Este pentru prima dată când o operă regizată de o femeie ajunge în top zece. Sondajul, care se desfăşoară la fiecare zece ani, a fost criticat pentru lipsa de diversitate.
Locul câştigător a fost ocupat timp de 40 de ani de „Citizen Kane” al lui Orson Welles.
Acesta a fost depăşit în 2012 de filmul „Vertigo” al lui Alfred Hitchcock.
„Jeanne Dielman”, lansat în 1975, este povestea unei văduve belgiene care recurge la prostituţie pentru a se descurca, dar îşi ucide unul dintre clienţi. Filmul are o durată de aproape trei ore şi jumătate.
Deşi nu este la fel de cunoscut în afara lumii criticii de film ca în cazul câştigătorilor precedenţi, a fost lăudat ca fiind o „capodoperă” şi o piesă revoluţionară a filmului feminist.
Chantal Akerman, regizoarea belgiană, a murit în 2015, la vârsta de 65 de ani.
Lillian Crawford, un critic de film şi scriitor care a contribuit la sondaj, a declarat că filmul este „textul esenţial” al cinematografiei feministe.
Sondajul a fost organizat de revista Sight and Sound a British Film Institute’s Sight and Sound în fiecare deceniu începând din 1952.
Demersul s-a confruntat în trecut cu critici pentru lipsa de diversitate în rândul experţilor chestionaţi şi a listei celor mai bune 100 de filme alese.
În 2012, „Jeanne Dielman” a fost unul dintre cele doar două filme regizate de femei care au intrat pe listă, alături de unul realizat de un regizor de culoare – „Touki Bouki”, de Djibril Diop Mambéty.
De-a lungul anilor, numărul şi diversitatea persoanelor consultate au crescut. În acest an, 1 639 de critici, distribuitori, curatori, arhivişti şi cadre universitare au fost invitaţi să aleagă cele mai bune zece filme.
Câştigătorul de data trecută, „Vertigo”, s-a clasat pe locul al doilea, în timp ce „Citizen Kane” a ocupat locul al treilea.
„Tokyo Story”, de Yasujirō Ozu, a ocupat locul al patrulea, urmat de In the „Mood for Love”, de Wong Kar Wai, pe locul al cincilea.