- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Funeriu: Resursele în educaţie sunt alocate iraţional, pe deasupra opoziţia blochează Legea educaţiei
Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a declarat, joi, că problemele majore ale sistemului de învăţământ sunt reprezentate de faptul că resursele sunt şi au fost alocate iraţional, iar opoziţia blochează Legea educaţiei în Senat.
Funeriu: Resursele în educaţie sunt alocate iraţional, pe deasupra opoziţia blochează Legea educaţiei (Imagine: Adi Piclisan/Mediafax Foto)
Daniel Funeriu a spus, la lansarea unui studiu privind costurile ascunse ale învăţământului românesc, că educaţia nu are costuri ascunse "de ieri, de azi" şi că, în opinia sa, cel mai mare cost ascuns este lipsa educaţiei, faptul că "nu le oferim toată educaţia necesară copiilor noştri".
El a precizat că a luat cunoştinţă de studiul realizat de Organizaţia "Salvaţi Copiii" şi că va analiza concluziile acestuia şi cifrele prezentate, pentru a vedea dacă sunt reale.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Valdimir Putin s-ar confrunta cu o revoltă a armatei. Comandanții militari ruși refuză să-și trimită subordonații la atacuri
-
Coreea de Nord ar putea trimite şi mai multe trupe şi drone în sprijinul Rusiei
-
Donald Trump a făcut o numire importantă în consiliul DOGE condus de Elon Musk
-
Avertismentul ministrului german al Apărării: Berlinul trebuie să fie pregătit pentru „războiul hibrid” al Rusiei
Ministrul a subliniat că vede trei mai lipsuri ale sistemului educaţional românesc. Primul este lipsa angajamentului politic pentru educaţie, concretizată în blocarea, în Senat, a noii Legi a educaţiei.
Funeriu a precizat că "opoziţia a primit mandat să blocheze legea în Senat" şi că acest lucru a fost declarat chiar de membrii partidelor din opoziţie.
"Regret că opoziţia nu a înţeles importanţa adoptării acestei legi şi că a blocat, cu puţin timp înaintea începerii anului şcolar, învăţământul românesc", a mai spus Funeriu, apreciind că proiectul legislativ ar aduce "previzibilitate, transparenţă şi sustenabilitate" sistemului.
Totodată, el a spus că lipseşte un cadru raţional de alocare a resurselor şi că, nu în ultimul rând, modul în care s-au alocat resursele în trecut "nu ne face cinste".
Funeriu a spus că, uitându-se în documentele Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului după preluarea mandatului, a observat că miniştrii precedenţi au făcut multe abuzuri, pe care le va dezvălui la momentul potrivit.
"De exemplu, şcoli care au rămas fără elevi sau care mai aveau doi-trei elevi au primit finanţări foarte mari. De asemenea, lucrări minuscule au fost realizate cu bani foarte mulţi, iar unii miniştri finanţau mai mult universităţile sau şcolile în care au învăţat", a mai spus Funeriu.
Ministrul Educaţiei a precizat că există o sursă foarte importantă de costuri ascunse în educaţie, şi anume lipsa unei organizări impecabile a sistemului educaţional. El a exemplificat prin faptul că, în 2009, 7,1 la sută din profesori nu ştiau, la 1 septembrie, unde vor preda. La 1 septembrie 2010, procentul a scăzut la 0,71 la sută, a arătat Funeriu.
Un alt cost ascuns este reprezentat de faptul că unele cadre didactice sunt necalificate, astfel că se pierde în educaţia copilului.
Referindu-se la realizările din timpul mandatului său, ministrul Funeriu a spus că, în anul şcolar care urmează să înceapă, numărul suplinitorilor fără studii corespunzătoare postului a scăzut cu 60 la sută, că există cu 52 la sută mai puţini profesori care ar fi trebuit să iasă la pensie şi cu 34 la sută mai puţine cadre didactice asociate.
El a mai vorbit, la lansarea studiului, şi despre costurile ascunse ale meditaţiilor.
"Am avut norocul să trăiesc în mai multe ţări: Franţa, Germania, Japonia etc. Peste tot se dau meditaţii. Diferenţa este că la noi se dau într-un cadru nestructurat, iar această nevoie de meditaţii ar trebui satisfăcută în programul «Şcoala după şcoală»", a spus Daniel Funeriu.
În opinia ministrului Educaţiei, contribuţiile pentru şcoală date de părinţi ar trebui să fie făcute într-un cadrul legal, instituţionalizat, prin legalizarea asociaţiilor de părinţi şi încheierea unor acorduri cu şcolile.
El a mai spus că, în ceea ce priveşte manualele şi rechizitele, efortul bugetar anual este de 18-20 de milioane de lei pentru prima categorie şi aproximativ 18 milioane de lei pentru cea de-a doua. Funeriu a adăugat că, în acest an, 670.000 de copii vor primi câte un set de rechizite gratuite, ceea ce ar trebui să ajungă unui număr de trei generaţii de elevi. Acesta a mai spus că aceste sume reprezintă economia făcută de minister după ce Academia Oamenilor de Ştiinţă, Academia Medicală şi Academia de Ştiinţe Tehnice nu vor mai fi finanţate de stat.
În ceea ce priveşte transportul copiilor la şcoală, Funeriu a spus că în continuare se cumpără microbuze, dar acestea au fost distribuite pe alte criterii decât necesitatea, astfel că a cerut inspectorilor un raport privind această situaţie.
"Să nu credem că doar ce discutăm azi sunt costuri ascunse. Cele mai mari provin din neutilizarea transparentă a banilor publici. Soluţia ar fi să încetăm să ne furăm căciula", a conchis Funeriu.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
GANDUL.RO
ŞTIRILE ZILEI
-
astăzi, 09:13
LIVE TEXT Războiul din Ucraina, ziua 1034. Zelenski cere diplomaţilor să modeleze opinia publică din străinătate cu privire la aderarea Ucrainei la NATO / Trump aşteaptă o întâlnire cu Putin pentru a încheia războiul
-
astăzi, 08:46
Trump ameninţă să redobândească controlul asupra Canalului Panama