- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Funeriu: În 2012, costul standard pe elev va fi un pas uriaş spre echitate
Costul standard pe elev este din 2012 un pas uriaş spre echitate, întrucât o şcoală dintr-o comună bogată şi una dintr-o localitate săracă vor primi aceleaşi fonduri pentru salarii şi alte cheltuieli dacă au acelaşi număr de elevi, a declarat pentru MEDIAFAX ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu.
Funeriu: În 2012, costul standard pe elev va fi un pas uriaş spre echitate (Imagine: Haaz Sandor/Mediafax Foto)
În trecut, modul de finanţare al şcolilor era orecum per post, adică, în funcţie de posturi, şcoala primea o sumă de bani pentru salarii, iar partea de dotări revenea primăriilor.
"Altfel spus, înainte de 1 ianuarie 2010, şcolile primeau pentru salarii o sumă de bani care să acopere acele costuri în funcţie de numărul de profesori şi primarul decidea câţi bani alocă şcolii pentru cheltuieli curente, pentru cretă, utilităţi, materiale şi servicii, adică pentru cheltuieli de mentenenţă şi investiţii pentru şcoli. Aceasta era structura", a spus, marţi, Daniel Funeriu.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Valdimir Putin s-ar confrunta cu o revoltă a armatei. Comandanții militari ruși refuză să-și trimită subordonații la atacuri
-
Putin se confruntă cu o revoltă a armatei. „Comandanţii refuză să trimită trupe” pentru un asalt pe râul Nipru, spun partizanii ucraineni
-
Şedinţa de plen a Camerei Deputaţilor va fi luni, la ora 9.00. Va fi ales preşedintele Camerei
-
Scandalul taxelor. Trump ameninţă cu preluarea controlului asupra Canalului Panama
Potrivit ministrului, unii primari decideau că este mai bine însă să dea bani pentru fotbal sau pentru ca sediul primăriilor să fie de cinci stele, decât pentru şcoli.
"Şcoala era tributară bunului plac al primarilor. De exemplu, la Lereşti - Argeş, primarul nu a investit niciun leu în primărie, dar toţi banii i-a dat pentru şcoli. Alţii au investit în primărie şi apoi stau cu mâna întinsă la Guvern să le dea bani pentru şcoli", a adăugat Funeriu.
În 2010 şi 2011 au fost finanaţate salariile cadrelor didactice conform costului standard per elev.
"Altfel spus, în funcţie de numărul de elevi, şcoala primea o sumă de bani pentru salarii. Cheltuielile curente, materiale şi cele pentru serviciile cu evaluarea elevilor veneau tot de la primărie printr-un sistem mai mult sau mai puţin discreţionar în mâna primarului. Acesta a fost un pas important, finanţarea per elev a salariilor", a adăugat ministrul.
Potrivit acestuia, acest sistem a fost important pentru că astfel, pe termen scurt, sunt optimizate costurile.
"S-au comasat foarte multe şcoli, astfel că există foarte puţine şcoli peste drum de alta. Erau două şcoli cu doi directori, cu doi adjuncţi, cu două secretare. Prin comasare s-au raţionalizat costurile administrative care reprezentau, în foarte multe cazuri, bani aruncaţi pe fereastră. S-au realizat comasări administrative", a explicat ministrul Educaţiei.
Totodată, fiecare şcoală, pe termen lung, are ca obiectiv egalizarea resursei umane din sistem.
"Nu vrem să ajungem în situaţia în care avem în învăţământul obligatoriu, şcoli cu profesori foarte buni şi altele cu foarte slabi. Nu vrem să avem un sistem polarizat în care avem şcoli foarte slabe şi şcoli foarte bune. În învăţământul obligatoriu trebuie să avem mai multă echitate. Costul standard ne asigură că în timp şcolile vor selecta resursa umană astfel încât ele să aibă atât profesori gradul I cât şi profesori debutanţi, astfel încât să se asigure o egalizare a resursei umane în sistem", a mai spus ministrul.
Funeriu a menţionat că în 2012, prin costul standard per elev sunt finanţate atât salariile, cât şi cheltuielile cu întreţinerea, materiale şi servicii pentru evaluarea periodică internă a elevilor şi cheltuieli cu formarea continuă a cadrelor didactice.
"Altfel spus, o şcoală care este într-o comună bogată şi o şcoală care este într-o comună săracă vor primi aceeaşi sumă pentru salarii şi pentru cheltuielile anunţate dacă au acelaşi număr de elevi. Înainte, într-o comună bogată, oraş bogat, primarul cumpăra tablă electronică şi mijloace moderne, iar în altele primarul nu plătea nici măcar încălzirea. Acest lucru nu va mai fi posibil de acum înainte pentru că va exista echitate în sistem. Sumele sunt aceleaşi indiferent de comuna în care se află şcoala. Este un pas uriaş. Desigur, primăriile, dacă au resurse pot, peste aceste resurse care vin direct din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, finanţa suplimentar şcolile. Aceste sume asigură standardul. Este un pas uriaş spre echitate. Primarul nu va mai avea scuze să nu plătească încălzirea la şcoală să nu realizeze aceste servicii minime pentru copii", a mai spus Funeriu..
Costul standar pe elev, coeficient 1 este de 2.235 lei pentru salarii şi 264 pentru celelalte cheltuieli. România a fost împărţită în multe zone în funcţie de temperatură, astfel încât la cele unde este mai frig, coeficientul este de 300 de lei cost standard pentru cheltuieli, a adăugat ministrul Educaţiei.
"Costul fiind standard, dacă un director este bun gospodar şi are grijă ca la chiuvete să nu curgă apa continuu, face economii şi reduce risipa poate cumpăra instrumente de învăţare de mai bună calitate. Poate să schimbe băncile, să facă investiţii în folosul elevilor pentru că banii vor fi aceiaşi. Gospodarii buni ştiu când să deschidă şi când să închidă caloriferele să facă mici reparaţii şi banii economisiţi să îi folosescă în interesul elevilor", a adăugat Funeriu.
El a spus că de la începutul anului şcolar 2011 - 2012, peste 92% dintre copiii României învaţă în şcoli autorizate sanitar, adică în condiţii bune. În prezent, în România sunt peste 6.200 de şcoli cu personalitate juridică de la peste 8.500 de şcoli în urmă cu doi ani.
"Un lucru esenţial introdus din 2012 este acela că MECTS va monitoriza numărul de elevi reali şi va finanţa în funcţie de prezenţa elevilor la clasă. De exemplu, dacă vom înscrie la şcoală la seral, un număr de elevi care nu corespunde celui pe care îl găsim la controalele efectuate, atunci şcoala poate pierde din finanţare. Finanţarea va fi modificată dacă numărul de elevi este mai mic sau mai mare decât cel anunţat la începutul anului. Finanţarea urmează elevul. Acestă măsură va duce la scăderea abandonului şcolar. Directorul va şti că va primi bani mai puţini dacă copiii nu vin la şcoală. Va fi o implicare mult mai puternică a şcolii în societate. Vor câştiga şcolile care vor face acest efort şi anume să ţină elevii la cursuri", a conchis ministrul Funeriu.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
CANCAN.RO
GANDUL.RO