Citaro, sunt date în folosinţă 992 de autobuze, iar 8 autobuze sunt date în folosinţă altor unităţi administrativ-teritoriale. Dintre acestea, 662 de autobuze sunt dotate cu instalaţie de aer condiţionat în salonul călătorilor şi în cabina conducătorului auto, iar restul de 338 autobuze au sistem de climatizare doar în cabina şoferului”, se arată într-un raspuns STB, pentru Gândul şi MEDIAFAX.

Iar pe lângă cele peste 300 de autobuze fără aer condiţionat, în Capitală circulă în prezent şi 180 de troleibuze şi 280 de tramvaie, iar majoritatea nu au aer condiţionat, fiind precum nişte cazane imense de fierbere a apei...

Primăria Capitalei anunţă însă că în prezent are în procedură achiziţia de vehicule noi:

„Pentru îmbunătăţirea transportului public, Primăria Capitalei derulează în prezent proceduri de achiziţie, prin fonduri europene, a unor mijloace de transport în comun, care vor fi dotate cu instalaţii de aer condiţionat, respectiv: 130 de autobuze hibride, 100 de troleibuze, 100 de autobuze electrice şi 100 de tramvaie moderne”, se mai arată în răspunsul STB.

Până la modernizarea şi îmbunătăţirea transportului, metroul rămâne cel mai eficient şi rapid mijloc de transport din Bucureşti. Nu şi pentru locuitorii din cartierul Drumul Taberei, care aşteaptă de ani buni inaugurarea acestui transport, metroul devenind pentru ei un fel de „Fata Morgana”...

Cum explică Metrorex întârzierile foarte mari de la Drumul Taberei?

„Principalele motive de întârziere au fost aşa: subfinanţarea proiectului. Până la data de 30.04.2013, proiectul a fost finanţat integral de la bugetul de stat prin titlul 65 – Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă. După această data, proiectul a primit acordul din partea Comisiei Europene pentru finanţarea acestuia din fondurile structurale în cadrul POS-T şi mai apoi aprobat pentru fazare în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare”, au declarat reprezentanţii Metrorex.

Potrivit acestora, probleme au fost şi în ceea ce priveşte devierea utilităţilor, din mai multe cauze,  printre care interzicerea defrişărilor în Parcul Drumul Taberei şi Romancierilor de către autorităţile locale.

„De asemenea, discutăm şi despre litigiul între autoritatea locală şi proprietarii chioşcurilor din amplasament, dar şi despre lipsa fondurilor autorităţilor locale pentru execuţia pasajului subteran situat deasupra staţiei Academia Militară, astfel încât cele două investiţii să poată fi realizate independent”, mai explică reprezentanţii companiei.

Cu toate că aproape nimeni nu mai crede în finalizarea acestui proiect, reprezentanţii Metrorex sunt optimişti: „Lucrările la Magistrala 5 vor fi finalizate la sfârşitul anului 2019”. 

Capitală europeană, fără legătură cu aeroportul

Pentru o capitală europeană, realitatea este că în 2019, între principalul aeroport al oraşului şi metropolă nu există o legătură de cale ferată sau de metrou. În ceea ce priveşte metroul până la Otopeni, acesta este programat, în cel mai fericit caz, să fie gata în 2023.

Dar ţinând cont de întârzierile de la Magistrala 5, nu este deloc exclus ca şi pentru Magistrala 6 lucrările să treneze ani la rând…

 

 

 

 

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici