Gitenstein: Discuţiile privind achiziţia de către România de avioane F16 nu sunt îngheţate

Ambasadorul SUA, Mark Gitenstein, a declarat, joi seară, că discuţiile româno-americane privind achiziţionarea de către Armata Română a avioanelor F16 nu sunt îngheţate.

Urmărește
186 afișări
Imaginea articolului Gitenstein: Discuţiile privind achiziţia de către România de avioane F16 nu sunt îngheţate

Gitenstein: Discuţiile privind achiziţia de către România de avioane F16 nu sunt îngheţate (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Au avut loc discuţii pe această temă pe parcursul mandatului meu. Nu sunt îngheţate, aşa cum nu sunt nici toate celelalte aspecte ca urmare a schimbării Guvernului", a spus ambasadorul, la TVR Info.

El a arătat că obiectivul pentru Armata Română, în contextul scoaterii din uz al aparatelor Mig 21, trebuie să fie antrenarea piloţilor pentru noua generaţie de avioane, indiferent dacă acestea vor fi F16 vechi sau noi.

"Cererea iniţială ca SUA să ia în considerare vânzarea de avioane României a venit din partea Guvernului român. A fost discuţie constantă între guvernele celor două ţări. Problema este costul foarte ridicat. Un F16 nou costă aproximativ 100.000.000 de dolari, iar avioanele MiG 21 ale României vor fi scoase din uz. Sunt de acord cu evaluarea făcută de Armata Română, că este necesară trecerea la o nouă generaţie de avioane şi vrem să vă ajutăm să faceţi acest lucru. Însă este posibil ca avioanele să nu fie noi sau doar o parte să fie noi, o parte vechi. Este important să reţineţi însă că tranzacţia este făcută cu Forţele Aeriene ale SUA, cu programele sale de pregătire şi de integrare a tehnologiei. Acesta este obiectivul nostru acum: găsirea unei modalităţi de începere a selecţiei şi antrenării piloţilor pentru trecerea la următoarea generaţie de avioane. Este important să existe avioane disponibile cât mai curând posibil, pentru că Forţele Aeriene americane nu îi vor pregăti pe piloţi dacă ei nu au avioane pe care să le piloteze. Nu trebuie neapărat să fie avioane noi. Pot fi avioane recondiţionate (...) în acest moment este importantă selecţia, pregătirea piloţilor şi existenţa avioanelor necesare pentru a vă apăra spaţiul aerian", a explicat Gitenstein la TVR Info.

De asemenea, el a arătat că există avioane recondiţionate care au 95% din capacităţile avioanelor noi. "Există avioane recondiţionate care au 95% din capacităţile avioanelor noi. Chiar au zburat în zona interzisă zborului din Libia. Am vorbit recent cu unul dintre reprezentanţii conducerii companiei Lockheed Martin, care mi-a spus că a fost pilot timp de 20 de ani şi în niciuna dintre operaţiunile NATO nu a pilotat un avion nou. Aşadar problema nu este dacă avioanele sunt noi sau vechi. Este important să se înceapă pregătirea piloţilor şi obţinerea avioanelor pentru a putea fi folosite. Altfel, dacă se face pregătirea piloţilor, dar nu au ce pilota, programele de pregătire vor fi inutile", a spus Gitenstein.

El a mai arătat că achiziţia mai întâi de către România a avioanelor F16 vechi nu înseamnă că mai târziu nu vor putea fi achiziţionate şi avioane noi.

Ambasadorul agreat al Olandei la Bucureşti, Matthijs van Bonzel, a declarat într-un interviu pentru MEDIAFAX că Olanda ar putea vinde României 15 avioane F16 în uz, dar bine întreţinute, diplomatul precizând însă că această eventuală tranzacţie nu are legătură cu o flexibilizare privind Schengen.

Vicepreşedintele Comisiei de apărare din Camera Deputaţilor, George Scutaru, a declarat, în 29 martie, pentru MEDIAFAX, că România are în prezent posibilitatea de a opta între achiziţionarea de avioane F16 în uz, aflate în dotarea forţelor olandeze şi portugheze, sau achiziţionarea de avioane F16 noi, care însă sunt prea scumpe.

"România are de optat între soluţia avioanelor în uz F16, aflate în prezent în dotarea forţelor aeriene olandeze şi portugheze şi care pot fi disponibilizate pentru ţări interesate, sau între avioane noi F16, dar ale căror costuri depăşesc actualele posibilităţi financiare ale Guvernului", a declarat Scutaru, pentru MEDIAFAX.

Preşedintele Traian Băsescu declara, în decembrie 2011, după o şedinţă CSAT, că în 2015 perioada de zbor a actualelor MiG-uri se epuizează şi preciza că România nu are resurse pentru 48 de avioane multirol, dar achiziţionarea trebuie să înceapă, chiar şi în ritmul de o aeronavă pe an.

Preşedintele a menţionat că subiectul a fost discutat în CSAT, fără a se lua o decizie. "Se prefigurează o situaţie critică. În 2015, avioanele pe care le avem îşi epuizează resursa, iar România nu este încă în poziţia de a spune că îşi va respecta obligaţiile asumate atunci când a intrat în NATO, şi anume de a contribui cu 48 de astfel de avioane la forţele NATO, dar şi la apărarea propriului teritoriu", spunea preşedintele în decembrie 2011.

El adăuga că, pentru a nu se decredibiliza ca stat membru NATO, România trebuie să evite situaţia în care alte ţări ar veni să execute misiunile de patrulare aeriană. "Ea (patrularea aeriană de către alte ţări - n.r.) este şi costisitoare şi umilitoare din punct de vedere al capacităţii forţelor armate în general şi al forţelor aeriene în special", aprecia Traian Băsescu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici