Eurofighter oferă, pentru un miliard de euro, 24 de avioane operaţionale

Reprezentanţii Eurofighter au propus, marţi, la Senat ca ofertă pentru avionul multirol, achiziţionarea a 24 de aeronave operaţionale la preţul de un miliard de euro, precizând că nu este vorba despre aparate noi, ci despre unele aflate deja în dotarea forţelor aeriene ale Italiei.

Urmărește
102 afișări
Imaginea articolului Eurofighter oferă, pentru un miliard de euro, 24 de avioane operaţionale

Eurofighter oferă, pentru un miliard de euro, 24 de avioane operaţionale (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Ne-am prezentat oferta. Noi am propus să livrăm 24 de avioane operaţionale Eurofighter. Credem că ne putem încadra în bugetul propus şi de ceilalţi (ofertanţi, n.red.) adică de un miliard de euro. (...) Am propus 24 de avioane operaţionale ale forţelor aeriene italiene pentru acelaşi preţ cu al celorlalţi", a declarat Maurizio Demitri, senior vice-president al Alenia Aeronautica.

"Avioane operaţionale înseamnă avioane care sunt deja în serviciul forţelor aeriene italiene. Practic uzate, dar nu vreau să folosesc acest cuvânt pentru că de fapt ele sunt avioane foarte foarte bune şi au consumată doar 10% din resursa de zbor", a explicat oficialul italian.

Întrebat când au fost produse avioanele operaţionale ale Eurofighter, Demitri a spus că livrarea lor către forţele aeriene italiene a început în 2003-2004.

"Ideea e că în estimara noastră aceste avioane mai au o resursă de viaţă de 20-25 de ani dar în funcţie de cum sunt utilizate şi luând în calcul proiecte anterioare, sunt încrezător că pot ajunge până la 30 de ani", a explicat el.

El a mai spus că avioanele operaţionale care ar urma să fie livrate ar fi înlocuite în forţele aeriene ale Italiei cu altele noi. "Anul trecut în aprilie am propus 24 de avioane noi sau, ca alternativă, 16 avioane operaţionale. Azi, cu un an mai târziu, propunem această variantă de 24 de avioane operaţionale. Am dezvoltat şi pachetul de offset şi de participare industrială", a mai spus Demitri.

El a adăugat că şi varianta de 24 de avioane noi prezentată anul trecut în aprilie este încă valabilă dar nu la acelaşi preţ de un miliard de euro.

"Am discutat mult şi despre offset dar pentru noi offsetul este doar un element. Am discutat offset plus participare industrială - un element cheie pentru consorţiul Eurofighter. Practic, livrăm transfer de tehnologie", a adăugat el.

Oficialul italian a adăugat că oferta nu include muniţia dar include un ajutor iniţial pentru pregătire.

"Suntem flexibili să discutăm orice schemă de plată. Suntem pregătiţi să oferim tot sprijinul din partea Guvernului italian", a mai spus Demitri, adăugând că există de asemenea susţinere de la guvernele celorlalte ţări membre ale consorţiului producător. De asemenea, Demitri a mai spus că avioanele Eurofighter ar putea fi livrate la sfârşitul lui 2011, începutul lui 2012.

Preşedintele Comisiei de apărare din Senat, Teodor Meleşcanu, a declarat că oferta forţelor aeriene italiene este de a oferi avioane şi posibilitatea ca România să intre într-un program care să includă transfer de tehnologie pentru a putea produce pe viitor anumite componente ale avionului Eurofighter.

"Oferta Forţelor aeriene italiene este de a oferi avioane şi posibilitatea ca România să intre într-un program care să includă inclusiv transfer de tehnologie pentru a putea produce pe viitor anumite componente ale avionului Eurofighter", a spus Meleşcanu la finalul audierii reprezentanţilor Gripen şi Eurofighter.

Fostul ministru al Apărării a precizat însă că o comparaţie între cele două oferte prezentate marţi este dificilă.

"Este foarte greu să pui alături cele două propuneri prezentate astăzi (marţi - nr.). Gripen a venit cu o propunere foarte clară de vânzare sau leasing a unor avioane şi cu un pachet foarte serios de offset, în timp ce oferta Eurofighter este una diferită, fiind o ofertă de colaboare şi cooperare industrială prin care România să se implice cu ce va putea", a explicat preşedintele Comsiei de Apărare din Senat, Teodor Meleşcanu.

Senatorul liberal a spus că nu se poate face o comparaţie între cele două oferte, pentru că sunt viziuni diferite.

"Preţul este cam acelaşi cu al celorlalţi ofertanţi. Eurofighter este un avion cu calităţi tehnice deosebite, fiind singurul avion bimotor, de factură recentă, care se află în dotarea forţelor aeriene ale mai multo ţări europene", a mai spus Meleşcanu referindu-se la propunerea celor de la Alenia.

"Mai departe vom audia şi cel de-al treilea competitor (Lockheed Martin, n.red.) după care vom prezenta o evaluare a noastră inclusiv cu eventuale propuneri de modificare a concepţiei existente în prezent privind achiziţia de avioane. Din primele discuţii, cred că s-ar mai putea umbla la numărul avioanelor care ar putea fi cumpărate", a adăugat Meleşcanu.

El a reamintit la finalul audierilor, că nu a fost deocamdată clarificat, din punct de vedere procedural, rolul Parlamentului în decizia de achiziţionare de avioane.

"Încă nu am clarificat care va fi rolul concret al Parlamentului în această situaţie. La nivelul Comisiei vom face un raport, însă responsabilitatea este a Guvernului. Va trebui să vedem care va fi relaţia noastră cu Guvernul", a spus el.

Meleşcanu declarase, anterior, pentru MEDIAFAX, că a primit de la premier memorandumul MApN şi o adresă privind aprobarea de către Parlament a achiziţionării avioanelor F-16, cererea fiind o premieră pentru Parlament şi trebuind stabilită procedura.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici