Video BACALAUREAT 2019 | Subiectele de la proba de Limba şi Literatura Română, rezolvate de profesorul Jolan Vasiliu, de la Liceul Teoretic Jean Monnet

Profesorul Liceului Teoretic, Jolan Vasiliu a declarat, luni, la MEDIAFAX Live, că deşi, din punctul său de vedere, poezia poate avantaja mai mult elevii la subiectul III, aceştia nu sunt de aceeaşi părere. „Ei preferă romanul pentru că acolo ei povestesc, dar aspectul acesta rezumativ nu e apreciat absolut deloc”, spune profesoara.

Urmărește
6623 afișări

BACALAUREAT 2019. Rezolvarea subiectelor la limba română

Ea a menţionat faptul că e o surpriză faptul că a picat poezia pentru partea de eseu, însă că acest lucru nu este unul neapărat rău „probabil au scris mai puţin, dacă ar fi fost genul epic ar fi fost multe pagini, dar nu neapărat de calitate. Acum sigur, sunt şi excepţii”.

Potrivit aceleiaşi surse, „surpriza neplăcută” din acest an ar consta în faptul că „există obiceiul, de a spune că nu se dă acelaşi subiect, cum a fost în anul precedent. Acum diferenţa faţă de anul trecut e foarte mică. Anul trecut a fost tot poezie , la real a fost Eminescu, Arghezi iar la uman a fost Blaga, Barbu”.

În ceea ce priveşte primele două subiecte, Jolan Vasiliu a menţionat faptul că acestea nu au prezentat nicio surpriză, toată lumea focusându-se şi temându-se de subiectul al III-lea , unde e mai mult de învăţat. „La subiectul I şi al II-lea unde se verifică dacă ai înţeles textul, dacă ai înţeles informaţiile transmie şi dacăm poţi puţin să le comentezi, atât”, spune profesoara.

Profesorul a mai precizat şi faptul că, spre deosebire de examenele de bacalaureat de acum trei sau patru ani, acum nu mai e suficient să dai răspunsul corect la nivel de conţinut, ci „trebuie să formulezi corect şi răspunsul trebuie să vină în enunţ. Patru puncte se acordă pentru informaţie corectă, un punct pentru redactare în enunţ şi un punct pentru corectitudine, adică ortografie, punctuaţie, ceea ce e foarte bine, pentru că în anii trecuţi nu exista această precizare şi atunci indiferent cum redacta copilul îi dădeai punctaj pentru că informaţia era corectă”.

Jolan Vasiliu a menţionat şi faptul că nu e de părere că primul subiect ar fi putut pune probleme elevilor. „Mie textul mi se pare foarte frumos şi clar, nu văd ce i-ar încurca, sunt exemple foarte bune din experienţa de orator a lui George Pană, deci nu aş găsi niciun fel de dificultate sau nu cred că ar fi ridicat probleme pentru elevi”.

În ceea ce priveşte subiectul II, Jolan Vasiliu a declarat că acesta a fost foarte frumos şi că el putea să fie „mai greu şi mai urât”, putând fi cerinţe semnificativ mai grele. „Se cere prezentarea perspectivei narative dintr-un fragment scurt din „Venea o moară pe Siret”, de Mihail Sadoveanu. Perspectiva este obiectivă, deoarece autorul povesteşte la persoana a III-a. Sigur că trebuie să dai nişte argumente şi de obicei se dau ca argumente forme verbale la persoana a III a. (...) dar nu e pur şi simplu o prezentare schematică, „perspectiva narativă este obiectivă”, dacă spui doar asta vei avea 30 de cuvinte şi nu-ţi ajung. Dezvolţi puţin perspectiva aceasta în care e vorba de un narator care se situează în exteriorul textului”, este de părere Jolan Vasiliu.

Subiectul al III-lea este şi subiectul care, potrivit profesoarei, ridică cele mai multe probleme pentru că aici teoretic e de învăţat. „Acum sigur, copiii tot timpul spun „vai de mine cât e de învăţat”. Aici e o problemă pentru că mulţi au eseurile acestea de-a gata, ceea ce e o mare greşeală”, spune Jolan Vasiliu.

„În momentul în care îţi scrii tu singur eseul, bineînţeles cunosc structura, pentru că ei ştiu foarte bine care e structura şi dacă redactezi tu eseul respectiv, depui efort şi de-a lungul anilor (...) atunci nu mai văd care ar fi marea dificultate în a învăţa aceste eseuri, dacă chair tu le-ai redactat. Cea mai bună pregătire este asta”, menţionează Jolan Vasiliu.

Ea a mai spus şi că o parte din responsabilitate pentru faptul că elevii nu îşi redactează singuri eseurile aparţine şi profesorului care „dictează eseul sau îl oferă de-a gata”.

„Dar când vezi că ei nu fac, atunci încerci să suplineşti (...) ceea ce nu e bine, sigur că ei vor spune „trebuie să învăţ ce zic alţii”. Sigur că nu avea de învăţat ce au zis alţii, putea să înveţe ce a zis chiar el, dar nu a facut-o şi atunci sigur că e dificil”, a completat profesoara.

În ceea ce priveşte ultimul subiect, Jolan Vasiliu a precizat că elevii de la real puteau alege între Bacovia şi Blaga, deci fie dintre poeziile„Plumb”, „Lacustră”, „Nocturnă”, aparţinând lui Bacovia fie „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” a lui Blaga.

Profesorul a concluzionat spunând că solicitările au fost unele accesibile, respectând modelele existente. „Sunt subiecte care se adresează tuturor, până la urmă din subiectul I şi subiectul II se poate lua nota 7. Dacă nu doreşti să pregăteşti absolut nimic la eseu, ceea ce mi s-ar părea absurd, dar din subiectele I şi II se poate lua nota 7”, a conchis Jolan Vasiliu.


BACALAUREAT 2019. SUBIECTE BACALAUREAT 2019

Elevii care au susţinut luni proba de limba română a examenului de bacalaureat au avut, la subiectul 3 de realizat un eseu pe baza unui text aparţinând autorilor George Bacovia sau Lucian Blaga pentru profilul Real şi Tudor Arghezi sau Eugen Barbu la Uman.

Probele scrise ale examenului naţional de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2019, au început luni, 1 iulie, cu testul de Limba şi literatura română. Peste 136.000 de candidaţi, 116.316 din promoţia curentă şi 19.771 din promoţiile anterioare, s-au înscris pentru a susţine prima sesiune a examenului.

BACALAUREAT 2019. SUBIECTE BAC 2019 ROMĂNĂ 

Elevii care au susţinut luni proba de limba română a examenului de bacalaureat au avut, la subiectul 3 de realizat un eseu pe baza unui text aparţinând autorilor George Bacovia sau Lucian Blaga pentru profilul Real şi Tudor Arghezi sau Ion Barbu la Uman.

La primul subiect, elevii au avut de realizat un eseu argumentativ privind pregătirea pentru un discurs şi exerciţii la pe text la prima vedere. Textul la prima vedere a fost „Amintiri de la Junimea din Iaşi", de George Panu.

Subiectul al doilea a fost comun pentru ambele profile: perspectiva narativă dintr-un text de Mihail Sadoveanu, un fragment din „Venea o Moară pe Siret”.

Probele scrise ale examenului naţional de Bacalaureat 2019, sesiunea iunie-iulie, au început luni, 1 iulie, cu testul de Limba şi literatura română. Peste 136.000 de candidaţi, 116.316 din promoţia curentă şi 19.771 din promoţiile anterioare, s-au înscris pentru a susţine prima sesiune a examenului.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici