Funeriu: Voi încerca reintroducerea unor articole din Legea educaţiei respinse în Comisia de învăţământ

Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, va propune plenului Camerei şi apoi Senatului câteva din articolele Legii educaţiei respinse de deputaţii din Comisia de învăţământ, unul dintre ele făcând referire la nepotismul din universităţi şi continuarea activităţii după pensionare în instituţiile private.

Urmărește
46 afișări
Imaginea articolului Funeriu: Voi încerca reintroducerea unor articole din Legea educaţiei respinse în Comisia de învăţământ

Funeriu:Voi încerca reintroducea unor articole din Legea educaţiei respinse în Comisia de învăţământ (Imagine: Adi Piclisan/Mediafax Foto)

"Toate opţiunile majore ale acestei legi au fost păstrate. Desigur, sunt câteva lucruri punctuale care, din punctul meu de vedere, au dus la o oarecare diluare a modului în care aceste opţiuni majore vor fi aplicate. Am ţinut foarte mult la dispariţia nepotismul universitar. Am propus ca în universităţi funcţiile de conducere să nu poată fi ocupate de persoane care au relaţie de familie, adică soţ, soţie, fini, rude până la gradul trei. Comisia a decis ca acest lucru să fie interzis doar la nivelul facultăţilor. Eu cred că nu este suficient. Eu cred că nu este firesc să avem în statutul de funcţii al universităţii un arbore genealogic", a declarat, luni, pentru MEDIAFAX ministrul Educaţiei.

Daniel Funeriu a mai spus că un lucru care a fost schimbat de către membrii Comisiei de învăţământ şi la care Ministerul Educaţiei Cercetării Tineretului şi Sportului (MECTS) s-a opus face referire la învăţământul superior particular.

"Au fost introduse reglementări speciale pentru învăţământul superior particular. Din punctul nostru de vedere reglementările trebuiau să fie identice pentru stat şi particular. Sigur, reglementările de patrimoniu pot fi realizate separat. Dar, în afara acestora, faptul că statul garantează calitatea unei diplome atât din privat, cât şi de la stat, acestea fiind recunoscute în interior şi în străinătate, mă face să privesc ambele instituţii la fel. Deputaţii au adus unele amendamente. S-a acceptat introducerea în cazul învăţământului privat a posibilităţii de a crea funcţia de preşedinte al acestor instituţii, ceea ce, din punctul meu de vedere, este o dublare inutilă a funcţiei de conducere", a precizat Funeriu.

De asemenea, s-au adăugat prevederi legate de vârsta de pensionare şi renunţarea la limita de vârstă pentru ocuparea unei funcţii de conducere în universităţile particulare. Astfel, s-a păstrat vârsta de pensionare la 65 de ani în privat şi la stat. După 65 de ani, atât universitatea de stat, cât şi cea particulară pot să confere titlul de profesor emerit.

"S-a introdus şi s-a votat, cu toate că MECTS s-a opus, amendamentul potrivit căruia un profesor emerit într-o universitate particulară poate să aibă o normă didactică şi de cercetare. Acum, desigur, comisia este un prim filtru. Argumentul a fost acela că în învăţământul particular banul privat plăteşte profesorul şi nu există o limitare aici. La stat, un profesor poate lucra peste vârsta de 65 de ani doar în sistemul de plată cu ora", a mai spus ministrul Educaţiei.

Funeriu consideră că reglementările trebuie să fie omogene în învăţământul de stat şi cel particular.

"Deputaţii din Cameră au considerat că acest lucru nu este în beneficiul învăţământului. Desigur, în Parlament sunt reprezentate interese, legitime fără îndoială. Să vedem care va fi opţiunea deputaţilor din plen şi mai apoi a celor din Comisia de educaţie din Senat", a mai spus Funeriu.

Ministrul Educaţiei va readuce în dezbaterile din plenul Camerei şi din Senat un alt articol legat de consorţiile universitare.

"Ministrul Andrei Marga a spus, acum zece luni, că România trebuie să îşi asume faptul că avem prea puţini studenţi şi prea multe universităţi. Noi am avut în vedere o măsură de concentrare a resurselor, adică o universitate şi mai multe campusuri. Una dintre măsuri, care din punctul nostru de vedere este păcat că nu a trecut de votul Comisiei de învăţământ din Cameră, a fost aceea ca, în termen de 12 luni de la adoptarea acestei legi, în baza unei metodologi şi a unor evaluări să se realizeze comasarea universităţilor în jurul universităţilor cele mai performante. Această măsură a căzut la votul deputaţilor, dar vom încerca să facem astfel încât să se regăsească în forma finală a legii şi să ajungă în plenul Camerei şi în Senat", a adăugat ministrul Educaţiei.

Funeriu a mai spus că, în prezent, în Franţa şi Danemarca s-a trecut la organizarea consorţiilor universitare.

"Cred că trebuie să concentrăm resursa şi fiecare universitate să îşi asume o misiune specifică, iar finanţarea să ţintească această misiune specifică", a conchis ministrul Daniel Funeriu.

Deputaţii au început, luni, dezbaterile generale la proiectul Legii Educaţiei, iar ministrul Daniel Funeriu le-a prezentat parlamentarilor "punctele esenţiale" ale proiectului, cum ar fi trecerea clasei pregătitoare la învăţământul obligatoriu, includerea clasei a IX-a în ciclul gimnazial sau descentralizarea de la nivelul administrării şcolilor şi al programei şcolare.

Comisia pentru învăţământ a avizat favorabil, vineri, după aproape trei săptămâni de dezbatere, proiectul legii educaţiei, care cuprinde 316 articole.

Camera Deputaţilor este prima Cameră legislativă sesizată cu dezbaterea acestui proiect de lege.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici