FOCUS Elev de clasa a XI-a din Cluj, cu licenţă de pilot de planor: M-am simţit în zbor ca o pasăre - FOTO

Un elev de clasa a XI-a din Cluj-Napoca este pasionat de zbor întrucât casa în care locuieşte se află la marginea Aerodromului Dezmir de lângă municipiu. Tânărul nu are carnet de conducere, dar are licenţă de pilot de planor, iar în toamnă vrea să ia licenţa de pilot de avion cu motorul ultrauşor.

Urmărește
3091 afișări
Imaginea articolului FOCUS Elev de clasa a XI-a din Cluj, cu licenţă de pilot de planor: M-am simţit în zbor ca o pasăre - FOTO

FOCUS Elev de clasa a XI-a din Cluj, cu licenţă de pilot de planor: M-am simţit în zbor ca o pasăre - FOTO

Planorul, cu aripile albe, lungi şi graţioase, proaspăt adus de la Braşov, tocmai a fost montat în curtea Aeroclubului ”Traian Dârjan” şi este pregătit pentru un zbor de verificare. Are o anvergură a aripilor de 17 metri şi cântăreşte aproximativ 375 de kilograme.

Printre cei care se agită în jurul aparatului se află şi Alin Simion, elev în clasa a XI-a la un liceu din Cluj-Napoca, pasionat de mic de zbor, pentru că locuieşte într-o casă situată la un colţ al Aerodromului Dezmir, care aparţine de aeroclub. Lumea lui se învârte în jurul aviaţiei.

Anul viitor, după ce îşi va da Bacalaureatul, Alin vrea să urmeze o carieră de pilot, fie pe avioane de linie, fie pe avioane militare. Deşi a împlinit 18 ani, nu are permis de conducere, dar şi-a luat licenţa de pilot pe planor încă de la 16 ani şi urmează, în prezent, cursurile pentru a obţine în toamnă şi licenţa de pilot pe avion cu motor ultrauşor. În fiecare zi, mai ales în perioada de vacanţă, Alin este primul care ajunge la aerodrom şi ultimul care pleacă.

”Pasiunea pentru zbor o am de mic, tot timpul am văzut aici planoare şi avioane. Faptul că locuiesc lângă aerodrom a fost un noroc pentru mine. Înainte de a mă apuca de planorism la 16 ani, vârsta minimă, tot timpul veneam la aerodrom şi tânjeam să zbor, dar nu aveam vârsta necesară. M-am înscris la aeroclub în februarie 2014, am făcut partea teoretică, am dat un examen, am fost admis şi am început zborul. În 19 mai 2014, am avut primul zbor oficial cu planorul din seria de formare, iar în două luni, am făcut primul zbor singur. A fost o mare realizare”, a spus tânărul pilot.

Alin a trebuit să treacă şi de botezul specific. A fost aruncat dezbrăcat într-un pat de spini şi urzici şi i s-a spus că aceasta să fie cea mai mare durere pe care o va simţi în cariera sa de pilot.

În noiembrie 2014, elevul a luat examenul pentru licenţa de pilot de planor, iar de atunci a făcut antrenamente neîntrerupt, pentru a ajunge, în prezent, la a face performanţă în planorism.

”În acest an sunt înscris la şcoala de avion cu motor, am început deja pregătirea practică şi vreau ca în toamnă să îmi iau licenţa de pilot şi pentru acest tip de avion ultrauşor. Iar anul viitor, după Bacalaureat, mă gândesc să urmez o carieră tot în aviaţie, fie în cea civilă şi să devin pilot de avion de linie, fie în cea militară şi să ajung pilot militar”, a precizat tânărul.

Primul zbor cu planorul l-a făcut înainte de 16 ani şi înainte de a se înscrie la aeroclub. A fost luat de un pilot într-un planor cu dublă comandă, pentru că era non-stop pe aerodrom.

”Eram în şlapi şi nu e voie cu şlapi în planor, pentru a nu se agăţa în comenzile pentru picioare, astfel încât primul meu zbor a fost desculţ. M-am simţit, efectiv, ca o pasăre, zborul a fost lin, era linişte, a fost un zbor curat, auzi doar şuierul aerului. Este cel mai pur mod de a zbura. Acum, când zbor singur, am o altă responsabilitate, dar mă bucur de fiecare zbor, pentru că fiecare zi este diferită. Zilnic, acolo sus, este ceva nou”, a menţionat tânărul.

În scurta sa carieră de pilot de planor de până acum, Alin a zburat cel mai mult cinci ore într-un singur zbor şi a fost primul care a reuşit să zboare neîntrerupt, pe o distanţă de 160 de kilometri de la Cluj-Napoca până la Târgu Mureş şi retur. De asemenea, a reuşit să ajungă cu planorul, cu ajutorul curenţilor ascendenţi, până la o înălţime de 2.500 de metri.

”Pentru planorismul la distanţă, care îmi place mai mult decât cel acrobatic, trebui să iei în considerare mai mulţi factori, printre care şi faptul că, în orice moment, poţi să aterizezi în afara aerodromului, pe un teren ales din aer, pe un câmp. În luna august voi participa pe Aerodromul Clinceni, la un concurs de planorism distanţă pentru începători”, a precizat pilotul.

Pentru Alin Simion, planorismul şi zborul înseamnă totul. Recunoaşte că, pentru el, cea mai grea perioadă din an este iarna, când nu se poate înălţa în văzduh.

”Mă trezesc dimineaţa, ies pe uşă, mă uit în stânga, văd aerodromul, porţile închise, hangarul închis, planoarele sunt înăuntru, nimeni nu zboară. Este cam deprimant. Abia aştept primăvara. Mă dedic sută la sută acestui sport, care este unul de echipă, însă practicat individual. Eu singur pot să am planorul meu, dar trebuie să mai fie alte persoane pe lângă mine să mă ajute. Zborul m-a format, cred că dacă nu era aeroclubul lângă casă, ar fi fost o cu totul altă situaţie, eram prin cluburi, prin alte părţi. Planorismul m-a disciplinat, zbor singur, viaţa mea este în mâinile mele. De la 16 ani am avut viaţa în mâinile mele. Nu am carnet de şofer, dar am brevet de pilot”, a menţionat acesta.

Alin vrea ca în toamnă să se angajeze şi s-a decis deja să îşi pună lunar o anumită sumă de bani deoparte, iar în câţiva ani să îşi cumpere un planor.

Instructorul de zbor Pakai Csaba, care şi-a început cariera în urmă cu 28 de ani la Aerocublul ”Traian Dârjan”, spune despre Alin Simion că este unul dintre tinerii foarte pasionaţi, care s-a aflat pe aerodrom cu mulţi ani înainte de a începe, oficial, planorismul.

”Este foarte entuziast, muncitor, este unul dintre piloţii licenţiaţi serioşi, care a avut un parcurs exemplar. Exemplul lui ar fi de urmat, prin seriozitate a reuşit să obţină în timpii cei mai scurţi toate calificările de până în prezent. Acest sport, care îi disciplinează, le va fi de ajutor cursanţilor în viaţă, indiferent dacă urmează, sau nu, o carieră în aviaţie”, a afirmat Pakai.

Potrivit acestuia, un bun pilot trebuie să fie pasionat şi să nu îi fie frică de zbor, dar şi să dea dovadă de seriozitate şi de pretenţii mari faţă de propria persoană.

”În acest domeniu se poate greşi o singură dată”, a conchis Pakai.

Aeroclubul ”Traian Dârjan” de lângă Cluj-Napoca, parte a Aeroclubului României, a fost înfiinţat în anul 1938 şi pregăteşte piloţi de planoare şi avioane ultrauşoare, dar şi paraşutişti.

Anual, aici se înscriu peste 100 de tineri, fete şi băieţi, între 16 şi 23 de ani care sunt pregătiţi gratuit, din care circa 15 reuşesc să obţină licenţe de piloţi.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici