Guvernul reclamă la Curtea de Conturi foştii şefi PNL de la IICCMER

Guvernul a sesizat Curtea de Conturi asupra activităţii foştilor directori PNL ai Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului, reclamând costuri nejustificate de conducere în deplasări externe, contracte de achiziţii nelegale, venituri neîncasate şi date lipsă în gestiune.

Urmărește
59 afișări
Imaginea articolului Guvernul reclamă la Curtea de Conturi foştii şefi PNL de la IICCMER

Marius Oprea, Stejărel Olaru şi Dinu Zamfirescu (Imagine: Andrei Pungovschi/Mediafax Foto)

Acuzaţiile de ilegalitate sunt incluse într-un raport de control întocmit de inspectorii Secretariatului General al Guvernului (SGG) privind activitatea Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului (IICCMER) în 2009 şi primele două luni ale anului 2010, obţinut de MEDIAFAX.

În perioada 2009-1 martie 2010, conducerea institutului a fost asigurată de Marius Oprea (ca preşedinte), Lucia Hossu-Longin (secretar general ) şi Stejărel Olaru (director general), este precizat distinct în raportul de control. Institutul Naţional pentru Memoria Exilului Românesc a fost condus de către Dinu Zamfirescu.

Printr-o hotărâre de guvern din 25 noiembrie 2009, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului în România (IICCR) a fost comasat cu Institutul Naţional pentru Memoria Exilului Românesc (INMER), operaţiune în urma căreia în subordinea premierului a fost înfiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc, celelalte două structuri fiind desfiinţate.

În documentul de control obţinut de MEDIAFAX se arată că inspectorii din compartimentul de control al SGG au verificat, printre altele, modul în care la cele două institute a fost respectată legea cu privire la contractele şi raporturile de muncă, gestionarea documentelor de resurse umane, prezenţa la serviciu, plata salariilor, situaţia debitorilor, numărul delegaţiilor şi deplasărilor, precum şi îndeplinirea obiectivelor înscrise în acestea şi au descoperit o serie de ilegalităţi.

Astfel, controlul SGG a relevat că în arhiva IICCR nu sunt depuse mandatele deplasărilor în străinătate ale fostului preşedinte Marius Oprea, efectuate în anii 2009 şi 2010, care să fie semnate de premier şi/sau SGG şi avizate de Ministerul Afacerilor Externe, potrivit prevederilor legale.

"Această situaţie implică probleme de legalitate atât cu privire la mandatul acestuia, cât şi legate de modul în care s-au cheltuit bani din bugetul de stat în acest scop. S-au solicitat Curţii de Conturi informaţii în legătura cu efectuarea de către Curte a vreunui control la Institut", arată sursa citată.

Conform notei de control, unul dintre experţii IICCR a efectuat o deplasare la Freiburg (Germania) chiar în perioada Sărbătorilor de Iarnă, în intervalul 30 decembrie 2009-12 ianuarie 2010, pentru documentare în vederea întocmirii unei teze de doctorat care necesita cercetarea surselor arhivistice și bibliografice la biblioteca din Freiburg, singura care deţine publicaţii din exil, deşi prin referatul încheiat de acest expert la 31 august 2009 era precizat că cercetarea știinţifică respectivă ar fi trebuit să se desfăşoare în perioada 17 septembrie-1 octombrie 2009.

"Până la numirea noii conduceri, Marius Oprea a emis o decizie prin care şi-a delegat atribuţiile de reprezentare pentru perioada 17 februarie-8 martie 2010 către directorul general Stejărel Olaru, întrucât urma să-și efectueze o parte din concediu de odihnă în perioada 1-8 martie. În data de 22 februarie, Stejărel Olaru a solicitat efectuarea unui concediu de odihnă aferent anului 2009 începând cu data de 1 martie 2010, cerere aprobată de Lucia Hossu-Longin, fără a lua în considerare faptul că în această perioadă îi fuseseră delegate o serie de competenţe de la Marius Oprea, care se afla la rândul lui în concediu de odihnă", se arată în raport.

Inspectorii guvernamentali mai arată că fostul preşedinte al institutului, Marius Oprea, nu avea acces la informaţii clasificate, dar o parte dintre subordonaţii săi aveau acest drept, un astfel de aviz fiind însă necesar unui conducător de instituţie care lucrează sau intră în contact cu documente clasificate, pentru a-şi exercita în mod complet atribuţiile de reprezentare a instituţiei şi raporturile ierarhice cu subalternii.

"Referitor la Registrul de evidenţă al informaţiilor secrete de serviciu, menţionăm că la nivelul IICCR acesta a fost completat atât la rubrica de intrare, cât şi de ieşire, fiind făcută o singura înregistrare aferentă anului 2009 şi patru aferente anului 2010, an pentru care nu au fost completate toate informaţiile conform rubricilor din registru", arată inspectorii.

Institutul nu a prezentat echipei de control niciun proces verbal sau vreo hotărâre a Consiliului ştiinţific al Institutului din care făceau parte nume sonore şi personalităţi ale vieţii publice (deşi acesta avea obligaţia să se întrunească de cel puţin 4 ori pe an pentru avizarea rapoartelor trimestriale), iar din analiza situaţiilor financiare, anexe la Protocolul de comasare a celor două institute, s-a constatat că noul institut înfiinţat a început activitatea cu o creanţă neîncasată în valoare de peste 24.700 lei şi care reprezintă venituri neîncasate din vânzarea de cărţi de specialitate.

Inspectorii acuză totodată încheierea de către fostul director general Stejărel Olaru, în numele IICCMER, a unui contract în valoare de 120.000 lei pentru realizarea a două producţii documentare, intitulate "Ceaușescu, o biografie" şi "Spaţiul concetraţionar românesc" (cu durata de 52 minute fiecare şi a cărei durată de execuţie este prevazută a fi 15 decembrie 2010). Valoarea acestui contract reprezintă 86% din prevederea bugetară aferentă titlului "alte cheltuieli" ale anului 2010, în condiţiile în care Stejărel Olaru nu avea însă, la data încheierii contractului, nicio calitate de a angaja patrimonial instituţia, întrucât funcţia de director general nu mai era prevăzută în statul de funcţii după înfiinţarea noului institut.

Nerespectarea legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice, nerespectarea legii de către persoanele cu atribuţii privind confirmarea exactităţii şi realităţii serviciilor prestate IICCR, emiterea de către preşedintele IICCR a unei decizii de acordare a 6 salarii brute la încetarea raporturilor de muncă din motive ce nu ţin de persoana salariatului cu încălcarea prevederilor legale privind acordarea drepturilor salariale, întrucât salariaţii institutului aveau încheiate contracte individuale de muncă şi nu contracte colective, şi lipsa evaluării anuale a performanţelor individuale ale personalului sunt alte nereguli indicate de către inspectori.

Personalul INMER a completat partea din fişele de evaluare obligatorii, iar acestea au fost ulterior predate preşedintelui cu obligaţia de a le înainta pentru evaluarea finală Ministerului Culturii, dar la momentul controlului aceste fişe nu au mai fost returnate, negăsindu-se la dosarele de personal.

În baza unei decizii a preşedintelui IICCR, personalul a beneficiat în acelaşi timp atât de spor de confidenţialitate (15%), cât şi de spor de suprasolicitare neuropsihică (10%) și de condiţii vătămătoare (10%).

Nota de control mai relevă că toate achziţiile din 2009 au fost efectuate prin cumpărare directă, că ambele institute au avut o pondere aproximativ egală a funcţiilor administrative cu cele de cercetători ştiinţifici şi că din cadrul IICCR lipsea un compartiment distinct pentru relaţii cu publicul, cu atribuţii în ceea ce priveşte înregistrarea şi rezolvarea petiţiilor, precum şi registrul de evidenţă a acestora.

În urma verificărilor proprii, Guvernul a solicitat efectuarea unui control de specialitate de către Curtea de Conturi pentru perioada de la înfiinţarea celor două institute şi până la comasarea prin fuziune.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici