Mijlocul de transport a circulat mai întâi pe strada Canta din Iaşi, apoi în panta unde s-a produs accidentul din zona Copou, fiind suspus unor teste la sistemul de frânare. De fiecare dată, tramvaiul a oprit în momentul în care au fost acţionate frânele.
În zona Copou, vagonul a fost oprit mai întâi în staţia de la Universitate, apoi în zona Casei Universitarilor, iar în ambele cazuri tramvaiul s-a oprit în momentul în care vatmanul a acţionat frânele.
„Am acţionat frânele succesiv la 30, la 40 şi la 55 de kilometri la oră. Sistemul de frânare nu a avut probleme la probele făcute. Este clar că vatmanul avea frâne în momentul impactului. Problema este ce l-a făcut să le acţioneze atât de târziu în momentul accidentului. Înclin să cred că a fost vorba despre o eroare umană”, a declarat Radu Gaiginschi, profesor în cadrul Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi, membru al comisie de expertiză.
Testele s-au încheiat în jurul orei 01.30, când tramvaiul a fost readus în depou şi sigilat într-o hală separată.
Directorul regiei locale de transport, Maricel Ghercă, a afirmat că la testele efectuate în panta unde s-a produs accidentul a participat şi vatmanul care conducea luni mijlocul de transport.
„Am vorbit cu vatmanul şi l-am întrebat ce crede el că s-a întâmplat. Nu a putut să-mi explice. Eu nu pot să mă pronunţ vizavi de rezultatul testelor. Şi celelalte tramvaie de acest tip vor testate, pe rând, în trafic„, a afirmat directorul regiei, Maricel Ghercă.
Potrivit acestuia, membrii comisiei constituite în acest caz vor continua expertizarea mijlocului de transport şi se va apela inclusiv la spacialişti elveţieni.
O expertiză a tramvaiului a fost făcută şi în noaptea de luni spre marţi, concluzia specialiştilor fiind că sistemul de frânare al tramvaiului funcţionează.
Un accident s-a petrecut luni după-amiază, în jurul orei 14.00, în zona „Fundaţie”, o zonă intens circulată din municipiul Iaşi, după ce un tramvai a intrat într-o coloană de maşini care erau oprite, pe linia de rulare a mijlocului de transport, la semafor.