Creşterea numărului de racordări ar avea ca efect expansiunea pieţelor de furnizare a energiei electrice şi a gazelor naturale către consumatorii casnici şi, implicit, la creşterea portofoliului furnizorilor existenţi şi la apariţia de noi furnizori pe piaţă.
Analiza Consiliului Concurenţei arată că, deşi numărul de cereri de racordare la reţelele de distribuţie depuse de clienţii casnici a crescut, nu s-a înregistrat o majorare a lucrărilor de racordare.
Astfel, în cazul energiei electrice, în timp ce numărul cererilor de racordare primite de operatorii de distribuţie, în primul semestru din 2021, din partea clienţilor casnici a crescut cu 31% faţă de semestrul 1 din 2020, numărul locurilor de consum a crescut cu doar 1,4%, arată Consiliul Concurenţei.
În cazul gazelor naturale, numărul cererilor de racordare transmise de clienţii casnici a crescut cu circa 170% în semestrul 1 2021 comparativ cu semestrul 1 2020, în timp ce numărul locurilor de consum a crescut cu doar 3,6%.
În a doua parte a anului 2020, cadrul legislativ primar privind procesul de racordare la reţelele/sistemele de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale a suferit modificări importante, operatorul de distribuţie de energie electrică sau de gaze naturale având obligaţia de a racorda la reţea toţi solicitanţii clienţi finali casnici, în termen de 90 de zile de la data obţinerii autorizaţiei de construire, cu recuperarea costurilor racordării într-o perioadă de 5 ani. Aceste modificări au fost urmate de adaptarea de către ANRE a legislaţiei secundare, în primul trimestru al anului 2021.