„Vreau să vă răspund foarte direct și foarte sincer. Nu sunt mulțumit. Nu sunt mulțumit, dincolo de performanțele absolut extraordinare ale acestui sistem în primul an și, înțeleg că primul an este cel mai greu. Dar sunt primul care recunosc că sistemul de garanție-returnare trebuie să ajungă și în România profundă, nu doar în marile orașe. Trebuie să ne asigurăm că în fiecare comună, în fiecare sat din România, există un punct de colectare automat sau manual”, a spus Fechet.
Potrivit lui Mircea Fechet, avem 7 luni consecutive cu rată de colectare a ambalajelor de peste 80% prin sistemul SGR, mult peste cât reușește să colecteze sistemul municipal de colectare. Însă, „acest sistem nu înseamnă doar să îndeplinim niște ținte”, spune ministrul, ci să ajungă și în comunitățile izolate.
„Este extraordinar dacă ne raportăm la 13% cât reușește în mod tradițional să colecteze sistemul municipal de colectare a deșeurilor. Însă eu nu sunt mulțumit. Poate că și în general sunt un ministru mai greu de mulțumit. Trebuie să înțelegem latura socială a sistemului de garanție-returnare, chiar dacă 20% din populație s-ar putea să reprezinte pentru companie doar o cifră. Pentru mine ca ministru, 20% din populația României aflată în comunitățile izolate înseamnă o prioritate de care trebuie să am grijă”, a adăugat ministrul Fechet.
Potrivit ministrului mediului, mai sunt multe lucruri de rezolvat în funcționarea sistemului și în ceea ce privește comercianții.
„Trebuie să am grijă de micii comercianți care astăzi suferă în anumite situații din cauza companiei RetuRo pentru că nu sunt debarasați la timp, trebuie să am grijă de sectorul HoReCa ce nu trebuie paralizat cu cantități însemnate de ambalaje doar pentru că nu reușim la timp să le ridicăm”, a mai declarat ministrul.
Mircea Fechet a declarat că săptămâna viitoare va avea o întâlnire online cu un grup foarte mare de comercianți care urmează să-i prezinte disfuncționalitățile cu care se confruntă, pentru a fi corectate, mai ales în ceea ce privește comunicarea.
„Cel mai tare mă deranjează când sunt sunat de comercianți care îmi spun că mai ușor vorbesc cu mine decât reușesc să vorbească cu reprezentanții companiei RetuRo, iar asta e o chestiune ce trebuie corectată de urgență. Interacțiunea cu oamenii, cu acest serviciu, de a remedia și de a asculta măcar problemele cu care se confruntă micii comercianți cu precădere, care nu sunt reprezentați la masa deciziilor”, a declarat Fechet spunând că le-a sugerat acestora din urmă să participe la ședințele de conducere ale companiei RetuRo.
„Am avut și cu aceștia o discuție de curând și le-am propus să participe împreună cu Ministerul la toate ședințele de conducere ale companiei RetuRo. Nu cred că cineva se supără că mai punem încă un scaun la masă, chiar dacă opinia lor va avea doar un caracter orientativ, nu vor avea și din punct de vedere juridic ceva de spus”, a conchis ministrul Fechet.