Teza la Română pentru clasa a VIII-a: cerinţe în baza unei schiţe a lui Caragiale şi o compunere

Publicat: 07 05. 2009, 16:10
Actualizat: 06 11. 2012, 09:20

Pentru primul subiect rezolvat corect, elevii vor primi 60 de puncte. Subiectul cuprinde opt cerinţe, grupate în trei categorii, primele vizând identificarea unui nume predicativ, a câte unui complement indirect şi circumstanţial de mod din textul dat.

Un alt punct a vizat felul propoziţiilor subordonate indicate, transformarea atributului "straniu" din enunţul "a făcut un efort straniu" în propoziţie subordonată atributivă, precizând şi două dintre modificările ce au loc în expansiune.

”Contrage subordonata circumstanţială de timp, «pe când Ghiţă nu ştia», precizând două dintre modificările apărute prin transformare. Motivează folosirea cratimei în structura «se retrase-nchizând uşa»", au fost alte două cerinţe.

Totodată, elevii au avut de formulat ideea principală a unui text aflat în chenar şi, de asemenea, li s-a cerut să precizeze o modalitate indirectă sau un procedeu indirect de caracterizare a unui personaj din textul de lui Ion Luca Caragiale. O altă cerinţă a primului subiect a vizat explicarea semnificaţiei exclamaţiei "Poate că n-aţi văzut bine probele!"

De asemenea, elevii trebuiau să-şi exprime punctul de vedere, într-un text de 15-20 de rânduri, cu privire la semnificaţiile sau mesajul fragmentului citat din opera literară "Triumful talentului" de Ion Luca Caragiale.

Al doilea subiect, notat cu 30 de puncte, a constat în realizarea unei compuneri de caracterizare a unui personaj dintr-un roman studiat.

Toate lucrările vor primi din oficiu zece puncte.

Subiectele şi baramele au fost postate pe site-ul Ministerului Educaţie, după terminarea probei.

Peste 420.000 de elevi au avut de rezolvat subiectul cu numărul 9 pentru teza de la Limba şi literatura română, varianta fiind extrasă, joi de către secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Adriana Pană. Subiectele au fost distribuite către unităţile de învăţământ, iar de la ora 12.00, fiecare elev a avut timp două ore să le rezolve.