Aceştia amintesc că actul normativ fusese emis de Guvernul Dăncilă în vara anului 2019, după Cazul Caracal, „şi instituia, printre altele, regula că oricine ar fi cumpărat o cartelă preplătită de telefon ar fi trebuit să-şi ofere datele din buletin”.
După apariţia ordonanţei, Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) şi Asociaţia pentru Tehnologie şi Internet (ApTI) au sesizat Avocatul Poporului asupra aspectelor neconstituţionale ale ordonanţei. Motivele invocate de cele două asociaţii au vizat faptul că:
– modificarea legislativă s-a făcut printr-o ordonanţă de urgenţă, deşi exista o majoritate parlamentară care să treacă o lege în acest sens prin Parlament;
– colectarea, stocarea şi prelucrarea datelor tuturor cumpărătorilor, doar pe motiv că unele persoane apelează abuziv serviciul 112, era o măsură disproporţionată de restrângere a dreptului la viaţă privată al posesorilor, iar printr-o ordonanţă de urgenţă nu se pot restrânge drepturi fundamentale;
– ordonanţa nu prevedea nicio evaluare a impactului asupra protecţiei datelor, scopul colectării acestora era neclar, nu existau garanţii privind protecţia datelor sau durata de stocare etc, proiectul nefiind susţinut nici măcar de Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal – ANSPDCP
– CCR stabilise deja, prin deciziile pronunţate în legătură cu anterioarele tentative de a schimba regimul cartelelor prepay, că este nevoie de prevederea unor garanţii concrete şi efective, adaptate cazului special de prelucrare de date ce se vrea reglementat.
Curtea Constituţională a admis, marţi, cu unanimitate de voturi, excepţia de neconstituţionalitate formulată de Avocatul Poporului pe ordonanţa de urgenţă care modifică funcţionarea sistemului naţional 112 şi care prevede vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul.