Prima pagină » Social » DNSC: Atenţie la reduceri false şi investiţii miraculoase! Evitaţi capcanele în sezoul cadourilor

DNSC: Atenţie la reduceri false şi investiţii miraculoase! Evitaţi capcanele în sezoul cadourilor

DNSC: Atenţie la reduceri false şi investiţii miraculoase! Evitaţi capcanele în sezoul cadourilor
Gabriel Pecheanu
05 dec. 2024, 10:30, Social

Sezonul sărbătorilor este o perioadă în care tentativele de fraudă online ating cote maxime. Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC), Poliţia Română şi Asociaţia Română a Băncilor (ARB), iniţiatorii proiectului naţional de conştientizare #SigurantaOnline (sigurantaonline.ro), oferă sfaturi esenţiale pentru o vacanţă liniştită, fără incidente financiare sau de securitate.

Campania SigurantaOnline le oferă utilizatorilor informaţii clare şi utile despre cele mai comune tipuri de fraudă şi cum pot fi prevenite.

Ghid de prevenire a fraudelor: recunoaşte tipologiile periculoase

1.Frauda „Reduceri false”

• Exemplu: Reducerile exagerate sau ofertele care par „prea bune pentru a fi adevărate” sunt adesea capcane. Accesarea linkurilor sau efectuarea plăţilor prin aceste platforme poate duce la furtul datelor personale şi financiare.
• Recomandare: Acordaţi o atenţie sporită site-urilor de cumpărături şi evitaţi mirajul ofertelor prea bune ca să fie adevărate!

2. Frauda de tip „Investiţii miraculoase”

• Exemplu: Dacă cineva îţi oferă o oportunitate „unică” de investiţie cu „zero riscuri” şi „venituri garantate” într-un timp scurt, fii sigur că este o fraudă.
• Recomandare: Nu există surse de îmbogăţire rapidă! Nu instalaţi aplicaţii legate de investiţii la cererea unor consultanţi financiari şi, înainte de a investi, verificaţi dacă oferta este reală.

3. Frauda de tip Spoofing (preluarea identităţii altei instituţii/persoane)

• Exemplu: Indiferent de numărul/denumirea instituţiei afişat/ă pe ecranul telefonului, reţineţi că niciun angajat al Băncii, Poliţiei sau altei autorităţi nu va cere să faceţi un transfer, să accesaţi un credit sau să oferiţi datele cardului bancar.
• Recomandare: Nu vă lăsaţi manipulaţi! Evitaţi să faceţi orice plată sub presiune! Infractorii pot să folosească orice pretexte, datoria dumneavoastră este să faceţi toate verificările înainte de a acţiona. Spre exemplu, sunaţi la bancă apelând numărul de telefon de pe site-ul băncii, dacă primiţi un telefon suspect legat de conturile bancare.

4. Frauda „Phishing” (e-mailuri sau mesaje suspecte)

• Exemplu: Mesajele care solicită actualizarea urgentă a datelor contului sau confirmarea plăţii prin linkuri suspecte pot redirecţiona utilizatorii către pagini false care colectează informaţii sensibile.
• Recomandare: Actualizaţi datele personale prin canalele oficiale puse la dispoziţie de banca la care aveţi cont. Nu furnizaţi niciodată datele de conectate la Intermet/Mobile Banking şi nici datele de pe faţa şi spatele cardului. Datele de card se folosesc doar de utilizatorul acestuia când efectuează plăţi pe site-uri securizate şi nu atunci când este conentat la o reţea WI-FI public, ci trebuie să fie securizată.

5. Frauda „Social Media Giveaway”

• Exemplu: Concursurile false de pe reţele sociale care solicită date personale sau plăţi „pentru revendicarea premiului” pot fi capcane pentru furtul identităţii sau accesarea conturilor financiare.
• Rămâneţi vigilenţi la tentativele de fraudă online.

Autorităţile oferă şi alte recomandări pentru sărbători liniştite: „Folosiţi metode sigure de plată prin platforme recunoscute. Protejaţi-vă dispozitivele cu software actualizat şi cu soluţii antivirus. Nu partajaţi niciodată datele sensibile, cum ar fi PIN-ul cardului sau parolele, prin e-mail sau telefon. Fiţi vigilenţi la orice ofertă „”.