- Home
- Social
- CONSTANŢA , (08.02.2020, 09:28)
- Andrei Leonte
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
GALERIE FOTO: Ruina care spune povestea primelor curse transatlantice Constanţa-New York. Anii de glorie şi anii trişti ai Palatului Navigaţiei
Pe una dintre cele mai frumoase străzi ale Constanţei vechi, înţesată de clădiri de patrimoniu, poţi găsi ruina Palatului Navigaţiei. Vecină basilicii catolice, fosta clădire ridicată de doi fraţi greci, bogaţi armatori în interbelic, spune povestea primelor curse transatlantice Constanţa-New York.
Urmărește
3721 afișări
Trebuie doar să priveşti cu ochii minţii şi să uiţi de peisajul dezolant ce ţi se ridică în faţă.
Pe strada Nicole Titulescu din Constanţa, în plin centru turistic al oraşului de la malul mării, Casa Embiricos, sau Palatul Navigaţiei, este poate cel mai fotografiat obiectiv de către turiştii care vin de aiurea la Constanţa. Discrepanţa dintre frumuseţea arhitecturală a clădirii şi starea jalnică în care se află astăzi construcţia stârneşte curiozitatea vizitatorului şi indignarea constănţeanului.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Le-o dăm în vot la alegeri! Civilizat, legal, fără violență
-
1.000 de zile de război. Care sunt ţările care au ajutat cel mai mult Ucraina să se apere de Rusia
-
Rusia ameninţă cu arme nucleare în cazul unui atac cu rachete occidentale pe teritoriul său
-
Putin aprobă doctrina nucleară rusă actualizată
Anii de glorie
În anul 1922, fraţii Embiricos inaugurau una dintre cele mai mari şi luxoase clădiri ale Constanţei. Situată pe strada Nicolae Titulescu, la nr. 13, clădirea armatorilor greci devenea un punct de reper al oraşului de la malul mării. Fraţii Embiricos şi-au mutat în această clădire sediul companiei de navigaţii, care inaugura la 1 mai 1914 prima cursă transatlantică dintre Marea Neagră şi New York. La acea vreme, vasul “Themistocles”, construit în 1889, pleca de la Constanţa, făcea o escală obligatorie la Pireu şi, în aproximativ 15 zile, traversa Atlanticul şi ancora la New York. Înainte să se mute în Constanţa şi să înflorească afacerile cu vapoarele care făceau curse transatlantice, fraţii Embiricos erau cunoscuţi ca mari negustori de cereale la Brăila.
Însă cursele transatlantice au durat doar doi ani, România intrând în război în august 1916, iar în toamna aceluiaşi an a fost ocupată şi devastată de trupele inamice.
Doar că, imediat după război, în 1920, cursele se reiau iar fraţii Embiricos, cei care înfiinţaseră între timp, la 1918, Banca Economiei Naţionale a Greciei, îşi măresc flota cu vapoare moderne.
În anul 1940, Leonidas Embiricos a vândut impresionanta clădire către o bancă regională din Iaşi. La scurt timp după, odată cu instaurarea comunismului, clădirea a fost naţionalizată în anul 1948 şi a devenit, pentru scurt timp, sediul Comandamentului Marinei Militare.
Anii trişti de după `89
În anii democraţiei, clădirea fraţilor Embiricos a revenit Primăriei Constanţa, care, pentru o bună bucată de vreme, a transformat-o în bloc social. În plin centru al Constanţei, chiriaşii au devastat clădirea: liftul a dispărut, la fel ca mobilierul, lemnăria şi feroneria. Tancuiala pe exterior a început să cadă, odată cu superbele broderii care decorau construcţia.
După mai bine de două decenii de distrugere, Primăria Constanţa a reuşit, la 1 iulie 2019, să semneze un contract de finanţare, în valoare de 3 milioane de euro, prin care va reabilita Palatul Navigaţiei. Administraţia constănţeană îşi doreşte, cu ajutorul banilor europeni obţinuţi, să transforme imobilul în incubator de afaceri, care va purta numele de “Casa Societăţii Civile”.
Însă de la proiect la reabilitare este cale lungă şi, după şapte luni de zile de la semnarea contractului de finanţare, primăria nu a reuşit nici măcar să emită autorizaţia de construire.
Lucrurile s-au blocat în vecini.
Din totalul de 15 apartamente vecine care ar trebui să îşi dea acordul pentru reabilitarea cădirii, până la acest moment au fost semnate doar patru astfel de documente.
Există câteva cazuri în care proprietarii sunt plecaţi în străinătate, dar sunt şi vecini care efectiv nu vor să semneze un astfel de acord.
„Pentru toţi cei care s-au împotrivit sau dacă refuză semnarea s-au făcut deja demersurile necesare în vederea promovării unei acţiuni în instanţă. Este exclus ca acest proiect să nu se realizeze”, au declarat pentru MEDIAFAX reprezentanţii Primăriei Constanţa.
Unul dintre cei care încă nu şi-a pus semnătura pe un astfel de acord este monseniorul Ieronim Iacob, reprezentantul basilicii catolice “Sf. Anton de Padova” din Constanţa.
Monseniorul a declarat pentru MEDIAFAX că nu se împotriveşte semnării acordului şi că îl va da săptămâna viitoare, dar că nu a făcut-o până în acest moment pentru că nu i-a fost prezentat proiectul: „Am fost, sunt şi voi fi pentru reabilitarea clădirilor din centrul vechi al Constanţei. Dar primăria nu a venit cu un document prealabil în care să se specifice că biserica nu va avea de suferit şi nu se va construi ceva care în timp să pună probleme prin zgomot, prin alte lucruri. Atâta vreau. Să văd şi eu ce se va întâmpla acolo, ori primăria nu a făcut asta. Dar aseară am avut discuţii cu avocatul şi vom merge joia viitoare şi vom semna”.
Conform Documentaţiei de Avizare a Lucrărilor de Intervenţii (DALI), specialiştii arată că, după reabilitare, clădirea va putea găzdui cel puţin 17 firme şi va avea o capacitate maximă de 160 de persoane. Casa Embiricos va fi prevăzută cu panouri solare, un lift din sticlă cu o capacitate de minimum 5 persoane, adaptat pentru persoanele nevăzătoare ori cu dizabilităţi locomotorii.
După ce va fi rezolvată situaţia avizelor vecinilor, urmează să se dea ordinul pentru executarea proiectului tehnic, scrierea caietelor de sarcini şi organizarea licitaţiei pentru lucrările efective de reabilitare.
Conform contractului de finanţare semnat, proiectul trebuie finalizat până la 31 decembrie 2023, atunci când Palatul Navigaţiei ar trebui să îşi recupereze, pe lângă memoria curselor transatlantice, şi frumuseţea arhitectonică pe care fraţii Embiricos au lăsat-o Constanţei acum aproape 100 de ani.
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Citește pe alephnews.ro: Războiul dronelor: Cum tehnologia transformă conflictul ruso-ucrainean
Citește pe www.zf.ro: Criză fără precedent în Europa de la al Doilea Război Mondial încoace: Ce este sistemul ATACMS, care ameninţă să arunce în aer războiul din Ucraina. Americanii au autorizat Kievul să folosească rachete cu raze lungă de acţiune pentru a lovi ţinte din Rusia
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Ciucă, la revenirea din Austria: „Summit-ul de pe 22 noiembrie de la Budapesta va fi decisiv în privința Schengen”
Încă o insolvenţă zguduie piaţa: Unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti a cedat şi a intrat în insolvenţă
Ce afaceri are în România stră-strănepotul marelui poet Mihai Eminescu. El se ocupă de o afacere de familie, cu o tradiţie care datează din anii 1800
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Ce imagini! Apariția decoltată şi transparentă a celei mai frumoase jurnaliste sportive din lume
PROSPORT.RO
Cine este Corina Bode, soția lui Honorius Prigoană. Cu ce se ocupa tânăra înainte să-l cunoască
CANCAN.RO
Cele 15 legume care previn cancerul, potrivit lui Dragoș Pătraru. Se găsesc în toate piețele și supermarketurile din România
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe