InSecuritate. Contraamiralul Mihai Panait, şeful Statului Major al Forţelor Navale Române: Începând cu februarie 2022, avem o nouă provocare în Marea Neagră: minele care vin din zona de război

  • Contraamiralul Mihai Panait: Avem încă aşa numitele baraje de mine istorice, din cel de-al doilea Război Mondial. Periodic, pe timpul desfăşurării exerciţiilor multinaţionale conduse de către forţele navale româneşti împreună cu partenerii NATO identificăm, cercetăm şi curăţăm aceste zone unde încă au rămas mine din barajele de mine istorice.
  • Contraamiralul Mihai Panait: În momentul de faţă au fost distruse 25 de mine. Sunt distruse mine în principal în zona ucraineană, acolo au fost cele mai multe, una în zona Bulgariei, două în zona României şi trei în zona Turciei. Minele sunt un real pericol. Nu poate fi ignorat acest pericol.
  • Contraamiralul Mihai Panait: Am înfiinţat în cadrul Academiei Navale catedre cu specialităţi noi astfel încât să facem faţă provocărilor viitorului. Avem un program de modernizare, de dezvoltare al Forţelor Navale Române, un program de 20 de ani, cu viziune pe anul 2040.
Urmărește
3487 afișări
Imaginea articolului InSecuritate. Contraamiralul Mihai Panait, şeful Statului Major al Forţelor Navale Române: Începând cu februarie 2022, avem o nouă provocare în Marea Neagră: minele care vin din zona de război

Contraamiralul Mihai Panait, şeful Statului Major al Forţelor Navale Române afirmă că, pe lângă minele provenite din al doilea Război Mondial, marinarii militari români se confruntă cu o nouă provocare: minele care vin din zona Ucrainei după invazia rusească.

Contraamiralul Mihai Panait spune că minarea şi deminarea sunt operaţiuni complexe şi periculoase, dar prin colaborarea cu celelalte instituţii ale statului, Forţele Navale Române au stabilit un plan menit să protejeze cetăţenii şi navele comerciale.

Şeful Statului Major al Forţelor Navale Române mai spune că echipajele sunt pregătite şi dotate cu tehnica necesară pentru pentru deminarea Mării Negre, până în prezent fiind distruse 25 de mine.

Contraamiralul Mihai Panait dezvăluie, tototată, că ne confruntăm cu un trafic comercial intens, peste 300 de nave aflându-se în porturile maritime şi fluviale româneşti, ceea ce presupune un efort deosebit din partea autorităţilor pentru a asigura siguranţa navigaţiei.

Prezentăm principalele declaraţii ale contraamiralului Mihai Panait, şeful Statului Major al Forţelor Navale Române, sâmbătă seara, la emisiunea InSecuritate, de la Aleph News:

Mihai Panait: Minarea este o misiune deosebit de complexă. Noi, specialiştii din Marină, spunem că a mina este o artă, o artă operativă. Este o misiune foarte complexă şi foarte dificilă, ca şi operaţiunea de deminare. În egală măsură, sunt două misiuni foarte complexe care necesită o pregătire îndelungată, echipaje profesioniste şi capabilităţi deosebite din partea navelor care execute aceste misiuni.

Mihai Panait: Avem încă aşa numitele baraje de mine istorice, din cel de-al doilea Război Mondial. Periodic, pe timpul desfăşurării exerciţiilor multinaţionale conduse de către forţele navale româneşti împreună cu partenerii NATO identificăm, cercetăm şi curăţăm aceste zone unde încă au rămas mine din barajele de mine istorice. Ele nu sunt periculoase pentru navigaţie în momentul acesta pentru că sunt pe fundul mării, dar, din când în când, aşa cum s-a şi observat, din cauza vechimii sau a condiţiilor meteo, mişcărilor naturale, o parte din ele pot ieşi la suprafaţă. Avem capabilităţile necesare pentru a le distruge (…)

“Sunt distruse mine în principal în zona ucraineană”

Mihai Panait: Începând cu februarie 2022 avem o nouă provocare în Marea Neagră, acest pericol al minelor care vin din zona de război, din zona de nord a Mării Negre. Este o acţiune deosebit de complexă pe care trebuie să o desfăşurăm zilnic, cu navele, cu aeronavele cu mijloacele şi cu personalul din cadrul Forţelor Navale Române. Până în momentul de faţă am reuşit să performăm. Am distrus cele două mine care au fost în zona de responsabilitate a României, a Forţelor Navale Române. În momentul de faţă au fost distruse 25 de mine. Sunt distruse mine în principal în zona ucraineană, acolo au fost cele mai multe, una în zona Bulgariei, două în zona României şi trei în zona Turciei.

Mihai Panait: Minele sunt un real pericol.  Nu poate fi ignorat acest pericol. Noi am încercat să conştientizăm toţi operatorii economici şi toate autorităţile care au responsabilităţi sau coordonează navele pe traficul din Marea Neagră. Încă de la începutul apariţiei acestui pericol am desfăşurat succesiv şedinţe, grupuri de lucru pentru a informa autorităţile din domeniu şi operatorii economici astfel încât să respecte ce am recomandat. Am stabilit rute de comunicaţii navale, pase de acces pe intrările în principalele porturi maritime româneşti Mangalia, Constanţa, Midia. Am stabilit un drum intermediar în zona de responsabilitate între Mangalia şi Sulina astfel încât navele să poată circula, traversa în siguranţă aceste rute. Pe rutele acestea, noi verificăm zilnic cu navele noastre din dotare, cu navele Gărzii de Coastă, cu elicopterele noastre şi ale Gărzii de Coastă, cu avioanele partenerilor noştri din NATO.

“În istoria noastră nu am avut o situaţie cu un trafic comercial atât de intens”

Mihai Panait: În Marea Neagră, în porturile româneşti şi în porturile fluviale de pe Dunărea martimă, în momentul de faţă avem un număr impresionant de nave comerciale pentru executarea traficului de mărfuri, în principal din zona ucraineană, pentru a transporta cerealele (…) În istoria noastră nu am avut o situaţie cu un trafic comercial atât de intens. În momentul de faţă avem peste 150 de nave în rada amenajată şi neamenajată din faţa portului Sulina care încearcă să traverseze Dunărea martimă, canalul Sulina pentru a ajunge în porturile româneşti de la Galaţi, Brăila, Reni, Ismail, pe braţul Chilia din Ucraina, pentru a prelua aceste mărfuri, cerealele. Avem de asemenea în rada portului Constanţa peste 50 de nave şi în porturile maritime şi fluviale peste 150 de nave. Ceea ce înseamnă că sunt peste 300 de nave în zona noastră de responsabilitate, la mare şi pe fluviu. Este un efort deosebit din partea autorităţilor pentru a asigura siguranţa navigaţiei în primul rând.

Mihai Panait: Canalul Bîstroe este acum folosit, dar capacitatea lui nu permite tranzitul unui număr mai mare de 4-6 nave pe zi şi cel mai important trafic se desfăşoară pe Dunărea martimă, pe Canalul Sulina, de la Sulina în porturile româneşti Brăila, Galaţi, Reni, Ismail în porturile ucrainene.

30.000 km pătraţi, de două ori suprafaţa Dobrogei, zona de responsabilitate Forţelor Navale Române

Mihai Panait: Noi, Forţele Navale Române, luptăm şi încercăm să dezvoltăm această conştiinţă maritimă în rândul instituţiilor statului, dar şi al cetăţenilor români pentru că este foarte important suportul oamenilor. Zona de responsabilitate a Forţelor Navale la Marea Neagră cuprinde tot ceea ce înseamnă apele teritoriale care se întind până la 12 mile marine, zona contiguă a României care se întinde până la 24 mile marine şi zona economică exclusive care se poate întinde în conformitate cu legislaţia internaţională până la 220 mile marine. Nu permite suprafaţa Mării Negre să avem o zonă economică exclusivă până la 120 de mile, dar avem o zonă economică care se întinde până la 110 mile marine, ceea ce reprezintă pentru noi, pentru forţele navale, 30.000 km pătraţi, de două ori suprafaţa Dobrogei.

Mihai Panait: Menţinerea libertăţii de navigaţie pe mările şi oceanele lumii este o misiune a NATO, şi pentru noi, pentru Forţele Navale Române, în zona noastră de responsabilitate, în Marea Neagră, este de asemenea deosebit de importantă. Ne conectăm cu toate structurile din NATO încă din timp de pace prin desfăşurarea unui set complex de exerciţii, exerciţii naţionale, multinaţionale şi internaţionale. Un set de exerciţii care trebuie să aducă în permanenţă nivelul de pregătire al structurilor, al forţelor, al echipajelor navelor, pe diferite domenii, la standardele NATO, care trebuie să fie întotdeauna gata de luptă, ceea ce înseamnă că în domeniul maritim, antisubmarine, al luptei la suprafaţă, luptei împotriva minelor, luptei împotriva mijloacelor aeriene, al războiului electronic sau în diversele domenii care sunt acum la modă în acest război hibrid, necesită o pregătire deosebit de importantă. Pe perioada unui an de instrucţie, planificăm aceste exerciţii astfel încât să menţinem nivelul de interoperabilitate, să pregătim noi capabilităţi, să evaluăm, să fie gata pentru acţiunile de răspuns rapid sau de a participa în grupările NATO.

“Am reuşit să reînfiinţăm secţia militară din cadrul Universităţii Dunărea de Jos, noi catedre cu specialităţi noi

Mihai Panait: Este foarte important să dezvoltăm domeniul educaţiei, să investim în educaţie, să investim în viitorul Forţelor Navale, prin investiţia în cadrul şcolilor militare de marină. Şi mă refer aici la Colegiul naţional la Alexandru Ioan Cuza, colegiu reînfiinţat în urmă cu 4 ani, Academia Navală Mircea cel Bătrân, Şcoala militară de maiştri pentru forţele navale sau Şcoala de instruire interarme. Am reuşit să reînfiinţăm secţia militară din cadrul Universităţii Dunărea de Jos, cu 8 ingineri de arhitectură navală, ieşiţi de pe băncile şcolii în această vară şi avem încă 15 viitori ofiţeri ingineri de marina, de instructor de nave, de arhitectură navală în această universitates şi le mulţumim pentru colaborarea deosebită pe care o avem. Încercăm prin această interacţiune cu părinţii, cu instituţiile de învăţământ civile să dezvoltăm cunoaşterea în domeniul naval, să dezvoltăm dragostea în rândul tinerilor, al cadeţilor pe care îi avem în aceste şcoli, pentru mare, pentru fluviu şi pentru navă. Aşa putem să construim echipajul şi să mergem mai departe cu acest spirit al marinei.

Mihai Panait: Am înfiinţat în cadrul Academiei Navale catedre cu specialităţi noi astfel încât să facem faţă provocărilor viitorului, dar nu numai în domeniul educaţiei şi al formării tinerilor ofiţeri sau maiştri militari am făcut paşi. Avem un program de modernizare, de dezvoltare al Forţelor Navale Române, un program de 20 de ani, cu viziune pe anul 2040, în conformitate cu analiza strategică a Apărării, dezvoltată la nivelul Statului Major al Apărării, al Ministerului Apărării Naţionale, şi, am început să dezvoltăm, să modernizăm echipamentele şi navele actuale, cele care suportă şi pot fi modernizate, printer ele este acest puitor de mine şi am reuşit să îndeplinim misiuni importante în ultimii ani. Am muncit 4 ani ca să modernizăm această navă. Avem şi alte proiecte de modernizare pentru navele purtătoare de rachete, pentru dragoarele maritime pe care le avem în dotare, pentru toate cele 3 fregate. Una dintre ele, Mărăşeşti, se află acum în proces de reparaţii şi modernizare în şantierul naval Constanţa.

Program pentru dotarea Forţelor Navale cu rachete de coastă

Mihai Panait: Avem un program de înzestrare în acelaşi timp. Primul program concretizat, s-au semnat documentele anul trecut, pentru dotarea Forţelor Navale cu un sistem de rachete de coastă. La finalul anului 2024 acest sistem va fi integrat în Forţele Navale Române. Până atunci lucrăm pentru dezvoltarea infrastructurii necesare pentru pregătirea personalului ca să fie în măsură să exploateze aceste sisteme. Împreună cu partenerul strategic american am semnat acest contract. Şi sunt o serie de alte programe de înzestrare până în 2040, plecând de la vânătoare de mine, submarine, fregate, corvete, vedete navale pentru intervenţie cu scafandri sau în domeniul infanteriei marine, care este un domeniu foarte important pentru forţele navale, pentru executarea misiunilor în zona noastră de responsabilitate, sau în domeniul aerian pe dotarea cu elicoptere, suplimentar faţă de ceea ce avem în momentul de faţă la Forţele Navale Române.

Mesaj de Ziua Marinei

Mihai Panait: În primul rând aş dori să mulţumesc tuturor membrilor echipajului Forţelor Navale Române pentru ceea ce au făcut, pentru ceea ce am făcut împreună în acest an de instrucţie, să mulţumesc familiilor lor pentru suportul adus pe întreaga perioadă şi tuturor colaboratorilor noştri. Să le urăm tuturor un călduros La mulţi ani, mare bună, vânt în toate pânzele. Aşa vă doresc dumneavoastră şi telespectatorilor dumneavoastră.

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici