Guvernul a aprobat vineri o Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, prin care se elimină posibilitatea reevaluării persoanei adulte cu handicap de către aceleaşi entităţi şi în baza aceloraşi acte care au stat la baza emiterii certificatului de încadrare în grad de handicap şi obligă autorităţile publice locale să utilizeze Sistemul naţional de management privind dizabilitatea.
Astfel, în cazul în care Comisia superioară stabileşte prin decizie reevaluarea persoanelor adulte cu handicap şi apar neconcordanţe faţă de încadrarea în grad şi tip de handicap, se va solicita Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, aflat în subordinea Casei Naţionale de Pensii Publice, să efectueze o evaluare medicală de specialitate a persoanei cu handicap vizate.
„Potrivit noii reglementări, evaluarea medicală se realizează în mod exclusiv de către medicii specialişti din cadrul Institutului asigurând garanţia unei evaluări calificate, imparţiale şi unitare, cerinţe esenţiale având în vedere că această activitate este o formă de manifestare a asistenţei medico-sociale asigurate de stat.
Actul normativ adoptat de Executiv reglementează şi faptul că sarcina constatării contravenţiilor privind încadrarea în grad şi tip de handicap a unei persoane, cu încălcarea criteriilor medico-psihosociale, revine Comisiei Superioare, iar aplicarea amenzilor contravenţionale se face de către corpul de control al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi”, se arată într-un comunicat al Ministerului Muncii.
De asemenea, potrivit actului mormativ, din 15 iunie 2023, autorităţile publice locale vor trebui să utilizeze Sistemul naţional de management privind dizabilitatea, funcţionarea acestuia fiind reglementată ca parte a unui cloud-computing guvernamental care permite gestionarea unitară şi în timp real a informaţiilor privind dizabilitatea.
Sistemul naţional de management privind dizabilitatea permite colectarea, stocarea şi diseminarea către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale a informaţiilor referitoare la persoanele cu dizabilităţi, copii şi adulţi, încadrate în grad şi tip de handicap în condiţiile legii. Totodată, acest sistem facilitează accesul persoanelor cu handicap sau al celor care solicită încadrarea în grad şi tip de handicap la informaţii privind stadiul dosarului depus, permite controlul măsurilor implementate şi, totodată, asigură o mai bună fundamentare a politicilor publice în domeniul dizabilităţii, prin gestionarea unitară şi în timp real a datelor relevante în domeniu.
Nerespectarea obligaţiei autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale de a utiliza permanent, începând cu data de 15 iunie 2023, sistemul naţional de management privind dizabilitatea constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 5.000 lei.
Prin Ordonanţa de urgenţă au mai fost reglementate o procedură flexibilă pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat, prin care să beneficieze de gratuitate la transportul cu autoturismul pe baza unor tichete electronice, precum şi modul de finanţare a serviciului de tip asistent personal profesionist, în sensul obţinerii finanţării din toate sursele aflate la dispoziţie.