- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Marte ER, sistemul de rachete MBDA care ar putea fi integrat pe elicopterele Airbus cumpărate pentru Forţele Navale
România a anunţat, recent, că a cumpărat, pentru Forţele Navale, două elicoptere Airbus, care vor fi produse în Franţa (deşi avem fabrică Airbus în România), pentru suma de 165 de milioane de euro (jumătate pentru producere şi cealaltă jumătate pentru dotare şi echipare în România).
Sursă foto: MBDA/ Marte ER pe un elicopter NH90
Este vorba despre varianta H215M a elicopterelor, iar primul dintre acestea ar trebui livrat în 2026. La momentul anunţării contractului, s-a vorbit foarte mult despre faptul că aceste elicoptere ar costa prea mult, însă, după cum a anunţat MApN, în preţul de 165 de milioane de euro sunt incluse şi „achiziţia şi instalarea la bordul aeronavelor a echipamentelor specifice capabilităţii de luptă antinavă la suprafaţă, suportul logistic integrat pentru operarea elicopterelor şi a sistemelor de armament, instruirea personalului navigant şi asigurarea stocurilor de muniţie pentru sistemele de luptă”. De altfel, aşa cum arăta Monitorul Apărării la momentul respectiv, la o simplă comparaţie cu elicopterele MH-60R Seahawk, de exemplu, din dotarea Forţelor Navale Americane, vedem că un astfel de elicopter costă 110 milioane de euro fiecare, mai scumpe, astfel, decât Airbus.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Cu cât ești mai dezamăgit, cu atât trebuie să mergi duminică la vot și să pui ștampila exclusiv pe alb!
-
Ciolacu efectuează o vizită de lucru la Budapesta: Vreau să îmi finalizez mandatul cu obţinerea deciziei intrării depline în Schengen
-
Şef al armatei britanice: „Suntem pregătiţi să luptăm cu Putin în Europa de Est”
-
Florian Coldea şi Dumitru Dumbravă rămân sub control judiciar
Marte ER – posibilă alegere a MApN pentru dotarea elicopterelor Airbus
În acest context, MBDA ar putea propune României rachetele antinavă Marte ER pentru a fi integrate pe aceste elicoptere. Monitorul Apărării şi Securităţii a fost invitat de reprezentanţii MBDA la fabricile din Franţa, Italia şi Marea Britanie, unde au fost prezentate mai multe echipamente, printre care şi aceste rachete, care s-ar putea încadra în cerinţele pentru astfel de capabilităţi antinavă.
Rachetele Marte ER (Extended Range) pot fi lansate de la sol (de pe coastă), de pe nave sau din elicoptere ori avioane. Acestea au un diametru de 316 mm, o lungime de 3,6 metri şi 345 de kg (reprezentanţii companiei au precizat că au încercat să le facă pe cât de uşoare posibil).
FOTO: MBDA
Raza de acţiune ajunge la peste 100 de km şi sunt concepute pentru a fi folosite în orice tip de condiţii meteo, pe timp de zi şi de noapte. Sunt rachete de tip „trage şi uită” (eng. Fire and forget) şi pot detona explozibil atât la impact, cât şi în proximitate. Ca modalitate de tragere, acestea pot trage o singură rachetă sau două deodată. Rachetele vizează o serie diversă de ameninţări, de la nave rapide, la puitoare de mine, fregate sau corvete.
FOTO: Marte ER pe Eurofighter Typhoon
Rachetele Marte ER reprezintă a treia generaţie de rachete antinavă din familia Marte (Mk2/S şi Mk2/N). Diferenţa semnificativă dintre aceasta şi cele două rachete tip MK2 stă în introducerea unui motor cu turbojet în locul motorului rachetei. Acest lucru triplează raza de acţiune a rachetei cu o diferenţă minimă de greutate.
SeaCeptor pentru România?
Elicopterele Airbus cumpărate pentru Forţele Navale vor fi integrate pe fregatele Tip22 (Regina Maria şi Regele Ferdinand, cumpărate din Marea Britanie), care vor fi modernizate în viitor. Aceste fregate vor primi senzori noi şi sisteme de rachete antiaeriene.
O posibilitate pentru aceste rachete ar putea fi şi sistemul de rachete SeaCeptor, care foloseşte rachete CAMM, tot din portofoliul MBDA. Deşi reprezentanţii companiei nu au confirmat că s-ar afla în discuţii cu MApN privind aceste sisteme, sursele MAS susţin că România a făcut o cerere de informaţii pentru acestea.
FOTO: MBDA
Sea Ceptor este un sistem naval de apărare antiaeriană de ultimă generaţie care protejează navele militare de ameninţările moderne, cum ar fi rachetele supersonice anti-navă şi navele de suprafaţă fără pilot. Pe lângă Polonia, şi alte state au ales să folosească rachete din familia CAMM pentru apărarea antiaeriană navală şi terestră de ultimă generaţie, precum Regatul Unit, Italia, Canada, Brazilia şi, mai recent, Suedia.
Sea Ceptor oferă performanţe de apărare cu un timp de răspuns rapid şi o rată ridicată de foc pentru a anihila simultan mai multe ameninţări. Tehnologia Soft Vertical Launch (SVL) de ultimă generaţie permite o acoperire completă de 360°, cu o performanţă pe distanţe mici întâlnită, de obicei, în cazul lansatoarelor antrenabile.
FOTO: MBDA
Sistemul de apărare aeriană Sea Ceptor utilizează rachetele CAMM şi oferă o protecţie a platformei gazdă de până la 25 de km. Este integrabil pe mai multe nave, de la fregate până la distrugătoare. Pentru că rachetele CAMM au un căutător (eng. Seeker) cu radiofrecvenţă acestea nu necesită radare de detectare prea complexe, ci doar un radar 3D capabil să recunoască o posibilă ţintă. Sistemul poate fi folosit în orice condiţii meteo şi are o configuraţie flexibilă – poate fi folosit ca o capabilitate de apărare pe un singur nivel sau ca parte a unui sistem de apărare pe mai multe niveluri. Este, de asemenea, un sistem care are interoperabilitate cu sistemele NATO.
Când vine vorba despre sistemele de management al luptei, SeaCeoptor are o interfaţă digitală modernă, care este uşor de integrat datorită protocoalelor standard.
FOTO: MBDA
Nu ştim dacă MApN va alege aceste două variante de sisteme de apărare din portofoliul MBDA, pentru că informaţiile din jurul acestor două posibile achiziţii sunt destul de vagi. Cert este că această companie ar fi dispusă să coopereze cu industria românească de apărare, în cazul primirii contractelor.
Văzând tehnologiile utilizate de companie la fabricile din cele trei ţări vizitate putem să speculăm, însă, că nu va fi vorba despre producerea în ţară a unei părţi a sistemelor, ci probabil doar despre partea de mentenanţă sau logistică, pentru că transferul de tehnologie sau know-how s-ar dovedi a fi prea complicat şi ar necesita şi crearea infrastructurii necesare, în România, un pas care, implicit, ar duce la o livrare a produsului mai târzie decât nevoile imediate ale Armatei României.
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
ŞTIRILE ZILEI
-
ieri, 22:45
FC Botoşani-FCSB 1-0, în meciul restanţă din etapa a 4-a a Superligii
-
ieri, 22:36