Mandat de arestare preventivă în lipsă pentru Mihai Necolaiciuc

Judecătoria Sectorului 1 a decis, joi, arestarea preventivă în lipsă a lui Mihai Necolaiciuc, pentru o perioadă de 30 de zile, într-un nou dosar în care acesta este acuzat de deturnarea unor fonduri europene.

Urmărește
30 afișări
Imaginea articolului Mandat de arestare preventivă în lipsă pentru Mihai Necolaiciuc

Mandat de arestare preventivă în lipsă pentru Mihai Necolaiciuc (Imagine: Liviu Chirica/Mediafax Foto)

Hotărârea nu este definitivă, putând fi atacată cu recurs.

În acest dosar, procurorii anticorupţie îl acuză pe Necolaiciuc că, în calitate de director general al CN CFR şi de ordonator principal de credite, a dispus utilizarea sumei de 184,381 miliarde de lei vechi provenită din creditul acordat CN CFR de Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru finanţarea "Proiectului de reconstrucţie pentru eliminarea efectelor inundaţiilor", în alte scopuri decât cele pentru care s-a prin contractul de finanţare.

În referatul cu propunerea de arestare prezentat, joi, instanţei Judecătoriei Sectorului 1, procurorii DNA susţin că astfel s-a obţinut un folos necunvenit de către mai multe societăţi comerciale. Anchetatorii mai arată, în documentul citat şi intrat în posesia MEDIAFAX, că suma de 109,729 miliarde de lei vechi, provenită din creditul BEI, a fost utilizată pentru plata preferenţială şi fără legătură cu finanţarea proiectului BEI a unor facturi fiscale emise de 66 de societăţi comerciale.

Procurorii îl mai acuză pe Necolaiciuc că a dispus achiziţionarea de produse de la mai multe societăţi comerciale cu nerespectarea normelor legale privind selecţia furnizorilor, în lipsa referatelor de necesitate, a planului de investiţii sau a bugetelor aprobate, dispunând efectuarea plăţilor către furnizorii selectaţi deşi bunurile nu au fost livreate, prejudiciul fiind în această situaţie de 51,110 miliarde lei vechi.

În documentul citat se arată că prin OG 97 din 2000 s-a ratificat contractul de finanţare dintre România şi BEI în vederea finanţării "Proiectului de reconstrucţie pentru eliminarea efectelor inundaţiilor". Implementarea contractului de finanţare urma să se realizeze de către coordonatorii de proiect, respectiv Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi Ministerul Transporturilor, prin agenţiile de implementare, printre care a fost nominalizată şi CN CFR, mai arată procurorii DNA.

Conform contractului de finanţare, Guvernul României, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, urma să folosească împrumutul exclusiv pentru finanţarea Schemelor pentru care nu au fost efectuate alocări de către BEI.

Procurorii anticorupţie arată în referat că, ulterior acordării împrumutului, Ministerul Transporturilor a delegat CN CFR întreaga autoritate şi responsabilitate pentru executarea "alocaţiei numărul 2" din cadrul proiectului, precum şi utilizarea sumelor alocate din împrumut, în conformitate cu contractul de finanţare. Această convenţie a fost semnată la acea vreme de Mihai Necolaiciuc şi de directorul economic Matei Marina.

Astfel, în perioada 2000 - decembrie 2002, Ministerul Transporturilor a virat în conturile CN CFR 615,537 miliarde de lei vechi, bani care trebuiau folosiţi exclusiv pentru finanţarea schemelor aprobate de BEI privind realizarea lucrărilor de reconstrucţie pentru eliminarea efectelor inundaţiilor, conform contractului de împrumut, a celui de subîmprumut şi a convenţiei de implementare.

Anchetatorii mai arată, în documentul citat, că cei 615,537 miliarde de lei vechi au fost utilizaţi de reprezentanţii CFR în alte scopuri decât pentru finanţarea schemelor eligibile aprobate de BEI  în cadrul contractului de finanţare.

Mai mulţi angajaţi ai CFR din acea perioadă au arătat, în declaraţiile lor, că "stabilirea facturilor ce urmau a fi achitate, precum şi conturile din care se efectuau plăţile erau stabilite zilnic, în mod exclusiv şi discreţionar de către directorul general al CN CFR, în acest sens fiind întocmite liste cu facturi şi conturi care erau transmise direcţiilor de specialitate din cadrul Companiei şi Societăţii de Management Financiar, pentru întocmirea ordinelor de plată".

Tot în referat se arată că Necolaiciuc, pentru a putea dispune discreţionar de fondurile BEI, nu a desemnat o persoană responsabilă cu supravegherea utilizării acestora, deşi o astfel de măsură era impusă de prin Convenţia de implementare semnată cu Ministerul Transporturilor.

Anchetatorii precizează în referat că Necolaiciuc este cel care a semnat majoritatea ordinelor de plată prin care s-au efectuat plăţi din fondurile BEI, precum şi transferurile bancare din contul dedicat BEI.

În cursul anchetei, procurorii au stabilit că Necolaiciuc a semnat în mod nelegal 70 de ordine de plată prin care s-au achiziţionat bunuri precum frigidere, aparate de aer condiţionat, scaune peron, corpuri de iluminat, becuri, soluţii de curăţat mocheta, editare Jurnalul Feroviar şi Mersul Trenurilor, soluţie pentru curăţat geamuri, soluţie contra insectelor, adezivi, aditivi şi uleiuri auto, furnituri de birou, agende şi calendare, servicii de telefonie mobilă, costume, salopete, stofe şi amenajare interior restaurant.

Anchetatorii mai arată că, pentru a justifica modul de utilizare al banilor de la BEI, reprezentanţii CN CFR au transmis în mod repetat Ministerului Transporturilor aceleaşi facturi fiscale din care rezulta achiziţia de bunuri şi servicii conform schemelor eligibile proiectului. 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici