Legislaţia prevede incompatibitatea dintre funcţia de primar şi cea de ministru

Constituţia României prevede, la articolul 105, că funcţia de membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei funcţii publice de autoritate, cu excepţia celei de parlamentar, iar în Legea 161/2003 se menţionează explicit că funcţia de primar este incompatibilă cu cea de ministru.

Urmărește
2174 afișări
Imaginea articolului Legislaţia prevede incompatibitatea dintre funcţia de primar şi cea de ministru

Legislaţia prevede incompatibitatea dintre funcţia de primar şi cea de ministru (Imagine: Shutterstock)

Potrivit articolului 105 din Constituţie, funcţia de membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei funcţii publice de autoritate, cu excepţia celei de deputat sau de senator. De asemenea, Constituţia prevede că funcţia de ministru este incompatibilă cu exercitarea unei funcţii de reprezentare profesională salarizate în cadrul organizaţiilor cu scop comercial. Alienatul 2 menţionează că alte incompatibilităţi se stabilesc prin lege organică.

Totodată, Legea 161 din 19 aprilie 2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, menţionează, la articolul 87, incompatibilităţile funcţiei de primar.

Astfel, funcţia de primar şi viceprimar, primar general şi viceprimar al municipiului Bucureşti, preşedinte şi vicepreşedinte al consiliului judeţean este incompatibilă cu următoarele funcţii: consilier local, prefect sau subprefect, funcţionar public sau angajat cu contract individual de muncă, indiferent de durata acestuia, preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie ori cenzor sau orice funcţie de conducere ori de execuţie la societăţile comerciale, inclusiv bănci sau alte instituţii de credit, societăţi de asigurare şi cele financiare, la regiile autonome de interes naţional sau local, la companiile şi societăţile naţionale, precum şi la instituţiile publice, preşedinte sau de secretar al adunărilor generale ale acţionarilor sau asociaţilor la o societate comercială, reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale în adunările generale ale societăţilor comerciale de interes local sau de reprezentant al statului în adunarea generală a unei societăţi comerciale de interes naţional, calitatea de comerciant persoană fizică, calitatea de membru al unui grup de interes economic.

În plus, funcţia de primar este incompatibilă cu cea de deputat sau senator, dar şi cu funcţia de ministru, secretar de stat, subsecretar de stat sau o altă funcţie asimilată acestora, precum şi orice alte funcţii publice sau activităţi remunerate, în ţară sau în străinătate, cu excepţia funcţiei de cadru didactic sau a funcţiilor în cadrul unor asociaţii, fundaţii sau alte organizaţii neguvernamentale.

Articolul 91 alineatul 3 din Legea 161/2003 precizează că alesul local poate renunţa la funcţia deţinută înainte de a fi numit sau ales în funcţia care atrage starea de incompatibilitate sau în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în această funcţie.

În situaţia în care alesul local aflat în stare de incompatibilitate nu renunţă la una dintre cele două funcţii incompatibile în termenul prevăzut la alin. 3, prefectul va emite un ordin prin care constată încetarea de drept a mandatului de ales local la data împlinirii termenului de 15 zile.

În plus, şi legislaţia privind administraţia locală menţionează condiţiile în care are loc încetarea mandatului primarului, respectiv suspendarea din funcţie a acestuia.

Astfel, Legea administraţiei publice locale 215 din 23 aprilie 2001 enumeră, la articolul 72, situaţiile în care mandatul primarului încetează de drept: a) demisie; b) incompatibilitate; c) schimbarea domiciliului într-o altă unitate administrativ-teritorială; d) imposibilitatea de a fi exercitat mandatul pe o perioadă mai mare de 6 luni consecutive, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 77 alin. (2); e) când se constată, după validarea mandatului, că alegerea s-a făcut prin fraudă electorală sau prin orice altă încălcare a Legii privind alegerile locale; f) a fost condamnat, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, la o pedeapsă privată de libertate; g) punerea sub interdicţie judecătorească; h) pierderea drepturilor electorale; i) când, în exercitarea atribuţiilor ce îi revin prin lege, a emis 3 dispoziţii cu caracter normativ într-un interval de 3 luni, care au fost anulate de instanţa de contencios administrativ prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă; j) deces.

La articolul 77, alineatul 2, se mai precizează că mandatul primarului se suspendă de drept numai în cazul în care acesta a fost arestat preventiv.

Potrivit legii, măsura arestării preventive se comunică de îndată de către Parchet sau de instanţa de judecată, după caz, prefectului, care, prin ordin, constată suspendarea mandatului. Suspendarea durează până la încetarea situaţiei de arest preventiv.

Primarul Sibiului, Klaus Iohannis, propus, vineri, de PNL, pentru funcţiile de vicepremier şi de ministru de Interne, a declarat că nu este dispus să renunţe foarte uşor la Primărie şi că, dacă legislaţia permite, va păstra funcţia, concomitent cu poziţiile din Guvern, apreciind că se pot găsi soluţii de interimat pentru o perioadă rezonabilă de timp.

"Nu sunt dispus să renunţ foarte uşor la primărie, există antecedente - un fost primar general care a putut să fie în acelaşi timp şi prim-ministru, aflat aici în sală", a afirmat Iohannis, făcând referire la Victor Ciorbea.

El a spus că, dacă legislaţia permite acest lucru, va apela la această legislaţie.

"Dacă legislaţia permite acest lucru, pot să vă spun, da, voi face apel la legislaţie. Nu e o chestiune de strictă urgenţă, azi, mâine, poimâine, dar cred că se găsesc soluţii pentru a realiza un interimat de o lungime rezonabilă pentru a vedea cum evoluează lucrurile", a afirmat Iohannis.

El a mai spus că se simte obligat să caute metode pentru un interimat rezonabil, respectiv de câteva luni.

Iohannis a precizat că va folosi o "excepţie" legală pentru a se suspenda de la Primărie, "dacă va fi cazul".

"Având în vedere că la Sibiu am obţinut în jur de 80% din voturi, mă simt obligat faţă de sibieni, evident că mă simt obligat faţă de partid şi faţă de preşedintele partidului pentru a face pasul pe care l-am făcut astăzi, dar nu aş putea să vă spun cu mare uşurinţă «Ok, acum ştergem cu buretele şi plec mâine de la primărie». Nu plec mâine de la primărie şi voi căuta metode pentru un interimat rezonabil, asta înseamnă câteva luni de zile", a declarat Iohannis.

El a precizat că rămâne de văzut şi cum se va descurca în Guvern.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici