Facultate de Drept: Dezincriminarea prin ordonanţă de urgenţă - inacceptabilă într-un stat de drept

Dezincriminarea pe calea ordonanţei de urgenţă, în absenţa unei dezbateri publice reale, este un procedeu inacceptabil într-un stat de drept, susţine Facultatea de Drept a Universităţii "Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Urmărește
4593 afișări
Imaginea articolului Facultate de Drept: Dezincriminarea prin ordonanţă de urgenţă - inacceptabilă într-un stat de drept

Facultate de Drept: Dezincriminarea prin ordonanţă de urgenţă - inacceptabilă într-un stat de drept (Imagine: Lucian Mihai/ Arhiva Mediafax Foto)

Potrivit unui comunicat al Facultăţii de Drept a UBB postat, joi, pe site-ul instituţiei şi semnat de decanul Florin Streteanu, dezincriminarea, totală sau parţială, pe calea ordonanţei de urgenţă, în absenţa unei dezbateri publice reale, este un procedeu inacceptabil într-un stat de drept.

"Facultatea de Drept a UBB, alăturându-se poziţiei exprimate deja de Facultatea de Drept a Universităţii de Vest din Timişoara, dezaprobă cu fermitate adoptarea Ordonanţei de Urgenţă nr.13/2017 pentru modificarea Codului penal şi a Codului de procedură penală. Chiar dacă utilizarea nejustificată a ordonanţelor de urgenţă, inclusiv în materie penală, a caracterizat activitatea tuturor guvernelor din ultimele două decenii, adoptarea, în condiţiile cunoscute, a respectivei ordonanţe, se situează dincolo de orice limită tolerabilă a acestei practici. Dezincriminarea – totală sau parţială – pe calea ordonanţei de urgenţă, în absenţa unei dezbateri publice reale, cu implicarea practicienilor, a mediului academic şi a societăţii civile, a unor fapte care au generat o cazuistică bogată şi complexă este un procedeu inacceptabil într-un stat de drept”, se arată în comunicat.

Reprezentanţii Facultăţii de Drept a UBB subliniază că dezincriminarea statornicită printr-o ordonanţă de urgenţă are caracter ireversibil în privinţa tuturor faptelor comise până la intrarea sa în vigoare, lipsind de orice efecte, în privinţa respectivelor fapte, "atât controlul parlamentar, cât şi controlul de constituţionalitate exercitat a posteriori”.

"Tocmai de aceea, alegerea de a renunţa la protecţia penală asociată unor valori sociale, sau de a restrânge această protecţie, nu poate fi făcută, într-un stat de drept, decât de către Parlament, ca organ reprezentativ suprem al naţiunii. În egală măsură, maniera de adoptare şi conţinutul acestui act normativ creează suspiciunea că dispoziţiile sale au fost creionate spre a răspunde intereselor unui cerc restrâns de decidenţi politici şi nicidecum unei nevoi sociale, demers care nu se înscrie nici în litera şi nici în spiritul unei Constituţii care proclamă supremaţia legii şi egalitatea cetăţenilor în faţa acesteia”, se mai arată în comunicat.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici